Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 feb, 2016 15:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat is toch leuk om samenop te bouwen aan dezelfde kit! We lopen tegen vergelijkbare problemen op en bedenken onze eigen oplossingen.

Er is met het gieten toch iets misgegaan met die romp. Bij jou is het verdraaid, bij mij is één helft te hoog. Maar brute kracht doet soms wonderen:

Afbeelding

Echt een crime vond ik het assembleren van de floats in neergeklapte stand. Maar ik begrijp uit je mail dat me nog een nieuw probleem tegemoet komt: het bevestigen van de parasolvleugel (ja, zo heet dat) op de " schoen" van console. Wist je trouwens dat in die console de cabine van de boordtechniker zat? Dat moet geen pretje zijn geweest, zo direct onder de motoren met al die klereherrie en trillingen.

Ik moet nu een dagje wachten tot de verf goed droog is. Dan kan de verbis erop.

Succes maar weer!

Jan
PS: het boven getoonde boek kan ik je aanraden. Briljant.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 2:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Dat ziet er zware literatuur uit. :D

Die parasolvleugel was niet evident. Er zijn vijf raakpunten. Eerst de schoen/middenssteun gelijk schuren dan dryfit met de 4 stijlen erbij. Passen, bijvijlen, passen, ..... En elke keer opnieuw die stijlen op hun plaats krijgen. Er zijn 2 soorten stijl (de ene klein beetje korter). Ik had ze gemerkt zodat ik me niet kon vergissen. Opletten dat de stijlen niet gaan doorbuigen of breken...
Tip: met elastiek de vleugel op de middensteun zetten en dan de stijlen linksachter en rechtsvoor plaatsen vervolgens de andere. (Kruislings/diagonaal werken).
(Zal er nog eens een foto van nemen ter verduidelijking en in je topic plaatsen)

Ik was op de hoogte van die technieker (antwoord gezocht op de vraag "Wat doen die raampjes daar?). Zal zeker geen pretje zijn geweest.

Heb de indruk dat de vleugels wat zullen doorhangen. Was dit zo of moet ik daar ook nog iets op vinden?

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 9:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie oplossing voor de uitlaten zo, ziet er een stuk beter uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 14:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Lt D schreef:
Dat ziet er zware literatuur uit. :D

Die parasolvleugel was niet evident. Er zijn vijf raakpunten. Eerst de schoen/middenssteun gelijk schuren dan dryfit met de 4 stijlen erbij. Passen, bijvijlen, passen, ..... En elke keer opnieuw die stijlen op hun plaats krijgen. Er zijn 2 soorten stijl (de ene klein beetje korter). Ik had ze gemerkt zodat ik me niet kon vergissen. Opletten dat de stijlen niet gaan doorbuigen of breken...
Tip: met elastiek de vleugel op de middensteun zetten en dan de stijlen linksachter en rechtsvoor plaatsen vervolgens de andere. (Kruislings/diagonaal werken).
(Zal er nog eens een foto van nemen ter verduidelijking en in je topic plaatsen)

Heb de indruk dat de vleugels wat zullen doorhangen. Was dit zo of moet ik daar ook nog iets op vinden?

Gr
Thiery


Dank voor je tips Thiery! Ik ga jouw aanpak volgen. Over het doorhangen van de vleugels: dat klopt. Het mankement zit in de middelvleugel. De einde daarvan hangen al naar beneden, dus alles wat je eraan zet ook! Bij mij is dat gelukt door de aanpak op de foto. Gewoon zo een nachtje laten staan. Alleen zitten die van jou al vast. Dus: Cat op z'n kop zetten op een verhoginkje en iets zwaars op iedere punt van de MIDDENvleugel. Hopelijk werkt het.

Ik ga weer verder met een nieuw probleem, dat ik deze keer zelf heb veroorzaakt.....

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2016 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Nu maak je mij wel nieuwsgierig naar je nieuwe uitdaging :D

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 feb, 2016 3:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Enkele kleine vorderingen.

Zoals Jan had gemeld, is de canopy niet echt passend met de romp.
Dus aan de slag: dryfitten, aftekenen met potlood waar het probleem zit en daar de romp bijschuren. Dit procédé enkele malen herhaalt tot de passing goed is.

photo 361818

De kaders van de blisters hebben zoals vele onderdelen elastische overtuiging nodig:
photo 361819
Hopelijk zullen de clearparts hier naadloos op aansluiten (wat ik ten zeerste betwijfel)
De drijvers zijn ook geplakt en de naden zijn reeds aangepakt.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Nice Thiery...leuk om te lezen de verschillende aanpak bij deze kit.

De uitlaten zijn een mooie aanvulling.

Vraagje over het afplakken va de canopy. Hoe hebj e die plakkertjes zo mooi rond kunnen krijgen...door een stuk tape over de hele canopy plakken en dan met een scherp mesje voorzicht uitsnijden?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 12:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Precies Barry: dat vraag ik mij ook af.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 feb, 2016 14:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt, Barry.

Weinig speciaal over de plakkertjes.
Is gewoon een deel van een masking setje voor een academy catalina.
Voor de canopy en kleine raampjes is deze bruikbaar, maar de blisters en neuskoepel heb ik zelf moeten afplakken.
Sorry dat ik hiermee verwachtingen heb gecreëerd. :oops:

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 maart, 2016 3:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
De CAT krijgt zijn vorm!

De blisters waren geen lachertje om mooi te krijgen.
photo 363417
De motoren zijn klaar en in de cowlings geplaatst. (Ik heb ergens gelezen dat de binnenzijde van die cowlings nooit interior green zijn, maar grijs of zwart).
De drijvers hebben reeds hun kleurtje want na het samenvoegen van de vleugels zal het te moeilijk zijn om deze nog ordentelijk te kwasten.

Sprongetje voorwaarts naar de plaatsing van de vleugels.

Veel passen en bijschuren want deze hingen overtuigend naar beneden.
Even nagedacht over het fixeren tot de lijm droog is. Ik dacht eerst een latje te gebruiken, maar het probleem is dat er een uitstulping is bij de naad.
:idea: een wasknijper heeft een inkeping en die kan over die opstaande verbinding passen.

Inderdaad:
photo 363418
Weeral elastische spankracht om het geheel netjes op de juiste plaats te houden.

Lijm ertussen en de nodige ondersteuning dmv flesjes en doosje.
Eerst kijken of de uitlijning goed zit:
photo 363416
Nog een verfpotje onder het kontje en nu laat ik de lijm gedurende enkele dagen volledig uitharden.
photo 363419

Wat een vleugeloppervlak/spanwijdte heeft de Catalina! Toch een groot model. Verbazingwekkend dat de echte uit het water kon komen met slechts 2 motoren.

Als de lijm droog is, kan ik beginnen met het inkleuren.

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement