Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


  • 2 of meer bouwers bouwen hetzelfde model - in elk een eigen topic.
  • Schaal moet gelijk zijn (beide 1:72, beide 1:48 etc.).
  • Kitfabrikant mag verschillen (de ene biiv. Revell, de andere bijv. Tamiya) om een goed vergelijkend warenonderzoek te kunnen doen.
  • Eindresultaat mag verschillen.



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 22:18 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
(zustertopic van Jugs: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=46970)

Vandaag kwam de postbode langs bij de buren, met een pakketje voor mij. Dat betekent dat ik op 1 januari netjes van start kan gaan 8)

photo 348408

photo 348407

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 22:39 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Zeg eh, ik had al een topic aangemaakt. :P


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 23:48 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Lezen doen, topic per persoon ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Top. Ga je voor de NVA? Of net als Jug ook een Pool?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 16:23 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ik weet het nog niet goed, ik denk het wel omdat die bare metal finish heeft en ik me wel eens goed wil uitleven met Alclad :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 dec, 2015 16:40 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Die decalset die ik ga kopen heeft bare metal Pooltjes. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:41 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Zo, meteen maar de eerste echte update ertegenaan knallen.

Geen werk vandaag, hele dag niets geplanned buiten lekker doen waar ik zin in heb... dus wat beter dan deze kit opentrekken 8)

photo 352342

Ik begin gewoon lekker bij het begin en helemaal netjes volgens 't boekske: de plofstoel van Yuri en het kantoor.

Dat was niet bijzonder tricky ofzo, enkel dat je even goed de onderdelen moet uitlijnen, want paspennetjes lijken schaars te zijn (en ik heb ze echt zelf niet per ongeluk afgesneden).
photo 352343

Volgens Meneer Hobby Boss moet de hele stoel mat zwart worden, maar daar geloof ik dus nada niets van. Njet. Volgens een aantal foto's die ik zag, wordt dat gewoon dezelfde kleur als de cockpit - één of ander vaag lichtblauw (zie topic Jugs ;) )

Maar goed, we hebben een stoel, en van de zijkant ziet die er zo uit:
photo 352344

Drie onderdeeltjes, dus... next! Kantoor in elkaar zetten, wat muurtjes optrekken...
photo 352345

Ook weer niet heel erg spannend. Weinig schoonmaakwerk aan de onderdelen, hier en daar wel een uitdrukrondje maar die is voorzien van een toefje plamuur, en de ene wand is al opgetrokken:
photo 352346

De detaillering is best ok. Wat grof, want het is geen resin natuurlijk. Dat ga ik er ook niet ingooien, want de cockpit zit vrij diep en ik doe waarschijnlijk de canopé gewoon dicht, dus lekker belangrijk 8)

Terwijl de plamuur aan het drogen is, ging ik maar verder met het samenvoegen van wat uiteindelijk een combo neuswielbak-en-intake-splitter-en-electronics-bay-ding(?) moet worden. De splitter is netjes in één stuk gegoten, wat erg fijn is omdat je geen vervelende naden moet wegwerken. Met een bare-metal finish is dat een 'godsend'.
photo 352347

De afdekplaat op de bovenkant past niet helemaal lekker en is hier vastgezet met prit-prut:
photo 352348

Dan kan je natuurlijk als een gek gaan vullen en allerlei nette oplossingen zoeken om geen detail te beschadigen, of je kan even verder kijken in de bouwbeschrijving en dan zie je dat er een afdekplaat bovenop dat detail komt - waar je dus later niets meer van terug ziet. Er is ook geen optie om dat open te werken, dus... even wat dryfitten en kijken of dat paneel problemen gaat geven.

Passing van deze submodule tussen twee romphelften: goed genoeg bevonden:
photo 352349

Deksel op de neus (ik laat mezelf wel uit straks):
photo 352350

Mooi, dat gaat geen problemen geven. Duss... lekker pragmatisch wat stripjes om de boel op de juiste hoogte vast te plakken:
photo 352351

En later gaan we die kieren langs de zijkant gewoon lekker open laten, want je ziet er toch niets meer van.

Even kijken naar de rest - de nose wheel bay komt aan de onderkant van de splitter volgens het boekje:
photo 352353

Wat een gek onderdeel... heel veel hoeken en kantjes, ik moest eerst even goed kijken wat het was. Maar, de boel even samenvoegen en dryfitten toont aan dat het best wel ok is. De passing was niet 100% - de wheel bay is net ietsje te smal, dus moet je lijmen onder spanning om het netjes uitgelijnd te krijgen. Dus, eerst maar de rechterkant geplakt met Tamiya extra thin:
photo 352352

1 minuutje in de magnetron op 600W... en dan linkerkant bestrijken met extra thin cement, waarna ik met klem de boel vast wou hebben:
photo 352354

Kleine naadjes zijn ondertussen ook al van een likje plamuur voorzien, en ik verwacht minimaal schuurwerk.

Over plamuur gesproken - dat laagje in het kantoor was zo dun dat dit ondertussen kon geschuurd worden, en dat ziet er dan zo uit:
photo 352355

Netjes glad. Tijd om de derde muur op te trekken. Die dingen hebben overigens ook geen paspennetjes, dus het is wel even oppassen dat je netjes alles uitlijnt. Klemmetje erop - lijm erop strijken en het capillaire effect zijn ding laten doen:
photo 352356

Close. Enough.

Daarna ben je natuurlijk benieuwd of dat hele binnenwerk ook een beetje wil meewerken als je het inbouwt, dus weer een dryfit-ronde:
photo 352357

photo 352358

photo 352359

Ik vind't best! Instrumentenpaneel is nog niet ingebouwd, omdat ik die apart wil schilderen. Die heeft even wat aandacht nodig, want het is wel het meest karig gedetailleerd van de hele cockpit.

Het vervolg volgens de bouwbeschrijving is dan het samenbouwen van de motor - waar je later niets meer van terug ziet omdat je de romp niet open kan laten. Je moet hem echter wel samenbouwen om netjes de uitlaat te kunnen monteren zonder een groot gapend gat aan de achterkant te hebben. Ach, plakken is leuk, dus... samenbouwen!

Ugh. Dit is precies de reden waarom ik geen tankjes of dingen met meer dan 4 wielen bouw. 'Doe dit 9x', 'doe dat 472 keer', thanks, but no thanks. Deze keer 5 burner cans gedaan, morgen doe ik de resterende 4.
photo 352360

photo 352361

En dan sluit ik af met een overzicht van alle modules die in aanbouw zijn en de staat ervan:
photo 352362


Het wordt nog zaterdag én nog zondag, dus ik verwacht dat er dit weekend nog wat verf gespetterd wordt ook 8)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2016 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Valt me niet tegen Sergei. Da's een flinke en leuke update. Goede vorderingen zie ik.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 0:11 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Denk aan voldoende gewicht in de neus, deze gaat gegarandeerd op zijn staart zitten.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2016 2:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Ohja, had ik nog niet aan gedacht!

Gelukkig kan ik er nu nog op voldoende plaatsen bij! Moet maar eens een partij vislood/bladlood inslaan :)

tsjopper bob schreef:
Valt me niet tegen Sergei. Da's een flinke en leuke update. Goede vorderingen zie ik.

René

Ik hoop vooral dat ik het kan volhouden, maar 16 januari heb ik weer een bouwmiddag op locatie dus er zit nog wel wat vaart in. Begin februari ga ik op wintersport en dat wordt dan iets lastiger om niet 'vergeten' te bouwen :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement