Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Onze keuze voor deze groepsbouw is de Mosquito, in mijn geval de Mosquito mk.IV. Ik heb gekozen voor de uitvoering van Hasegawa en er zit verdomde veel plastic in het 1:72 doosje, dus ik hoop dat alles een beetje gaat passen. Even ter info:

Mosquito MkIV

Wederom schaamteloos van het internet geplukt:
De Havilland Mosquito was een vliegtuig dat tijdens de Tweede Wereldoorlog bij verschillende geallieerde luchtmachten in dienst was.

Oorspronkelijk ontworpen als jachtbommenwerper werd het later ingezet als jachtvliegtuig. Het voerde met succes een grote verscheidenheid aan taken uit, onder meer het markeren van doelen voor bommenwerpers in de Pathfinder-missies. Het blonk uit door de hoge snelheid die het op lage hoogte kon halen. De piloot en de navigator zaten naast elkaar in de cockpit.

Het tweemotorig toestel had een houten structuur van multiplex hoewel de keuze hiervoor op dat ogenblik al achterhaald was. Hout werd echter beschouwd als niet-strategisch materiaal en daarom kreeg vliegtuigfabrikant de Havilland groen licht voor de bouw, alhoewel het Ministerie van Luchtverdediging voorrang wilde geven aan de andere Havillandtoestellen. Tussen het ontwerp en de eerste vlucht verstreken amper 11 maanden.

Mosquito's voerden op 25 september 1942 met succes een precisiebombardement uit op het Gestapo-hoofdkwartier in Oslo en haalden in twee maanden tijd 600 V-1's neer.[bron?] Op 11 april 1944 voerden zes Mosquito's een precisiebombardement uit op het Centraal Bevolkingsregister in gebouw Kleykamp te Den Haag, dat hierbij volledig werd verwoest.

Op 18 februari 1944 voerden de Mosquito's ook een perfect precisiebombardement uit op een gevangenis in Amiens (Operation Jericho). In deze gevangenis zaten 100 verzetslieden die de volgende dag geëxecuteerd zouden worden. Een Mosquito dropte de bom van op 15 meter hoogte en raakte het doel en een andere Mosquito dropte een bom op de wachtpost van de nazi's. Hierdoor konden ongeveer 250 gevangenen ontkomen.

In totaal werden er ongeveer 7000 exemplaren gebouwd die 40.000 succesvolle missies uitvoerden. Er gingen natuurlijk ook toestellen verloren, zo raakte een eenheid 108 Mosquito's kwijt en werden nog eens 88 toestellen zwaar beschadigd.

Na de oorlog werden er nog 1000 Mosquito's gebouwd. In 1950 werd de productie stilgelegd (omdat de straalmotor was uitgevonden en het houten geraamte die kracht niet aan kon). In 1955 maakte de Mosquito zijn laatste operationele vlucht. Op de dag van vandaag zijn er nog 30 over in privébezit en/of musea.

Ik ga dit nog verder uitbreiden, echter zit ik vandaag een beetje in tijdnood en wilde ik toch mijn topic voor de 1ste online hebben staan.

De kitinhoud:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En we gaan ons best doen, want ik hoorde dat Wolf een Tamiya had bemachtigd.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 19:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Veel plezier met deze. Bouwt net zo makkelijk als de Tamiya, het grote verschil zit hem in de details in de cockpit: bij Hasegawa is dat erg basic en bij Tamiya erg goed. Voor de echte scherpslijpers is de vorm van de Tamiya romp wat accurater maar in 1/72 praat je dan over fracties van een millimeter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2015 22:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ach, ik ben vooral een bouwer die er gewoon wat van wil maken. Die paar millimeter zal mij aan mijn £€*%+§€ oxideren. Bedankt voor de info Jan, ik ga er mijn best op doen. Misschien zelfs wel op het interieur.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 17:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Sinds ik wat meer weet over Erik Hazelhof-Roelfsema (Soldaat van Oranje), ben ik wat meer gecharmeerd geraakt van dit (houten) toestel. Ook hij heeft in WO-2 gevlogen in deze kist en menig Duits doel bestookt.

Mocht iemand nog overwegen om de musical te zien (voormalig vliegkamp Valkenburg), een aanrader. Tip, ga gewoon voor het goedkoopste kaartje. Zit je lekker achteraan en kun je mooi alles zien en horen.

Succes Mark en buddy met de bouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
markie schreef:
Die paar millimeter zal mij aan mijn £€*%+§€ oxideren.


Mijn idee :brouw: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Om toch maar even te bewijzen dat ik ondertussen ook al met deze kit ben gestart de volgende voortgangsplaatjes:
Afbeelding
Dit was voornamelijk even een oefening om te zien wat een preshade, een gewone groene kleur en een post shade samen zouden doen.
En op zich vind ik het op deze manier wel een aardig resultaat geven. De preshade komt er niet te hard door en de post shade doet zijn werk, namelijk het nog verder oplichten van de grote vlakken. Wie weet ga ik hier nog eens mee experimenteren, maar niet op deze Mug.

Afbeelding
Diverse gespoten onderdeeltjes, onder andere alle luiken en kleppen en de binnenzijdes van de cockpit.

Afbeelding
Dit vreemde resultaat krijg je als je de voorzijde van de cockpit plaatst. Snap niet helemaal waarom ze dit niet uit een stuk gieten...

Afbeelding
Aan de binnenzijde zie je er gelukkig niets van dat de boel uit meerdere delen bestaat.

Afbeelding
Ook de motoren bestaan uit meerdere, eigenlijk teveel, onderdelen, waardoor er heel veel gepast en gemeten dient te worden om een strak resultaat te krijgen.

Afbeelding
De wielkasten zijn ondertussen ook al op kleur.

Afbeelding
Het toch vrij kale interieur.

Afbeelding
De onderzijde, met andere woorden het bommenruim, wat dan wel weer heel mooi gedetailleerd is.

Afbeelding
En als laatste het voorste deel van de cockpit.

Het begin is er, dit is nu de tweede keer dat ik een Hasegawa kit in elkaar aan het plakken ben en ik ben er nog niet verschrikkelijk positief over. Ja, het is over het algemeen mooi gedetailleerd, de panellines zijn heel mooi en fijn. Maar de pasvorm is helaas toch niet altijd even makkelijk en begrijpelijk, de handleiding is soms wat onleesbaar, de kleuren worden alleen in Mr. Hobby aangegeven en de cockpitdetaillering bij een Hasegawa is tot op heden nog niet je van het.
Als het ding straks af is, ga ik er eigenlijk wel van uit dat ik toch wel heel erg tevreden ben over de kit en de detaillering, maar tijdens het bouwen levert het soms wat irritaties op. Vooral de over geëngineerde onderdelen, waardoor het soms wat lastig in elkaar plakken is. Eigenlijk doet het me een beetje denken aan de nieuwste generatie Italeri kits, de detaillering is over het algemeen meer dan in orde, maar de pasvorm is toch niet altijd bepaald je van het.

Zo heeft Hasegawa er ook voor gekozen om covers bij te leveren voor de uitlaten van de motoren, waar ze dan weer geen rekening mee houden is dat je tussen de cover en de motor door kunt kijken en dus geen uitlaten o.i.d. kunt zien. Ook hier moet ik nog even iets eenvoudigs voor verzinnen.

Tot zover.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
markie schreef:
Afbeelding
Dit vreemde resultaat krijg je als je de voorzijde van de cockpit plaatst. Snap niet helemaal waarom ze dit niet uit een stuk gieten...


Om een uitvoering te kunnen maken met een andere (lelijke) neus? Zie het model van je buddy :lol: :lol:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 jan, 2016 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Daar gok ik ook op René, alhoewel dat dan een Tamiya is, kunnen we bij Freddie zien dat die op zijn Hase ook een andere snuit heeft dan deze.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2016 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hoe gaat het hier Mark? Heb je contact met Wolf, zodat jullie beide weer gaan bouwen?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 maart, 2016 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Barry en ik hebben vrij geregeld contact ja ;)
Komt allemaal goed, kitje zal ruim op tijd klaar zijn, toch minimaal 12 uur voor het einde van de groepsbouw gok ik zo ;)
Tenminste als ik mezelf een beetje ken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement