Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 13 apr, 2016 7:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Helaas, helaas is de pasvorm niet helemaal je van het, op één of andere manier verwacht ik altijd heel erg veel van die Hasegawa kitjes, maar kom ik, waarschijnlijk door onkunde en amateurisme mijnerzijds, nooit tot het perfect passende model wat ik er dan van verwacht.

Niets wat ik met een schuurpapiertje of stickie niet kan oplossen, maar toch.

De romp is in ieder geval dicht, dus het begin is er alweer.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet heb ik de dikke Revell lijm constructie van Tsjopperbob toegepast, helaas in eerste instantie met een te oude tube, dat leek wel van die dikke bandenplaklijm zeg maar. Maar daar kwam ik pas achter toen ik het op de romp smeerde, dus dat heeft ook wat extra schuurplekjes opgeleverd.
Op een of andere manier is de lijm van Revell nogal agressief voor het zachte sinaasappelhuidje van Hasegawa en laat het dus ook vrij snel weggesmolten stukjes plastic achter als je iets teveel lijm aanbrengt. Helaas, helaas, maar wederom niet iets wat een beetje schuurpapier niet kan oplossen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 apr, 2016 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Na twee avonden op de romp schuren, begon het ondertussen alweer een beetje op een strakke vliegtuigromp te lijken en zie ik het allemaal alweer een stuk florissanter in.
Afbeelding

De onderkant met de wielkasten zoals te zien al in kleur.

Afbeelding

En de bijbehorende bovenkant, jaja, de vleugels zitten er zelfs al bijna op.

Afbeelding

Afbeelding

Paar foto's van het door Hasegawa verschrikkelijk kaal geleverde interieur.

Afbeelding

Een van de landingslichtjes, dit keer eens gedaan met een stuk aluminiumfolie op de vleugel en ik ben wel tevreden over het resultaat.

Afbeelding

Het toestel heeft zelfs al een wiel.

Maar zover ben ik ondertussen, ik heb de smaak weer aardig te pakken en na het schuurdebacle hoop ik dat het allemaal weer wat eenvoudiger gaat.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 12:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk gevonden met dat stuk alu-folie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 17:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Thanx, heb het idee volgens mij ooit van iemand anders overgenomen en het geeft een leuk resultaat.

De vleugels pasten eigenlijk met het nodige gepaste geweld, knijpers, sateprikkers en andere ongein heel erg goed. Het enige waar het niet helemaal strak is geworden, is op de motorgondels, maar dat is naar mijn idee vrij eenvoudig te herstellen. De vleugeltjes zitten in ieder geval mooi strak tegen de romp aan geplakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zit dus gelukkig niet al te veel schuurwerk in. Nu de volgende rotklus, raampjes afplakken...

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 21:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat ziet er inderdaad mooi strak passend uit.
Lijkt al op een Mossie!

Succes met de rotklus.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 7:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Met recht een rotklus, want blijkbaar hecht mijn micromask niet op mijn canopy delen. Dus moet ik alsnog alles gaan afplakken. Had in eerste instantie de hoop dat ik alles met mask af zou kunnen plakken en dan vervolgens daar de te verven onderdelen uit zou snijden.
Heb het eerst ook getest op een andere canopy, niet van Hasegawa overigens, en dat lukte allemaal perfect. Maar bij de canopy van Hasegawa lijkt het wel alsof er een soort capillaire werking optreedt, waardoor de boel naar elkaar toe trekt.
Met andere woorden, ik snap er niets van...

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 20:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dan maar oldskool tapejes plakken en een week besteden om de boel een beetje strak af te plakken. Helaas ook nog een keer met mijn scherpe mes uitgeschoten, dus moest ook nog gaan polijsten, maar al met al, zit het er wel redelijk strak op zoals ik het zo kan zien, dus ik doe het er maar voor.
Afbeelding

De neuscanopy, met dunne reepjes de ronde vormen afgeplakt en daarna de boel zo goed zo kwaad als mogelijk, de overige ruimtes gevuld met mijn maskgoedje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zat nog het meeste afplakwerk in, veel vervelende lijnen en bochten die toch strak moesten worden afgewerkt, dus heel wat stukjes meerdere keren moeten doen.

Afbeelding

En nog even een foto van de onderkant om te laten zien dat de boel ondertussen redelijk strak is.

Tot zover.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2016 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Afbeelding

Het lijkt of de lijmnaad niet recht doorloopt in je afgeplakte deel van de neus. Het blijft lastig om een strakke lijn op een gebogen oppervlak te plaatsen. Ik zat met hetzelfde probleem met mijn Harvard. Op een gegeven moment doe je gewoon een kleine concessie en vind je het wel best.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 apr, 2016 10:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik denk dat je gelijk hebt René, ik heb de koepel zo strak mogelijk op de romp geplakt, waardoor dus, blijkbaar, de raamstijlen niet helemaal lekker aansluiten op de romplijnen. Aangezien deze straks een camouflage krijgt, ga je er echter niet al te veel meer van zien denk ik, omdat die romphelftlijnen toch niet meer te zien zijn. We gaan het zien allemaal.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2016 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ondertussen zijn we gelukkig bij het leuke deel aangekomen, de kleurtjes. Voor nu alleen nog maar de onderkant gespoten, een dezer dagen de bovenkant maar eens aanbrengen.
Afbeelding

Afbeelding

Eerst de kleurtjes zonder postshade.

Afbeelding

Afbeelding

En nu met de postshade.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement