Enkele
specificaties van de Catalina (schaamteloos uit Wikipedia geplukt):
Crew: 10 — pilot, co-pilot, bow turret gunner, flight engineer, radio operator, navigator, radar operator, two waist gunners, ventral gunner
Length: 19.46 m
Wingspan: 31.70 m
Height: 6.15 m
Empty weight: 9,485 kg, Max. takeoff weight: 16,066 kg
Powerplant: 2 × Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp radial engines, 1,200 hp (895 kW each) each
PerformanceMaximum speed: 314 km/h, Cruise speed: 201 km/h
Range: 4,030 km, Service ceiling: 4,000 m
Armament3 .30 cal (7.62 mm) machine guns (two in nose turret, one in ventral hatch at tail)
2 .50 cal (12.7 mm) machine guns (one in each waist blister)
1,814 kg of bombs or depth charges; torpedo racks were also available
Even een korte geschiedenisles:
Einde van het neutrale Brazilië:De start van maritieme patrouilles vindt plaats begin 1942. Brazilië was nog steeds neutraal, maar van strategisch belang door de verbinding Natal - Dakar over de Atlantische Oceaan.
De Amerikaanse landen besloten om hun scheepvaart te beschermen tegen de dreiging van duikboten. Zij richtten een bewaakte neutrale zone in voor hun kust, dmv vliegtuigen.
De Braziliaanse luchtmacht (FAB) beschikte enkel verouderde lesvliegtuigen en dubbeldekkers, waardoor snel nieuwe toestellen werden aangekocht (P36, B18, Hudson en B25).
Tot de bemanning was opgeleid, kwam de USAAF in ondersteuning.
In augustus 1942 bracht de Duitse U-507 6 Braziliaanse schepen tot zinken (877 zielen gingen hierbij verloren). Hierop verklaarde Brazilië op 22 augustus 1942 de oorlog aan Duitsland en Italië. (De diplomatieke banden waren begin '42 al verbroken omdat Italiaanse duikboten reeds 5 schepen tot zinken hadden gebracht).
Enter the CatalinaIn 1943 worden 7 PBY-5's geleverd (lend-lease). In het volgende jaar komen 15 PBY-5A de rangen versterken. Tot 1982 doet de Catalina dienst bij de FAB.
Arará In de ochtend van 31/07/43 spotte een USN Martin PBM-3C Mariner, gestationeerd in Rio de Janeiro, de duikboot U-199. Bij de aanval werd U-199 beschadigd, maar bleef vuren op de PBM-3C.
De Braziliaanse verdediging werd gealarmeerd en een FAB Hudson schoot ter hulp met bommen en kogels. De Flak werd hiermee tot zwijgen gebracht.
De FAB PBY-5 '02' met als piloot Asp.-Av. Alberto Martins Torres (later actief op P47 in Italië) deelde met 3 bommen de beslissende klap uit. 12 Duitse zeelieden overleefden de strijd.
Deze Catalina verkreeg nationale heldenstatus en droeg later de naam Arará, naar een koopvaardijschip dat door een U-boot tot zinken werd gebracht in 1942.
Bron:
http://www.rudnei.cunha.nom.br/FAB/en/index.htmlZo deze zal gebouwd worden...
Gr
Thiery