langzaam maar gestaag komt hier ook schot in de zaak. wat me zorgen baart is de passing van het voorste deel tegen het achterste, maar daar zometeen meer over..
Voor mijn broer maar ook andere geinteresseerden even een plaatje ter vergelijk hoe groot zo'n F-111 eigenlijk is. De F-16 kennen we allemaal. Ik vond het wel leuk om z'n Generel Electric broertje er even naast te zetten met hoe de Aardvark er nu bij staat. (deels dry-fit)
dat is zoals wij thuis altijd zeiden, one huge m.f.
Om bij de vleugels te beginnen, Academy heeft een tandheuvel systeem bedacht om de vleugels te kunnen verzetten van voor naar achter. Zoals bij veel van dit soort systemen wordt in het echt een afdichting gecreeerd van canvas. Dit wordt op het model gedaan door middel van 2 onderdelen die er wel op geplaatst moeten worden wanneer de vleugels naar voren staan en dan andere onderdelen wanneer je er voor kiest de vleugels naar achter te positioneren. Heeft dus eigenlijk het hele mechanisme geen zin wanneer je kiest om ze in voorste positie te zetten, want met het andere onderdeel geplaatst... Juist, kúnnen ze niet eens naar achteren..
Wat ik wel wilde is het moment van vleugelplaatsing zo lang mogelijk uitstellen. Dus ik heb er voor gekozen om 2 zaagsnedes aan te brengen, waardoor ik de vleugels er zelfs wanneer alles klaar is nog los te kunnen halen:
Van binnen ziet het er dan zo uit:
Verder bouwend moest ik langzaam aan beslissen of ik de onderdelen voor de vleugelpositie naar voren, of de onderdelen voor de positie naar achteren ging plaatsen. Nou, die keuze was gauw gemaakt.. De onderdelen voor naar achteren waren totaal niet mee gegoten. Staan wel ingetekend op de sprue overzichten, maar zitten er gewoonweg niet op. Ook geen knippunten, waardoor ze misschien om iedere onduidelijke reden al ooit afgeknipt waren.. Ze zaten er niet op.. Vleugels komen dus hoe dan ook in voorste positie, Of ik laat het een beetje voor wat het is en laat deze onderdelen gewoon weg.. Ik zal later nog wel even zien. Ik probeer het uit te stellen.
Verder ben ik alvast met de brandstoftanks en bewapening bezig geweest. Ik weet nog niet precies hoe of wat, maar dan heb ik het maar vast klaar en in elkaar gezet.
Ook heeft Academy er voor gekozen om de staartstukken voor dit speciale type, de F-111c apart mee te gieten. Ik moest dus de delen aan de body los zagen en straks nieuwe, met flare dispensers plaatsen. Ik heb een prima zaag, dus dit was een piece of cake.
Zoals gezegd maak ik me een beetje zorgen om de aansluiting van de 2 grote delen. Ik heb uit voorzorg her en der wat tabjes aangebracht om misschien straks e.e.a. aan elkaar te 'forceren'.
Dit bleek niet het gewenste effect te geven. De delen waren niet bij elkaar te brengen. Dat wordt straks in delen verlijmen en wachten op genoeg droogtijd met de hand om fouten te voorkomen. Waar het om gaat? Een dryfit geeft dit:
De onderkant past prima maar de bovenkant is erg lastig. Je ziet dat de lijnen van de leading edges wel mooi doorlopen, maar dat de bolling van het achterste deel niet mooi doorloopt in het voorste deel.
Genoeg werk nog en dit kitje is zeker geen walk in the park. Overigens wel een mooi park.