Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 14:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hierbij mijn opening van mijn komende bouw voor deze GB. Het onderwerp is de Douglas TBD-1A, dat is een Devastator watervliegtuig! Het merk is van Great Wall Hobby, een merk wat mooie kits maakt. In deze doos zit masking, metalen onderdelen, PE, decals en plastic. Erg compleet.
Via deze link krijg je een mooi beeld van de kit: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... plane-148/
Afbeelding

Afbeelding
De normale Douglas TBD-1 Devastator was een Amerikaanse torpedo- bommenwerper. Ze waren vaak gestationeerd op Amerikaanse vliegdekschepen en speelden een belangrijke rol in de Tweede Wereldoorlog, vooral tijdens de Slag in de Koraalzee en de Slag bij Midway. Deze torpedobommenwerpers waren traag in vergelijking met de snelle Zero s van de Japanners. Als ze in een goede lage aanvalspositie konden komen, konden ze hun torpedo lanceren naar een Japans schip en dan weer snel wegdraaien. Dat snel verliep vaak te traag en te kwetsbaar, want hiermee gaf het vliegtuig zijn hele onderkant bloot, waarbij menig Amerikaanse piloot moest ondervinden dat hij flink werd beschoten. Het merendeel van de Devastators die opereerden werd dan ook als kleiduiven afgeschoten door de Japanse lucht- en zeemacht.

Er is maar één versie met drijvers. Deze werd ontwikkeld voor het KNIL in 1938. Maar doordat Nederland in oorlog kwam werd het project gestopt. Er werd nog wel veel mee gevlogen want het vliegtuig is gebruikt voor torpedo's te testen. Er wordt gezegd dat dit vliegtuig meer torpedo's afgeworpen heeft dan de hele Amerikaanse marine bij elkaar.

Een heel bijzonder vliegtuig! Toen Heico en ik onze stash digitaal naast elkaar legden kwam dit originele onderwerp eruit! Leuk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is om alle raampjes lekker op te zetten zodat je goed naar binnen kan kijken.

Groet,

Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op wo 22 jun, 2016 15:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk stukje geschiedenis.

Je schrijft, 'is ontwikkeld voor de KNIL', heeft hij alszodanig ook gevlogen en ga je hem als KNIL-ler maken of wordt het een USA-bak?

Leuk project zeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2016 19:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Heel leuk onderwerp.
Voor zover ik weet zijn deze kisten nooit zover gekomen dat de KNIL kleuren erop hebben gezeten, wat met de Bostons wel is gebeurd, maar welke uiteindelijk vrijwel allen naar Australië zijn gegaan.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 0:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Goede keus dit. Mooie boxart ook mef die gele vleugeld en rood-witre torpedo. Ga je deze kleuren ook gebruiken? Succes in ieder geval

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 9:43 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Deze ziet er toch wel ff anders uit dan mijn rudimentaire Airfix uit het jaar kruik.
Succes Eelco.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2016 12:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hey jongens! Leuk project he. De focus gaat hem zitten in de pit, die is lekker zichtbaar. Die wil ik dus mooi maken.
Verder bouw ik hem Amerikaans René. Een what-iff is wel een leuk idee. Maar deze krijgt de gele vleugels. Tevens wil ik hem een kleurrijke staart geven. Dat heeft deze versie niet maar andere Devastators vliegen ermee en ik vind dat lekker kleurrijk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 8:23 am 
Online
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Deze kon je ook maken met die blauwe kleuren geloof ik op de vleugels en de staart. Heb hem zelf ooit gebouw met rode staart en gele vleugels. Succes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 19:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Zo, de kop is er af. Terwijl hier 5 kinderen stuiderden door de woonkamer heb ik even wat geplakt. Wat me opvalt is dat de onderdeeltjes erg fijn zijn. Doch de aanhechtingspunten dan relatief dik. Dus je moet goed uitkijken bij het losmaken ervan. Tevens vind ik de beschrijving niet echt duidelijk. Ik moest bijvoorbeeld twee stoelen maken maar dat staat er dan niet echt duidelijk bij, daar kom je dan later achter. Dan denk je, oh bedoelde ze dat zo! Maar niets overkomelijks hoor.

Meeste onderdelen zitten nog los omdat ik er dan beter bij kan met het spuiten.
Afbeelding

Afbeelding

Hij is niet zo enorm groot, wel een lekker formaatje.
Afbeelding

Groet,

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2016 19:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dat ziet er heel mooi verzorgd uit zeg.
Mooi dat je de riemen ook als "gebruikt" in de stoelen hebt gehangen, en niet zoals je vaak ziet bij meegegoten riemen, strak en perfect parallel.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zie topic Heico, nu je WNW klaar is, kun je verder met deze :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement