Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:30 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 14:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw:

De Kawanishi H6K5 Type 97 Flying Boat model 23 oftewel in het kort: Mavis

korte geschiedenis (geleend van Wikipedia)

Geschiedenis
Het vliegtuig werd ontworpen in aan de hand van een specificatie van de Japanse Keizerlijke Marine uit 1934[1] en er werd gebruikgemaakt van kennis die het Kawanishi team had opgedaan doordat het de Short Brothers fabriek had bezocht in Groot-Brittannië. Die hadden in die periode de leiding in de wereld voor het produceren van vliegboten. Maar het toestel vertoonde ook veel overeenkomst met de op dat ogenblik gangbare Franse en Amerikaanse ontwerpen[1][2]. Het Type S, zoals het door Kawanishi werd genoemd, was een groot en omvangrijk, vier motorig vliegtuig met tweelingstaart en een vleugelophanging net zoals de geallieerde Consolidated PBY Catalina's, met een netwerk van vleugelstutten en drijfvlotters aan beide vleugeluiteinden. Onderaan het vliegtuig was een "bootvorm" voorzien voor het landen in zee. De H6K "Mavis" kon echter ook op landingsbanen landen met behulp van in- en uitklapbare wielen. Tijdens het landen op het water waren deze wielen ingeklapt. De 40 meter brede vleugels waren boven de romp geconstrueerd.

Vier prototype's werden geconstrueerd, eerst voor het maken van proeven voor de handeling op het water en in de lucht, en tenslotte met meer passende krachtigere motoren. De eerste proefvlucht werd gehouden op 14 juli 1936 en ze werd bij de Japanse Keizerlijke Marineluchtmacht ingeschreven als Marine Type 97 Grote Vliegboot, en kreeg later de code aanduiding H6K. Er werden uiteindelijk 215 van gebouwd[3].

Tweede Wereldoorlog
De H6K werd gebruikt vanaf 1938, eerst in de Tweede Chinees-Japanse Oorlog en later tijdens de Tweede Wereldoorlog over de Grote Oceaan. Ze had een uitstekend vliegbereik en was in staat tot de onderneming van een 24-uren-durende patrouillevlucht. Ze werd gebruikt voor langeafstandsvluchten vanuit Rabaul en Nederlands Oost-Indië en konden zo grote delen van Australië bereiken.

Het vliegtuig weerstond aanvankelijk de kogelinslagen van de lichte mitrailleurs van jagers uit het begin van de oorlog, maar toen de nieuwere generaties van jachtvliegtuigen er aankwamen was ze te kwetsbaar en ook te traag voor de geallieerde jachtvliegtuigen. Ze bleef echter in dienst in gebieden waar het risico van vijandelijke onderschepping laag was. Daar werd ze gebruikt voor verkennings-, vracht- en verbindingsvluchten. In de frontlijndienst werd ze vervangen door de Kawanishi H8K. Soms werd de "Mavis" toch ingezet tegen zwakkere doelen, zoals vijandelijke vrachtschepen of minder bewapende landinstallaties.

Na de oorlog
Sommigen van hen bleven nog vliegen in Indonesië na de Tweede Wereldoorlog, maar niet meer vandaag de dag. Ze waren gevorderd als oorlogsschatting en om het herstel van de eilandverbindingen te verwezenlijken.

Wat specificaties (ook weer van Wikipedia)

Rol Patrouille Vliegboot
Bemanning 9

Afmetingen
Lengte 25,63 m
Hoogte 6,27 m
Spanwijdte 40 m
Vleugeloppervlak 170 m²

Gewicht
Leeggewicht 11.707 kg
Startgewicht 17.000 kg

Krachtbron
Motor(en) 4x Mitsubishi Kinsei 43 stermotoren met 1000 pk elk

Prestaties
Topsnelheid 331 km/h
Actieradius 6.580 km
Dienstplafond 9.610 m

Bewapening
Boordgeschut 1x 7.7-mm Type 97 snelvuurkanon in neus; 1x Type 97 snelvuurkanon op vliegtuigrug; 2x Type 97 snelvuurkanonnen in het middengedeelte; 1x 20-mm Type 99 kanon in de staarttoren
Bommen 2 x 800 kg torpedo's of 1.000 kg bommen

Foto van de doos:

photo 349418

De mijne is een oudere uitgave van deze Hasegawa kit als die van Jan, maar deze kit is vanaf de jaren 70 meerdere keren door onze Japanse vrienden uit de mallen geperst. Nieuw doosje, nieuwe decals, paar extra onderdeeltjes en voila...we hebben weer een 'nieuwe' kit.

ondanks de leeftijd van de kit zien de gietramen er best goed uit, nagenoeg geen flash, wel zijn alle details opliggend, dus maar hopen dat alles goed past.
3 grote gietramen
photo 351298
photo 351299
photo 351300
bouwbeschrijving, decals en glaswerk
photo 351301

nog een paar dagen en dan kunnen we los..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 14:28 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
Boordgeschut 1x 7.7-mm Type 97 snelvuurkanon...

Hoho, alles onder de 20mm is nog steeds een machinegeweer! :P
Een Type 99 is daarentegen wel erg leuk. :mrgreen:

Succes!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
mooie toevoeging. Hopelijk kun je het groene, verweerde van deze japanse kisten benaderen. Dat spreekt me altijd erg aan en zou 1 van de redenen zijn waarom ik iets japans zou gaan bouwen.

Opliggend? Is dat met deze kisten niet realistischer dan het altijd zogenaamde inliggend correcte.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 16:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
@danny: Don't shoot me, I am only the messenger! :mrgreen:
Ik zou zeggen: grijp je kans en verbeter de tekst op wikipedia

@darka: opliggend / inliggend ?? geen idee wat correct is. ga vanavond even op zoek naar foto's die het bewijs kunnen leveren


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 0:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gave toevoeging. Groot, toutjes. Je kunt je binnenkort uitleven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 11:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie inleiding Hans!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een joekel zeg...schitterend...wat zijn de afmetingen van dit vliegtuig als hij klaar is?

24 uurs patrouille...tjonge...dat is nogal wat voor die tijd.

Succes met deze.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 14 mei, 2015 14:25 pm
Berichten: 544
Woonplaats: Amsterdam
Deze heeft wat vorm betreft ook veel weg van de Dornier Do 24!
Mooi toestel, veel succes en plezier met de bouw hiervan!
Groet Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb de editie van 2015 en neem aan dat die van hans dezelfde maten heeft:

Lengte 358 mm, spanwijdte 553 mm !
Die gaat niet in onze vitrines passen....

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 05 jan, 2016 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Trajanus schreef:
Die gaat niet in onze vitrines passen....


Jammer, de bammer :mrgreen: :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement