Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 10:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Mijn inbreng voor de groepsbouw vliegende gedrochten deel II :

photo 351686

De Northrop X-4, een experimenteel toestel zonder horizontale staartvlakken waarmee onderzoek gedaan werd naar stabiliteitsproblemen bij transsonische snelheden tot Mach 0,9.

Het eerste toestel uit 1948 werd na 10 vluchten definitief aan de grond gezet. Het stak technisch erg slecht in elkaar en diende voortaan als reserveonderdelen kist.

In 1953 maakte het haar 81e en laatste vlucht. Onder meer Chuck Yeager, Scott Crossfield en Joe walker vlogen de X-4. Het eerste toestel staat nu in opslag op Edwards airforce base, het tweede toestel in het National Museum of the United States Air Force op Wright-Patterson Air Force Base bij Dayton (Ohio).

Ik vind het een sierlijk toestel voor een gedrocht :) ik ben benieuwd naar wat jullie vinden. De X-4 is erg klein, een onderhoudsmonteur kon staand naast de kist zo in de cockpit kijken. Het model is van X-planes die nog 5 andere X-vliegtuigen hebben uitgebracht in de schaal 1/144 waaronder de X-5 die ik ook in mijn bezit heb.


Dan volgt hieronder het brouwverslag.

Hier het model in de doos:

photo 351681
photo 351682

En hier het model uit de doos:

photo 351683
photo 351684
photo 351685


Ik vond het een leuke bouw. Net als Ingmar een valse start maar dat vergeven jullie mij vast. Het enige probleem dat ik tegen kwam was het netjes loshalen van het plastic zonder het karton te beschadigen. Ik mag graag de voorzijde van de doos van een model bewaren vandaar.

Adios, Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Laatst bijgewerkt door ph-adk op za 02 jul, 2016 21:42 pm, in totaal 12 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 1:23 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Deze komt natuurlijk bij 'eindfoto's zonder verslag' te staan, het hele 'bouw' gedeelte ontbreekt...




:wink: :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 1:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Op zich zijn er nog wel wat naden te dichten :lol: . Bovendien is de startdatum nog niet eens geweest 8) .

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 16:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
wel grappig die typo op de "doos" -> northrup... (of klopt dit toevallig?)

mooi model, mag ik vragen welke verf je gebruikt hebt en of je eventueel nog een wasje doet in verband met de paneellijnen?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
:wink:

Bij mijn weten is het gewoon Northrop. Foutje dus. Ook is het model 2 mm te kort en klopt de staart niet. Maar verder het enige model in de allerleukste schaal :brouw:

Wel moet er een hoop gebeuren:

- Allereerst de canopy. Met een zwart geschilderde kap kan ik niet leven dus die moet ik zelf gaan maken.

- Ook komt er bij mij geen toestel zonder landingsgestel in de kast. Ook deze moet ik zelf maken.

- Ik ga voor een witte versie, decals moet ik deels zelf maken.

- Motor in- en uitlaten open maken.

Nou ja vul maar in.. wat niet. Maar de basis is er in ieder geval en er komt nog lijm aan te pas ook.

Ik denk erover om het model of met open kap:
photo 352908

Of met geopende remkleppen te maken.
photo 352907

Beide is wel heel leuk, maar eerst maar is zien hoeveel tijd er in de kap gaat zitten. Vooral de eerste foto is wel geinig. Ik heb zo'n brandblussertje liggen in PE en volgens mij ook wel een ventje met lange jas. Ik ga niemand in de cockpit zetten dat wordt me te gek. Qua decals neig ik weer naar de 77, het toestel waar het meest mee is gevlogen.

Om de canopy te maken denk erover om het geval in de klei te drukken, een metalen mal te gieten en er dan een kap van transparant materiaal overheen te trekken. Met de kans dat de kap te groot wordt voor het model. En welke klei gebruik ik? Kan ik daar wel metaal in gieten? Voorlopig moet ik nog de laatste hand leggen aan het washok waar ik straks ook ga airbrushen. De hele spuitcabine zelf moet ik nog aan beginnen.

Maar zo'n groepsbouw is voor mij een mooie stok achter de deur. Als alles eenmaal af is zit ik vast weer vaker boven.

Bedankt voor het kijken en de reacties tot nu toe.

TschuB, Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Moet eerlijk zeggen, dat ik dit niet echt een gedrocht vindt. :)

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 22:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
Waarom geen houten mal, stuk blisterverpakking warm maken en erover trekken, daarna uitsnijden en vijlen als een vacformkit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Ik vind het een beauty Rob! De naam gedrochten is ook niet helemaal meer van toepassing voor deze groepsbouw, maar gekozen uit nostalgie :)

Een houten mal is een goed idee dat ga ik eerst proberen.

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2016 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Eindelijk weer wat kunnen doen. Vandaag zit ook de spuitcabine grotendeels in elkaar en kan ik die gaan schilderen.

Ik ben dus begonnen met het maken van een plug om zo een nieuwe canopy te kunnen maken. Door transparant plastic te verwarmen en het over een mal (de cockpit zoals deze nu is) heen te trekken. Smash vormen noemen ze dat heb ik wel eens gelezen. Net zoiets als vacuum vormen eigenlijk.

Silenoz dacht niet te moeilijk en opperde een houten mal. Dat klonk in theorie goed maar de praktijk bleek anders. Mijn vader is amateur edelsmid en zei dat het voor hem geen probleem was om de mal te gieten. Dus gisteravond in de werkplaats van m'n vader:

photo 361151

photo 361168
Eerst een afdruk maken in vormzand. Hier zie je ook de X-5 liggen die ik heb.

photo 361167
Daarna zilver smelten (jawel het model is in waarde verdriedubbeld)

photo 361161
Gieten.

photo 361149
Afkoelen en polijsten.

photo 361154
En dit is de enige foto die ik van de mal gemaakt heb :roll:

Goed gelukt al zeg ik het zelf. Nog 2 punten van aandacht: de romp is ook voor een deel meegegoten en die moet er nog af m.b.v. een vijl (zonde van het zilver..) En in theorie is de kap nu groter dan het origineel, maar of je dat ziet is afwachten..

Bedankt voor het kijken :brouw:

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 feb, 2016 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk dat je pa zo kan helpen. Ik neem aan dat het zilver weer hergebruikt wordt? Anders wordt het wel een heel prijzig modelletje. Er zijn goedkopere varianten (hout) om een mal te maken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement