Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 22:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
De titel zegt genoeg, mijn buddy is Rene, en waar hij gaat voor een kleurrijke geel/dayglow NL-versie, ga ik voor een bare metal Rus.
Jawel een van de minder bekende gebruikers van dit type toestel.
Info, schaamteloos even bij Rene geleend :mrgreen:

De Harvard is tot nu toe, met totaal meer dan 20.000 exemplaren, het meest gebouwde lesvliegtuig ter wereld. In Nederland heeft de KLu als onderdeel van de ‘Target One’ overeenkomst na de oorlog 220 Harvards in bezit gehad. Een aantal heeft echter nooit gevlogen, daar deze vliegtuigen direct zijn gebruikt voor de onderdelenvoorziening. In de KLu is de Harvard tot 1962 hoofdzakelijk gebruikt als lesvliegtuig voor de voortgezette vliegeropleiding (VVO) en de vliegerinstructeursopleiding (VIO) op de vliegbasis Gilze-Rijen. Op dit vliegtuig behaalde men het Groot Militair Vliegbrevet. De vliegtuigen waren herkenbaar aan hun opvallende kanariegele beschildering met dayglow (oranje) banden om de motorbeplating, romp en vleugeltips. Begin 1968 was het de BAFO die als laatste onderdeel de gecamoufleerde Harvards inleverde bij het Depot Vliegtuig Materieel (DVM). Deze toestellen werden gebruikt voor luchtfotografie en opereerden vanaf de vliegbasis Deelen.

De SKHV heeft bijna vanaf de oprichting gevlogen met Harvards. De toestellen zijn ingezet bij diverse speelfilms. Vaak vermomd als Fokker D-XXI, Thunderbold, Typhoon of Folke Wulf 190. Technisch gezien moesten er heel wat trucs bedacht worden om de vliegtuigen deze gedaanteverandering te laten ondergaan. De Harvards zijn te zien in "Waakzaamheid", "De prijs van de vrijheid", "Soldaat van Oranje", "De Aanslag", "A Bridge too Far" en in de musical "Joe".

Mijn model verschild van boxart, en plakkertjes, verder dezelfde Heller rebox.
Ik heb dit model ooit in een ver verleden al eens gebouwd, en dat viel me toen niks tegen.
Plaatjes:

photo 352332

En een van de vele boeken die ik heb over Lend-Lease met daarin de nodige info over deze kist.

photo 352334

photo 352333

Dave


Laatst bijgewerkt door dave the doctor op zo 26 jun, 2016 20:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Wist niet dat het een Heller re-box is. Boeit me eigenlijk ook niet zo veel, gewoon lekker bouwen en zoveel mogelijk de 'problemen' zien op te lossen. Van alles is wel wat te maken.

Als ik je plaatjes uit het boek bekijk, kun jij gewoon de kit-canopy gebruiken. Die Russen hebben geen extra stijlen, dit in tegenstelling tot de KLu en MLD Harvards.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 0:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Als je goed naar de foto's kijkt zie je dat ook de canopy's met meer raamstijlen gebruikt werden, maar waarom zou ik het mezelf moeilijk maken.... :mrgreen:

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 21:30 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
En omdat het toch baggerweer was dit weekend, ben ook ik lekker bezig geweest.
Interieurtje bijna klaar, nog wat riemen op de stoelen en dan kan de romp dicht.
Vleugel zit ook al op elkaar, dus deze schiet lekker op.

photo 352751

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zie weinig verschillen met die van mij. Doe je de pit een beetje uit de grote duim of volgens een voorschrift? Ik ben nog even aan het puzzelen qua kleuren.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 1:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
De pit doe ik globaal, Humbrol 78, stoelen 155

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 21:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Romp is aan de achterzijde gesloten, ik doe dit tegenwoordig steeds vaker, een romp in fasen sluiten.
Zo kan je je beter concentreren op kleinere gelijmde oppervlakten of ze goed tegenover elkaar zijn uitgelijnd.
Daarnaast, als er wat spanning op zit is de kans op kruisgewijs opensplijten minder.

photo 352977

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben ook bijna zover om de romp te sluiten. In tegenstelling tot jou, wil ik dat in één keer doen. Ik gebruik daar dikke Revell-lijm voor (tube). Dit droogt minder snel en daarom handig om grote lijmvlakken / -randen mee in te smeren. Vervolgens is vaak een nachtje drogen met flink wat klemmen en knijpers voldoende, maar laat het uit voorzorg meestal een dag zo liggen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Jullie gaan lekker gelijk op....
Ik wissel af met die techniek om de romp in fases te verlijmen...op zich werkt het goed.

Kan het niet zo goed zien op de foto, maar heeft die van jouw geen instrumentenpaneel?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2016 13:08 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Instrumentenpaneeltjes zitten er gewoon in hoor!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement