Goede morgen allemaal. Nog een fijne 2e kerstdag toegewenst. Bij deze mijn onderwerp voor deze groepsbouw: de Airbus A300-600ST
Deze uitvoering gaat het worden. De foto heb ik zelf genomen tijdens Le Bourget in '99 en is een scan van het negatief. Vandaar de vlekjes etc.
Een kleine introductie van dit vliegtuig. De A300 is het eerste toestel dat Airbus gebouwd heeft in de jaren '70 en is 's werelds eerste tweemotorige wide body vliegtuig. Een succes dus als je kijkt naar wat de beste verkopende wide body vliegtuigen van Boeing en Airbus nu zijn. Na de oorspronkelijke B1, welke eigenlijk de prototypes waren, kwam de B2, de eerste productie serie, maar werd die al heel snel door de verbeterde B4 werd opgevolgd. Deze had een groter bereik en krüger flaps. Momenteel worden er twee van deze toestellen gebouwd in het civiele luchtvaart hoekje door Veleno (
Sobelair) en malair (
Transavia).Begin jaren '80 werd -600 versie ontwikkeld. Dit werd een combinatie van de basis van de A300B4 en de staart van haar kleinere zusje de A310, maar had nieuw ontwikkelde vleugels. Hierdoor groeide het vliegtuig een klein beetje en had een grotere capaciteit. Door de toevoeging van nog een tank en kleine winglets aan het einde ontstond de A300-600R met een nog groter bereik. Deze werd o.a. door American Airlines op transatlantische vluchten tussen de VS en Europa ingezet. Dit vormt ook de basis voor de meeste Airbus ooit gebouwd. De A300-600ST Beluga dus waarbij ST voor 'Super Transporter' staat.De bijnaam Beluga kreeg die natuurlijk door zijn gelijkenis met het bolle voorhoofd van de beluga witte dolfijn.
Voor het transport van onderdelen tussen de verschillende Airbus-fabrieken had Airbus Industrie zoals ze destijds officieel heetten behoefte aan vliegtuigen met een ongewoon grote laadruimte. Hiervoor had Airbus in 1972 een viertal Super Guppies aangeschaft wat omgebouwde Boeing (!) Stratocruisers waren.
Het grappige van dit vliegtuig vind ik dat de hele voorkant van het vliegtuig wegklapt om de vracht te laden. Maar omdat deze toestellen in de jaren '40 gebouwd werden, namen de onderhoudskosten toe en mat Airbus zelf ging het ook zo goed dat er behoefte was aan meer capaciteit. Om die redenen werd in 1991 het belsuit genomen om een nieuw transporttoestel te ontwikkelen op basis van de A300. Hierbij zou net als bij de Guppy een extra groot laadruim op de basis van de romp komen. Een deur aan de voorkant moest ervoor zorgen dat er ook weer lange ladingen in konden. Dit had tot gevolg dat de neus naar beneden gebracht moest worden. Ook de staart moest aangepast worden in verband met de aerodynamica. De hoogteroeren kregen daarom een verticaal staartvlak aan het einde aangemeten. In septemer '94 was het eerste toestel klaar en ruim een jaar later in oktober '95 was het toestel gecertificeerd en kon het door Airbus in gebruik genomen worden. Onderdelen die erin passen zijn rompdelen van de A320 serie:
Maar ook staartvlakken van de A380:
Daarnaast worden ze ook ingezet voor bijvoorbeeld humanitaire hulp en speciale projecten. Zo is het vliegtuig enkele malen op Schiphol geweest i.v.m. het transport van een sateliet om getest te worden in Noordwijk.
Voor zover het echte vliegtuig. Nu de kit, welke door Revell uitgebracht is.
Deze heb ik bij de laatste schuurverkoop van de LHS gehaald. De doos was dus al open en er was al wat aan gedaan, maar leek verder compleet. De romp en vleugles waren al vast geplakt, gelukkig wel netjes.
Echter was er een stuk ijzeren staaf ingelijmd als ballast, maar dat was losgekomen. Dus heb ik dat bij thuiskomst meteen maar eruit gehaald door vakkundig de neus los te snijden. Dat heb ik bij de neus gedaan om ook meteen wat nieuw ballast erin te doen en een schotje in te bouwen zodat je niet helemaal de romp inkijkt. Na de neus er weer opgelijmd te hebben en een likje plamuur heb ik er niks meer aan gedaan.
Nu bleek alleen bij verdere inspectie dat de winglets ontbraken, maar na een email aan Revell waren zij gelukkig zo vriendelijk om die nog na te zenden. Die heb ik er dus ook maar meteen opgezet, omdat ik niet van ronslingerende onderdeeltje houd. En omdat ik ook niet van rood en groen geschilderd plastic als navigatielichten houd, had ik die er maar vast uitgeschuurd om vervangen te worden door transparante plastic huisfabrikaat.
Verder zit er nog een sprue bij met alle onderdelen voor motoren, landingsgestel en overige details.
Nu vielen mij daar gisteren de twee platte onderdelen links van de fanblades bij op. Na consultatie van de bouwbeschrijving blijken dat de wheelbays van het hoofdlandingsgestel te zijn. Die moet ik dus nog om een manier in de al gelijmde vleugels zien te krijgen. Dat wordt een leuke uitdaging.
Tot slot de decals. De kit decals zijn wat vergeeld en missen de speciale beschildering ter ere van de 400 jarige betrekkingen tussen Frankrijk en Japan die ik voor deze versie nodig heb. Gelukkig maakt 26decals een after market-setje welke ik al een tijd geleden aangeschaft had. Dit is een hele mooie set met decals voor alle 5 de uitvoeringen.
Gelukkig heb ik nog een zelfde kit liggen dus kan ik die gebruiken voor een andere uitvoering. Daar wil ik dan een versie van meken me de laaddeur open, maar daarvoor moet er een laadvloer zelf gemaakt worden. En uiteraard moet er dan ook nog wat in. Dat is allemaal voor de volgende. Laat ik eerst de kennismaking met deze kit maar tot een goed einde volbrengen.
Tot de eerste update!
Groetjes,
Ingmar