Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 14:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Samen met Zimmermaniac ga ik de CM.170 Fouga Magister van Kinetic proberen te tackelen.

In 1948 werd door Fouga (Robert Castello en Pierre Mauboussin) een jetaangedreven vliegtuig ontworpen (CM.130) die de MS.475 diende te vervangen. Deze CM.130 met 2 Turbomeca Palas turbojets werd niet krachtig genoeg bevonden en Fouga vergrootte het basisontwerp en gebruikte de krachtiger Turbomeca Marboré motoren. De kenmerkende V-staart van het ontwerp had zijn oorsprong in de CM.8 zwever die Fouga gebruikte om te experimenteren met straalmotoren. In december 1950 werden 3 prototypes besteld, waarvan de eerste op 23 juli 1952 het luchtruim koos. En prepoductierun van 10 toestellen werd in juni het volgende jaar besteld en in januri de eerste productierun. Het toestel kwam in dienst in 1956.

De franse marine nam een afgeleide CM.175 in gebruik als trainer voor deklandingen en vliegdekschipoperaties.

Ook werd er een verbeterde CM170-2 Magister geproduceerd vanaf 1960 die de krachtiger Turbomeca Marboré IV motor gebruikte. De productie van het toestel stopte in 1962 in frankrijk, maar werd in finland tot in 1967 gebouwd.

Deze vliegtuigen werden onder andere gebruikt als acro-toestel bij de Belgische Red Devils, de Ierse Silver Swallows, het Braziliaanse Esquadrilha da Fumaça, het Franse Patrouille de France en Patrouille de l'Ecole de l'air, ... maar ook als licht grondaanvalstoestel bij onder andere de Israelische (6-daagse oorlog), Belgische (Congo), El Salvadoraanse (El salvadoraanse burgeroorlog)..

de kit (foto's geleend van het www...):

Afbeelding

de onderdelen (foto's ook geleend van het www...):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en de decals:

Afbeelding

Vanuit de doos is het mogelijk om twee toestellen te bouwen. Ik denk aan een belg of een IDF, maar ik heb nog een beetje tijd om erover na te denken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 19:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
ik heb deze kit onlangs gemaakt. Het is niet een makkelijke bouw, er zijn wat instructies niet compleet, kleuren die niet vernoemd zijn, bouwstappen onlogisch of niet vermeld.
al met al, met het koppie er bij kun je er wel wat van maken, maar makkelijk was het niet.. als ik je topic mag spammen:
Afbeelding

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke bijdrage. De 1:72 versie (Heller) is als het goed is onderweg naar mij vanuit België (zie aanbiedingen in het 'aangeboden' topic).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 dec, 2015 11:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt

@ darka: als ik deze een beetje in de buurt krijg van de uwe ga ik tevreden zijn. Had al gelezen dat het niet de gemakkelijkste kit was om samen te bouwen.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 dec, 2015 11:50 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Mooi toestel!
Je vindt ze her en der in musea. In het Stampe&Vertongen museum hebben ze er 2 in de kleuren van de Red Devils. Eentje staat in hun showroom en op eenvoudig verzoek mag plaatsnemen achter de stuurknuppel. De 2de is recent aangeschaft en willen ze terug luchtwaardig maken.

Voor de liefhebbers:
Daco Products werkt aan een Fouga in 1/32.

Welke uitvoering ga je maken?

Gr
Thiery


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2016 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Aparte vertoning dit vliegtuig...dat staartstuk :? ...dat het kon vliegen...ben benieuwd wat jullie er van brouwen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2016 12:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
even laten weten dat ik zonet mijn eerste poging van het voorste landingsgestel in de vuilbak heb kunnen kieperen..... een verwittigd man is er 2 waard :lol:

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2016 22:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
t is niet een gemakkelijk kitje.. Je zult meer van dit soort momenten tegenkomen.

Hou het eindresultaat voor ogen, want het is zeker een mooie vertoning op iedere show of in iedere kast.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2016 15:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt voor de heads up... was inderdaad zoeken hoe het best aan te pakken, de tweede keer lukte het beter dan de eerste. Moet wel toegeven, de instructies konden duidelijker, veel duidelijker.

photo 359601

Voor de rest bezig met het opkuisen van onderdelen voor de cockpit en hopelijk binnenkort kan ik deze beginnen schilderen...

Jammer dat er nul komma nul voorzien is van decals voor de cockpit...

Mocht iemand de kit van AMK liggen hebben, en die zou geen gebruik maken van de decals voor 1 van de Belgische versies... Ik zou deze graag overnemen dan...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 feb, 2016 13:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
de laatste tijd redelijk wat bezig geweest met uitzoeken welk een stuk waar hoort, wat nu effectief het juiste nr is, want van de de nummers op de sprue en in de handleiding klopt niet veel. en dan ook nog welke stukken bij welk een versie horen... verder nog het opschonen van de stukken en nu tenslotte de basislagen kunnen leggen op redelijk wat van het interieur:

Voor de BAF-versie:

photo 362084

photo 362086

photo 362087

Voor de IDF-versie:

photo 362090

photo 362089

photo 362088

en de algemene delen voor de assemblage van de neus van het toestel:

photo 362091

photo 362092

photo 362085

Nu langzaam maar zeker beginnen met het schilderen van de details...

Voor de klokjes in het instrumentenpaneel zijn geen decals voorzien, dus... ik zie wel hoe ik dit oplos...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement