Jawel medebrouwers! Eindelijk maar toch, ik ga ook van start en wel met de F-4J! Wáárom zo laat Prutser? Je bent nota bene Moderator, topicstarter, opperhoofd, zeg maar "Baas" van deze groepsbouw! Nou, bij aanvang van deze GB bevond ik me nog in de VS, en was derhalve niet in staat om welke doosch dan ook te openen! Gelukkig hebben mijn Medemoderatoren, of "sidekicks" zoals dat tegenwoordig heet, dit prima opgevangen, waarvoor mijn dank grenst aan hondsdolheid! Enfin, dan ben je eindelijk terug op Nederlandsche bodem, en dan besluit een medebouwer en medemoderator om maar eens lekker te gaan verhuizen, en was mijn hulp gewenst, die ik uiteraard ook gaarne verstrekt heb! Leuk allemaal, maar nam uiteraard bouwtijd in beslag! En dan was er natuurlijk nog de Dark Evil Lord, a.k.a de werkgever, die mijn inzet verlangde...Dus vandaar.
Maar eerst een fijn stukje muziek, dat voor mij synoniem is aan de jaren '60&'70, dus tijdens de Vietnam-oorlog!
(Hoe ik zo'n mooi Youtube-hokje krijg is me enigszins ontgaan, maar misschien dat iemand die er meer verstand van heeft dit even kan aanpassen..dank u wel!)
Tja, wat is er te vertellen over de Phantom wat we nog niet weten? Wat we wel weten is het volgende: De McDonnell F4 Phantom II is een straaljager van Amerikaanse makelij. Dit toestel was een van de beste straaljagers uit het tijdperk van de Koude Oorlog en werd door zijn vliegers onder andere "Mig Killer" genoemd. Die bijnaam verdiende de F4 omdat met dit toestel niet alleen veel oude MiG-17's maar ook (in die tijd) de nieuwe MiG-21's tijdens de Vietnamoorlog werden neergeschoten. Tijdens de Vietnamoorlog (1965-1973) werd de Phantom II veelvuldig als jager, verkenner en bommenwerper ingezet. Luchtduels met Mig17's en Mig21's kwamen veel voor waarbij de Phantom II bijna altijd won. 366th TFW bijvoorbeeld opereerde vanaf Da Nang airbase met een externe 20mm Gatling gun pod. Die F-4's scoorden 4 MiG kills binnen een maand. De gun pod uitrusting en de MiG kills leverden hun de erenaam The Gunfighters op. Tussen 1966 en 1972 scoorden the Gunfighters 18 bevestigde MiG kills in Vietnam. Het type wat ik ga neerzetten is de F-4J; Dit was een marineversie, uiterlijk gelijk aan de F-4B, maar met verbeterde elektronica en motoren. The F-4J deed dienst bij de volgende US Navy squadrons: Atlantic Fleet: VF-11, VF-31, VF-32, VF-33, VF-41, VF-74, VF-84, VF-101, VF-102, VF-103. Pacific Fleet: VF-21, VF-92, VF-96, VF-114, VF-121, VF-142, VF-143, VF-151, VF-154, VF-161, VF-191, VF-194, VF-213. Een plaatje van een prachtig museummodel die in het Smithsonian National Air & Space museum in Chantilly (Vlakbij Washington,DC) staat, en die ik persoonlijk uitgebreid bewonderd heb:
Goed,genoeg info zo, vinden jullie niet? Over naar den doosch! Ik heb deze al een hele poos ergens op de kop getikt, ik meen dat het op ESM was, maar ben niet zeker..De buitenkant: Ziet er goed uit, maar zegt weinig natuurlijk. Laten we hem maar eens voorzichtig openmaken..áltijd spannend nietwaar? Hmmm..leuk bultje plastic moet ik zeggen. best wel goed gevuld, nietwaar? Leuk decalvelletje.. En het boekje met de"How-to-build-a-F-4J" manual! En ja, echte mannen lezen de gebruiksaanwijzing niet, maar in deze maak ik gaarne een uitzondering! En waarachtig; daar is mijn eerste verrassing; Tamiya-San heeft er voor gekozen om nu een niet met de cockpit te beginnen..Wel jammer, want daar had ik me zó op verheugd! Waar beginnen we dan wel mee? Nou, kijk: Met de intakes...Hmm. Medebouwers; we gaan ermee aan de slag! Uiteraaard hou ik jullie van alle vorderingen; tegenslagen, meevallers, en andere zaken op de hoogte! Derhalve; tot de volgende update!
_________________ Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.
Laatst bijgewerkt door prutser332 op vr 22 jan, 2016 19:12 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am Berichten: 1706
"BRING OUT THE POPCORN...!!!"
Helaas vol met schoonheidsfoutjes, maar immer nog een Phantastische Phantom. Alvast veel plezier met de intakes, waarschijnlijk dé achillespees van dit wonder fraaie model...
Gr. Ruud.
P.S.: Je gaat me toch niet vertellen dat je 240 Pleuri voor dit doosje hebt gelapt...???!!!
_________________ Finished: Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish" F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"
Helaas vol met schoonheidsfoutjes, maar immer nog een Phantastische Phantom. Alvast veel plezier met de intakes, waarschijnlijk dé achillespees van dit wonder fraaie model...
Gr. Ruud.
P.S.: Je gaat me toch niet vertellen dat je 240 Pleuri voor dit doosje hebt gelapt...???!!!
UITERAARD niet! Nee, ik geloof niet dat die "240" iets met de prijs had te maken.. Maar goed, ik heb inmiddels al een paar AM-producten besteld die ik nodig acht om dit model tot een acceptabel niveau te brengen. Dat de intakes niet geweldig zijn heb ik inmiddels door research begrepen! Ik zal zien er iets van te maken, anders kan ik altijd nog een paar "FOD-covers" maken..
_________________ Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.
Blijft gaaf zo'n groot toestel heb ik mijn jeugd veel van die dingen over horen komen (ik herriner mij nog steeds de herrie en de rookspoor, heb je als je in de buurt van Soesterberg heb gewoond)
maar ga je hem er ook lekker verweerd tonen, peer slot van rekening vloog deze ook warmissions en weeinig tijd voor uitgebreide douche en schilderbeurtjes
_________________ BertUS Klik hier voor mijn site Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm
Ik heb hier ook een 1/32 Phantom-relict uit mijn jeugd staan en het neemt op een elegante manier heel wat plek in, u weze gewaarschuwd. Van filmpjes moet je alleen het gedeelte uit de link dat veranderlijk is tussen de tags plaatsen.
Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am Berichten: 1706
Intake-covers zou (wat mij betreft) wel erg jammer zijn... De intakes zijn redelijk goed te bouwen maar vergen simpelweg wat extra tijd. Ik neem aan dat je bekend bent met de "algemene procedure", waarbij je de "lip" van de romp verwijderd, de intake volledig opbouwt en daarna het geheel middels de romp-inlaat onderdelen positioneert/monteert. Hier & daar een shim & wat plamuur-werk, maar deze methode werkt erg goed.
Ik ben benieuwd naar de AM-goodies en mag hopen dat daar een setje EDUARD exhaust-petals bij zit... Een absolute must om de uitlaten enigszins in vorm te krijgen !!!
En welke variant mag het worden ? VMFA-451 of VF-151 ? Heb helemaal niets met MARINES bakken maar die VMFA-451 decals zien er wel aardig uit. Óf word het toch de fameuze "SHOWTIME 100" van VF-96... Volgens velen érg afgezaagd maar wat mij betreft immer nog de meest interessante F-4J vanwege haar geschiedenis. Óf ga je ons soms verrassen met een VMFA-232 gebakje zoals je die zelf hebt aanschouwd...?
Gr. Ruud.
_________________ Finished: Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish" F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"
Ik ben er nog niet helemaal over uit welke uitvoering ik ga maken, maar ik heb gisteren wél wat AM spul besteld, waaronder het exhaustsetje! Ik ben niet zo'n AM-fanaat, maar ja, de kit is al wat ouder, dus ik ontkwam er niet aan!
_________________ Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen