Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Onlangs zat ik met Niels te appen om ook maar met deze gb mee te doen.
Na wat heen en weer berichtjes kwamen we tot de conclusie dat het wel eens tijd werd om onze f-111 uit de kast te trekken. Niels met 1 van Hobby boss en ik met 1 van academy.
Welke Niels precies gaat bouwen heb ik geen idee van, maar ik geloof ook wel een aussie kist. Prima uitgangspunten om aan deze gb mee te doen.
De F-111c is een verbeterde versie van de -a en -b. Australie is de enige die met de -c gevlogen heeft. De verbeteringen waren vooral een vertserkt onderstel ten opzichte van de FB-111a en langere vleugels ten opzichte van de -b.
De F-111 kwam in 1968 in dienst in de r.a.a.f. en heeft daar tot 2010 in diverse versies rond gevlogen.
Los van dat het een brute kist is, stond de F-111 vooral bekend om z'n fuel dump vluchten tijdens diverse vliegshows.
Afbeelding

toen ik in '06/'07 nog ergens aan de australiesche oostkust op het strand lag vlogen er nog een paar F-111'en over. Dat was de laatse keer dat ik ze heb zien vliegen. Later heb ik nog 1 in het museum in Duxford zien staan.

Later heb ik van dit vliegtuig een kit van academy in huis gehaald. uiteraard in mijn schaal, 1:48. Ook uiteraard is dat het een australische versie gaat worden.
Afbeelding

Nadeel van de aussie kisten is dat het merendeel grijs was, zeker de -c versie. Om niet al te 50 shades of grey over te komen kies ik dus toch voor wat kleur in de tent door een jubileum versie te gaan doen. Welke weet ik nog niet, maar ik denk dat ik de versie 30 jaar aniversary ga doen..
Afbeelding
Afbeelding

De kit schijnt vrij straight forward bouw te worden. Niet al te moeilijk. nadeel is dat de flaps en slats als 1 geheel mee gegoten zijn. dus niks hangende flaps e.d. Dat vind ik zelf wel jammer, aangezien dat vaak erg mooi aan een model kan zijn.
Waar academy dan wel weer mee bezig is geweest is dat de hardpoints meedraaien met de vleugels en zodoende altijd parallel aan de kist blijven.
Ik had het liever anders gezien. hardpoints vast en flaps en slats los. De flaps zijn als losse resin set verkrijgbaar bij de lhs... voor 80 euro. Eh, nee.. dat ga ik never nooit niet doen.

qua bewapening heb ik het ook nog niet allemaal helder, maar vermoedelijk ga ik de kist ook zo veel mogelijk vol hangen met de dikst mogelijke bommen aanwezig. Dat staat namelijk nog stoerder dan de kist zelf al doet.

tot zover even mijn intro. Kan niet wachten om te beginnen.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 dec, 2015 18:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik kan niet wachten om het eindresultaat te zien.
Nogmaals een Prachtbak!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 dec, 2015 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
It's big, it's beautifull. Aangename aanvulling voor de groepsbouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 11:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hey, kijk eens aan who's back.
Gave bak, ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 0:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Citaat:
Hey, kijk eens aan who's back.

Nou... Eigenlijk nooit weg geweest. :brouw: Maar was een tijd lang vrij inspiratie loos wanneer het ging om verhalen typen..

Citaat:
Gave bak, ben benieuwd wat jullie ervan gaan maken!

De bedoeling is om een F-111 van te maken..Maar het kan ook zo maar een westland whirlwind worden. Die 2 hebben wel wat van elkaar vind ik altijd. :lol:

Is ook een vliegmasjien


Maar.. Eelco.. Wat ga jij bouwen??Je mag meedoen met een F-111.. Trio's zijn vaak ook prima (iets waar ik over het algemeen weinig mannen bij kan gebruiken)

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 dec, 2015 21:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mijn topic is geopend!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 dec, 2015 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Eelcog schreef:
Mijn topic is geopend!


Tsjek topic van Heico.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 18:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Eerste begin is gemaakt. Dat begint over het algemeen met het opruimen van mijn werktafel. Ik heb de gewoonte om er nogal een bende van te maken en aangezien ik met nog een flink project bezig ben, moest er even wat opgeruimd worden.
Afbeelding

Vervolgens begint het bouwen zoals vaak met de cockpit. Paar dingetjes uitknippen en plakken.. Kleur er over, wat op deze foto nog moet gebeuren.
Afbeelding

Daarna wordt de voorste wielbak in elkaar gezet. Vernuftig systeem dat niet voor de onervaren bouwers is. Paar stangetjes die met elkaar goed uitgelijnd moeten worden. Uiteindelijk wordt het een stevig geheel en snap je dat dat in het echt wel een kist kan dragen.
Ik doe hier nog geen kleur overheen, dat komt aan het eind wel. Alles afplakken zodat de hele wielbak wit gespoten kan worden. Washes kom je dan ook nog wel bij. Dus voor nu, plakken en gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de mainwheels worden hier al in elkaar gezet. Ik heb dit altijd wel een vreemd systeem gevonden, maar me er nog nooit in verdiept. Tot nu dus..
Afbeelding

Dat is het leuke aan modelbouw. Je leert en gaat het echte beter begrijpen. Leuk om als werktuigbouwer mee bezig te zijn.

Na een dagje knutselen heb je het onderstel, de cockpit en 2 romphelften in elkaar zitten. Uiteraard moet er lood in om het geheel niet achterover te laten zittenIk heb nog wat bladlood liggen dat ik in dit geval met miliput vast heb gezet. Voor de zekerheid nog wat houtlijm er over. Dit gaat hopelijk nergens meer naar toe.
Afbeelding

In het kort nog even vertellen dat ik nu met de vleugels bezig ben. Academy heeft een systeem bedacht dat je de vleugels kan verstellen, net als in het echt. Maar bij weinig kits, behalve deze, blijven de hardpoints onder de vleugel parallel aan de body.
Nou, mooi allemaal, maar ik ga het geheel gewoon vastlijmen. Net als met propellors, het is geen speelgoed en ik ga niet met de vleugels naar voor en achter draaien, Dus ze komen gewoon in 1 stand. Welke weet ik nog niet. Hangt er even van af wat gewoon was met deze aardvarks, vleugels voor of achter.. Daar duik ik nog even in. wie info heeft mag het zeggen.. (korte zoektocht zegt dat beide wel kan)

Ik ben dus los en lekker onderweg. heb er zin in. Deze F-111 lag al veel te lang te wachten.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Oogt leuk hoor. Grote bak. Wellicht straks eens een vergelijk met een 1:48 Mirage oid om een indruk van de grootte te hebben.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 jan, 2016 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
langzaam maar gestaag komt hier ook schot in de zaak. wat me zorgen baart is de passing van het voorste deel tegen het achterste, maar daar zometeen meer over..

Voor mijn broer maar ook andere geinteresseerden even een plaatje ter vergelijk hoe groot zo'n F-111 eigenlijk is. De F-16 kennen we allemaal. Ik vond het wel leuk om z'n Generel Electric broertje er even naast te zetten met hoe de Aardvark er nu bij staat. (deels dry-fit)
Afbeelding
Afbeelding

dat is zoals wij thuis altijd zeiden, one huge m.f.

Om bij de vleugels te beginnen, Academy heeft een tandheuvel systeem bedacht om de vleugels te kunnen verzetten van voor naar achter. Zoals bij veel van dit soort systemen wordt in het echt een afdichting gecreeerd van canvas. Dit wordt op het model gedaan door middel van 2 onderdelen die er wel op geplaatst moeten worden wanneer de vleugels naar voren staan en dan andere onderdelen wanneer je er voor kiest de vleugels naar achter te positioneren. Heeft dus eigenlijk het hele mechanisme geen zin wanneer je kiest om ze in voorste positie te zetten, want met het andere onderdeel geplaatst... Juist, kúnnen ze niet eens naar achteren..
Wat ik wel wilde is het moment van vleugelplaatsing zo lang mogelijk uitstellen. Dus ik heb er voor gekozen om 2 zaagsnedes aan te brengen, waardoor ik de vleugels er zelfs wanneer alles klaar is nog los te kunnen halen:
Afbeelding

Van binnen ziet het er dan zo uit:
Afbeelding

Verder bouwend moest ik langzaam aan beslissen of ik de onderdelen voor de vleugelpositie naar voren, of de onderdelen voor de positie naar achteren ging plaatsen. Nou, die keuze was gauw gemaakt.. De onderdelen voor naar achteren waren totaal niet mee gegoten. Staan wel ingetekend op de sprue overzichten, maar zitten er gewoonweg niet op. Ook geen knippunten, waardoor ze misschien om iedere onduidelijke reden al ooit afgeknipt waren.. Ze zaten er niet op.. Vleugels komen dus hoe dan ook in voorste positie, Of ik laat het een beetje voor wat het is en laat deze onderdelen gewoon weg.. Ik zal later nog wel even zien. Ik probeer het uit te stellen.

Verder ben ik alvast met de brandstoftanks en bewapening bezig geweest. Ik weet nog niet precies hoe of wat, maar dan heb ik het maar vast klaar en in elkaar gezet.
Afbeelding

Ook heeft Academy er voor gekozen om de staartstukken voor dit speciale type, de F-111c apart mee te gieten. Ik moest dus de delen aan de body los zagen en straks nieuwe, met flare dispensers plaatsen. Ik heb een prima zaag, dus dit was een piece of cake.
Afbeelding

Zoals gezegd maak ik me een beetje zorgen om de aansluiting van de 2 grote delen. Ik heb uit voorzorg her en der wat tabjes aangebracht om misschien straks e.e.a. aan elkaar te 'forceren'.
Afbeelding

Dit bleek niet het gewenste effect te geven. De delen waren niet bij elkaar te brengen. Dat wordt straks in delen verlijmen en wachten op genoeg droogtijd met de hand om fouten te voorkomen. Waar het om gaat? Een dryfit geeft dit:
Afbeelding

De onderkant past prima maar de bovenkant is erg lastig. Je ziet dat de lijnen van de leading edges wel mooi doorlopen, maar dat de bolling van het achterste deel niet mooi doorloopt in het voorste deel.

Genoeg werk nog en dit kitje is zeker geen walk in the park. Overigens wel een mooi park.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement