Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 03 mei, 2016 23:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
ph-adk schreef:
Ik ben al tijden bezig met het opknappen van het washok. Hier ga ik straks ook airbrushen. Ik heb een demontabele spuitcabine gemaakt die ik kan aansluiten op de mechanische ventilatie. Als het helemaal af is laat ik het uitgebreid zien natuurlijk. Vandaag kon ik voor het eerst proefdraaien en dat leek veelbelovend!


Ach, een mooi "doe-het-zelf" momentje.Ik zat laatst nog te kijken naar die mooie spray booths welke voor ruim USD600 verkocht worden. Dit is waarschijnlijk een fractie daarvan en even effectief.
Even vraag of twee:
- mechanische ventilatie, mag ik dan aannemen dat je deze centraal in huis hebt en dat de spray booth zelf geen ventilator heeft?
- waar ga je de verlichting in zetten?

Erg knap hoe je een speelgoed vliegtuigje transformeert naar een mooie schaalmodel.

Aangaande de X-4 wielen komend van een F-86. Is het een idee om:
1) de gaten weer te vullen
2) een stukje styreen pakken en de gaten slaan met een punch & die set
3) disk op de wielen plakken en met een kleine boortje de gaten in de wielen iets uitdiepen
Als je dan de rand van de disk met gaatjes schuin bijschuurt heb je gelijk ook de velgvorm te pakken.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 mei, 2016 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hallo Alex,

De ventilatie is inderdaad m.b.v. de centrale ventilatie in huis. Met een draadloos kastje kan ik het vanuit het washok bedienen. Er komt (vooralsnog) geen verlichting in de kast, in het washok zelf heb ik 2 hele grote lampen aangebracht. Ik heb een apart onderwerp aangemaakt daar vind je meer foto's en uitleg:

https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... 32#p940332

Bedankt voor je compliment. Je idee voor de velgen klinkt goed. Ik vraag me alleen af of je met een punch en die preciezer kan werken dan met een boortje? En werkt dat allemaal wel op een stukje van een paar mm? Ik heb zelf geen punch en die set, als iemand er 1 kan aanbevelen hoor ik het graag. Of het bij dit model al gebruikt wordt weet ik niet, we hebben niet al te lang meer de tijd. Maar proberen ga ik het zeker, in de (superleuke, toffe, fantastische) schaal 1/144 zit ik wel vaker met het euvel dat velgen en wielen 1 geheel zijn. En de gaten. En de cilinders.

Waar ik net achterkom:

photo 351686

Deze is wit.

photo 352908

Maar deze (de eerste X-4 met maar 10 vluchten) is dat niet. Kijk maar is naar de star en vergelijk dat met de romp.

Ik kijk er nu al naar uit om die kleur te vinden/mengen. Als iemand een idee of voorbeeld heeft hoor ik het graag.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Op mijn scherm lijkt het alsof de eerste ook niet helemaal wit is (een klein beetje lichtblauw). Alhoewel het in beide gevallen een staaltje optische illusie zou kunnen zijn omdat het wit van de ster is ingesloten door contrasterend donkerblauw waardoor het lichter lijkt.

Wat nog kan helpen is in een fotobewerkingsprogramma met behulp van de pipet-tool te kijken welke kleur de romp heeft en dat naast het wit te zetten (het wit zou hex code #FFFFFF moeten hebben...).

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Dat de ster witter lijkt omdat deze is ingesloten klinkt heel plausibel.

Ik kwam toevallig op een site met een discussie over de kleur van een X-4.

photo 372731

Licht grijs/blauw ish met een duidelijk witte star.

photo 372726

En hier exact hetzelfde toestel maar dan buiten de hangaar! Ik ga dus voor gewoon wit witter dan wit witst.

Vanavond heb ik een passend stoeltje gefabriceerd en ook de evelons en LG deuren gemaakt. Met nog wat ander klein grut van een ander kistje staat dit nu klaar voor de primer. Ik zat alleen zo lekker te brouwen dat ik in al mijn enthousiasme de LG deuren al aan de wielen heb geplakt. Maar de deuren horen aan de binnenzijde ook wit en de poten worden alu. Iets lastiger schilderen. Ook heb ik een speld als pitot buis aangebracht en ben ik in de spare decals opzoek gegaan naar de juiste maat stars + bars. Ik heb eigenlijk stars + bars in 8mm nodig maar heb alleen maar 7mm of 9mm.

photo 372725
photo 372724

Voor de sfeer:

photo 372723


Bedankt voor het kijken!

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 mei, 2016 22:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
Die spuitkabine vind ik erg cool. Ik moet ook iets dergelijks gaan maken, maar dan niet aangesloten op de WTW. Een met een recirculatiekap.

De kleur, tja,... Mij lijkt het nog steeds wit. Lichte tint blauw in de eerste foto lijkt mij een reflectie van de lucht en in de tweede foto kan ik door de schaduwen niet zeggen of de staart anders is dan de romp of de vleugels. Trouwens, elke foto die ik op Google tegenkom is die ook witter dan wit. Oh ja, en altijd hoogglans.

Probeer deze foto eens http://www.nasa.gov/sites/default/files/images/341531main_E-358_full.jpg in de http://scalemodeldb.com/paint. Optie Color Search gebruiken en dan deze foto erin hangen. Alles wat niet puur wit is krijgt vanzelf een grijswaarde. Met de color search krijg je wat je zoekt.

Vwb punch & die... Je hoeft niet per se die gaten te slaan. Je kunt deze set ook zonder de punches gebruiken als een precisiegeleider voor het boortje. ;)

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 mei, 2016 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
@ Alex: Thanks! Ook voor de link, ik kende het nog niet. Dat gaat zeker nog wel eens van pas komen. Slim om de punch en die als geleider te gebruiken. Zo'n setje klinkt handig en komt er zeker.


Vandaag heb ik voor het eerst de spuitcabine uitgeprobeerd en ben erg tevreden. De afzuiging is voldoende. Wel mis ik nog een plankje naast de wasbak maar daar vind ik wel wat op.

photo 373270

photo 373272

De eerste laag wit zit er op. Ik heb de verf te dik gespoten en kreeg 3 zakkers. Dat moet ik eerst herstellen. De evelons zijn wel af en de brandblusser bijna.

photo 373271

photo 373273

En alles weer opgeruimd alsof er niets gebeurd is :D

Nog een week of 6. Ik zal moeten proberen om vaker te brouwen want met dit tempo schiet het niet op. Ik wil natuurlijk wel voor de gestelde datum klaar zijn.

Bedankt voor het kijken weer!

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
wat een mooie manier om een mal te maken. maar zou het niet goedkoper met lood kunnen?

ik ben nieuwsgierig naar de manier waarop je dat "smash vormt". (krijgen we daar ook foto's van te zien?)

Mooie spuitcabine heb jij gefabriekt trouwens. :brouw:

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 mei, 2016 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ehh.. Misschien was dat wel goedkoper. Maar het is echt maar zo weinig zilver. En het meeste gaat gewoon weer terug. Maar lood is ook giftig. Ik weet niet of er giftige stoffen vrijkomen als je het smelt.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met mijn kap dus ik ga nog een nieuwe maken. Ik zal wat meer uitleggen over hoe ik dat aanpak en ook wat meer foto's toevoegen.

Bedankt voor je bericht en compliment, altijd leuk om te horen!

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 mei, 2016 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
SpeedAS schreef:
De kleur, tja,... Mij lijkt het nog steeds wit. Lichte tint blauw in de eerste foto lijkt mij een reflectie van de lucht en in de tweede foto kan ik door de schaduwen niet zeggen of de staart anders is dan de romp of de vleugels. Trouwens, elke foto die ik op Google tegenkom is die ook witter dan wit. Oh ja, en altijd hoogglans.


Het is maar net met welke witbalans de foto is genomen. De foto binnen heeft andere lichtomstandigheden dan buiten. Als dat niet aangepast wordt, kan er juist binnen een blauwe waas over de foto liggen, waardoor het wit dus blauw-grijs lijkt.

Dat verklaart uiteraard niet waarom de witte ster juist wel wit is :roll:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 mei, 2016 14:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 maart, 2007 23:06 pm
Berichten: 891
tsjopper bob schreef:
Het is maar net met welke witbalans de foto is genomen. De foto binnen heeft andere lichtomstandigheden dan buiten. Als dat niet aangepast wordt, kan er juist binnen een blauwe waas over de foto liggen, waardoor het wit dus blauw-grijs lijkt.

Dat verklaart uiteraard niet waarom de witte ster juist wel wit is :roll:

René


Hoi René, de wondere wereld van fotografie blijft je altijd verbazen. :) Paar verklaringen welke ik voor verschil in wit kan bedenken zijn:
1) dat er twee verschillende tinten wit zijn gebruikt. Denk maar aan bijvoorbeeld RAL9001 en RAL9010 - 1 is spierwit en de andere is cremewit. Beide kleuren vallen onder hoofdgroep wit.
2) dat de kist zelf helemaal hoogglans is waardoor de omgevingskleuren beter gereflecteerd worden en de ster mat is - praktisch geen reflectie van de omgevingskleuren.

_________________
Alex
Duo L-1011 TriStar 1:200 Saudia - Done! / Do335A-10 1:48 - Done!
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement