Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Coming soooon...

Afbeelding

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Een nieuw jaar. Een nieuw project. En weet je wat? Als eerste project van dit jaar doen we iets simpels...

BWAHAHAHAHA...

'tuurlijk...

Voor deze Gedrochten GB presenteer ik;

De Westland P.12 Lysander Delanne (Wendover)!

De wattuh!? Noujah, dattuh...

Afbeelding

Beknopte Geschiedenis

Bijna iedereen kent de Westland Lysander. Beroemd voornamelijk om de riskante missies die de Geällieerden ondernamen tijdens WO2. Door zijn aparte vlieg-karakteristieken was de Lysander zeer geschikt voor landingen op korte geïmproviseerde vliegvelden, om daar in het holst van de nacht agenten en verzets-strijders op te pikken en af te zetten.

Met de verwachtte invasie van Engeland was het Ministerie van Defensie op zoek naar een toestel om de stranden te verdedigen. Daarmee was bij Westland het idee voor een "beach strafer" geboren. Met de Lysander als basis (die in staat was om met een snelheid van net iets meer dan 100 km/u in de lucht te blijven) maar dan beter bewapend om het strand schoon te vegen. Daarvoor besloot men de 4-gun Nash & Thomson staartkoepel van een Wellington te installeren.

Het ontwerp werd nog vreemder door het toevoegen van een extra paar vleugels. De Westland P.12 Delanne was voorzien van de tandem vleugel naar een ontwerp van vliegtuig-ontwerper Maurice Henri Delanne. En in tegenstelling van wat je op het eerste gezicht zou verwachten, waren de vliegeigenschappen van dit gedrocht opmerkelijk goed. Zo goed zelfs dat de testpiloot de eerste testvlucht in Juli 1941 afsloot met een looping!

Het Slachtoffer

Voor deze bouw dient de Matchbox 1/32 Lysander als (gewillige) donor. Pasgeleden hier op het forum opgepikt voor een schijntje, zonder decals en doos. Samen met een Revell verherdozing uit de stash ga ik eens kijken of daar iets mee kan maken.

Matchbox kit, alles zit er in...

Afbeelding

Revell kit

Afbeelding

Sprue shot!

Afbeelding

Ik weet nog niet helemaal zeker of ik überhaupt onderdelen van de Revell kit nodig heb, maar de decals zijn in ieder geval al verhuisd naar de doos van de originele Matchbox kit die nog ligt te wachten in de stash...

Referentie Materiaal

Armzalig weinig dus. Van de Lysander is materiaal genoeg te vinden, maar van de Wendover (zoals de Britten hem uiteindelijk noemden) is er niet zoveel. Wat zwart-wit fotoos en een paar 3-aanzichten van twijfelachtige kwaliteit, de één beter dan de ander. Maar niet getreurd; met een beetje gezond verstand, wat rekenwerk en handigheidjes met een tekenprogramma komen we er wel uit (denk ik...)

More sooooon!

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 13:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Wat een project!
Benieuwd hoe je dit voor elkaar gaat krijgen.
Succes!

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 14:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je hebt wel lef hoor, op dit formaat kan je je tenminste wel qua detail lekker uitleven.
Succes!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Okay dan... research, research en dan nog wat meer research...

Zoals ik al zei; er is niet zo bar veel materiaal over de P.12 te vinden. Maar des te meer over de Lysander zelf. Dus da's een goed begin.

Een heleboel plaatjes gevonden (en een paar e-books) met heel veel details. En detials zijn goed. Details inspireren!

Ze kunnen je bijvoorbeeld inspireren om in ieder geval 1 kant van het landingsgestel te bouwen met de covers open, zodat je het .303 k'non kan zien...

Afbeelding

...en misschien zelfs de munitie-aanvoer goot...

Afbeelding

Open cockpit?

Afbeelding

Open ALLES!?

Afbeelding

Open ALLE! PANELEN!

Afbeelding

No! Bad Rob! BAD!

Al heb ik misschien mogelijk al wel een setje resin .303s en een nieuwe motor besteld...

More soooon!

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Rob1970 schreef:
...Al heb ik misschien mogelijk al wel een setje resin .303s en een nieuwe motor besteld...


Potver...

"...helaas is na uitgebreid zoeken gebleken dat de Vector Mercury motor niet meer op voorraad is..."

Binnen nog geen minuut mijn geld terug, dat wel. Maar dus geen motor om lekker aan te sleutelen.

Wederom; POTVER!!!

Dus dan maar ergens via het grote boze internet besteld, in het grote boze buitenland. Waar de motor incl. verzendkosten ook nog eens goedkoper blijkt. Jammer voor die Nederlandse kleine zelfstandige. *end Sarcasm Mode*

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 07 okt, 2015 20:11 pm
Berichten: 123
Uit interesse, wil je me pmen waar je het besteld hebt?

Wel bijzondere foto's. Ik ben erg benieuwd!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 23 okt, 2011 18:14 pm
Berichten: 678
Nou , weer een aflevering met weinig gebrouw een heel veel onderzoek...

The Chaser schreef:
Uit interesse, wil je me pmen waar je het besteld hebt?

Ik heb de motor nu besteld bij Victory Models. http://www.victorymodels.com Gevonden toen ik in eerste instantie zocht naar een "Vector Resin Merucry 1/32", maar toen op de website zelf gekeken wat ook weer een paar dollar scheelde met de prijs op Ebay. Moet het wel uit de V.S. komen, dus het duurt wat langer.

Voor degenen die het zich afvroegen; Ik wilde kijken naar het krijgen van een Persues , maar het lijkt erop dat er geen zijn in 1/32 schaal. En ik was van plan een beetje de "What if"-weg te bewandelen (je weet wel... de poorten hebben een bord erboven met daarop "Verlaat uw klinknagel-tellen, gij die hier binnentreedt.") met behulp van een FN-20 turret uit de Wellington of Lancaster en met de Mercury motor die in de Mk.I en Mk.III zat.

Ondertussen is er een 3D-geprinte FN turret (uit het HKM Lancaster concept showmodel!!) is op weg naar mij om te worden gebruikt als master voor wat vernuftig vacu-vormen en scratchbuilding. Gecombineerd met enkele mooie messing .303 loopjes gaat dat helemaal top worden.

Het interieur van de achterste helft van de romp zal goed onderbouwt giswerk worden, omdat de test-P.12 is gebouwd door een carrosseriebouwer. Waarschijnlijk ontbraken veel van de interne onderdelen die een productie-vliegtuig zou hebben gehad. De foto's van de P.12 tonen geen manier om in de achterste deel te komen (hoewel de schutter in en uit de koepel zou kunnen komen door hem volledig zijwaarts te draaien) dus een luik zou ook misschien gemaakt moeten worden.

De Lysander had een aantal verwijderbare panelen aan de ene kant van de romp voor een gemakkelijke toegang en onderhoud, en ik zou hetzelfde doen op het Wendover , want het lijkt een logische stap .

Afbeelding

Afbeelding

Mahgoed, dus vooral nog bezig in de research-fase van de hele bouw, het interweb afschuimen voor referentiemateriaal. Nu we het er toch over hebben; heeft iemand een foto dat de manier waarop de munitie verplaatst naar de turret torentje laat zien? Ik heb wel een paar plaatjes, maar ben vooral nieuwsgierig naar de manier waarop het van de vaste aanvoer in de romp naar turret gaat. Een soort van flexible track/aanvoer?

Rob

_________________
"Niet mauwen, maar brouwen!!"
It was either this or a misstress. In the end Airfix turned out to be cheaper...
I'm not always rude and sarcastic. Sometimes I'm asleep...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 17:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
http://www.planet.eon.net/~engthg/CATALOG%202016.pdf

deze zijn ook goed, de site ziet er niet uit, maar ze zijn wel correct:

32031 Bristol Mercury 9 cyl. for Lysander, Blenheim MK I, Gladiator, PZL-11C, Gauntlet, Fokker D-XXI, G-1, Martinet, Supermarine Sea Otter, $ 25.00
Bolingbroke I,II,III,IV,IVT, Valmet Vihuri, ANT-31(I- 14), FK-52, PZL-50

verder ben je misschien hier iets mee:



Helemaal onderaan staat een leuke foto, jammer genoeg met de credits erin, en de link naar de restauratie werkt niet :?

http://www.ulsteraviationsociety.org/fn ... 4544236363

https://tailendcharlietedchurch.wordpre ... un-turret/

http://ww2aircraft.net/forum/weapons-sy ... -4834.html

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 jan, 2016 18:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Rob1970 schreef:
Okay dan... research, research en dan nog wat meer research...

Zoals ik al zei; er is niet zo bar veel materiaal over de P.12 te vinden. Maar des te meer over de Lysander zelf. Dus da's een goed begin.

Een heleboel plaatjes gevonden (en een paar e-books) met heel veel details. En detials zijn goed. Details inspireren!

Ze kunnen je bijvoorbeeld inspireren om in ieder geval 1 kant van het landingsgestel te bouwen met de covers open, zodat je het .303 k'non kan zien...

...

...en misschien zelfs de munitie-aanvoer goot...

...

Open cockpit?

...

Open ALLES!?

...

Open ALLE! PANELEN!

...



Afbeelding


Also, in de achterromp zullen waarschijnlijk de 4 munitiekisten voor de koepel zitten, wellicht leuk om die ook in te bouwen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement