Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 8:31 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 10:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Kijk eens bij "Live Resin", die hebben allerlei mooie dingen. Ook de goeie M16 voor Vietnam, .50 cal enz.

http://www.live-resin.com/

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Zoals Bert reeds aangaf is het inderdaad oppassen met foto-materiaal wanneer je probeert kleuren te achterhalen... Wellicht dat de navolgende tips je een beetje op pad kunnen helpen...

Indien je weet wat voor film er is gebruikt kun je rekening houden met de eigenschappen van die film:
* KODAK --> Rood-zweem
* AGFA --> Blauw-zweem
* Fuji --> Groen-zweem

Natuurlijk zijn er nog veel meer soorten film, maar bovenstaande zijn wel zo'n beetje de meest voorkomende...

Verder zit er ook nog verschil in de diverse film onderling van een bepaald merk. Zo heeft KODAK-GOLD érg "harde" kleuren. Daarmee word de realiteit absoluut geen recht gedaan, maar het was wél iets wat veel mensen graag gebruikten omdat iedereen nu eenmaal "briljante vakantie-plaatjes" wilde hebben... KODAK-PORTRA, was eigenlijk een beetje de tegenhanger van de "GOLD-serie". De kleuren waren veel zachter waardoor deze film graag werd gebruikt voor portret-fotografie. De "beste" middenweg was te vinden in de KODAK-EKTAR serie, een érg lastige film in het gebruik welke wél de meest gebalanceerde kleuren produceerde. Eigenlijk was deze film enkel geliefd onder de fotografen welke er mee om wisten te gaan (lees: "welke verstand hadden van fotografie".) Kijkend naar de dia-film van KODAK, dan is er eigenlijk maar één optie: KODAK-CHROME. In tegenstelling tot de KODAK-negatief film vertoonde KODAK-CHROME echter een "blauw-zweem" in plaats van een "rood-zweem". Daarentegen waren de kleuren wél uiterst gebalanceerd en was de film érg contrast-rijk.

Verder zul je tevens in het achterhoofd moeten houden dat foto's, dia's (en negatief-film) verouderen. Foto's hebben de neiging om te "ver-gelen". Vaak is dit het gevolg van chemicaliën welke zich immer nog in de foto/negatief bevinden en door de tijd heen reageren. Hierdoor word, met het verstrijken van de tijd, de kleur dus óók aangetast...

Wil je foto-materiaal dus als referentie gaan gebruiken dan kun je dus niet lukraak wat spul van het internet plukken. Je zult het materiaal dus immer moeten kalibreren. Tegenwoordig heb je daar prachtige applicaties voor in programma's zoals ADOBE Photoshop. Daarmee hoef je niet eens te weten welke film er is gebruikt (overigens wél handig maar niet noodzakelijk). Het materiaal kun je simpelweg op "zuiver zwart" of "zuiver wit" in een foto kalibreren. Heb je dan ook nog de mazzel dat er lucht in de foto zichtbaar is, of natuurlijk zaken zoals bomen, bossen, struiken of gras, dan kun je het kalibratie-proces nog verder verfijnen.

Is het voorgaande nou écht belangrijk / interessant...??? Ja én Nee. Ben je een "purist" dan is het érg belangrijk, maar ik vrees dat er dan érg weinig gebouwd word omdat je nagenoeg nooit de exacte kleur kunt achterhalen. Ben je een "purist" zonder "verstand van kleuren" en zonder "kalibratie-programmatuur", ga dan maar lekker postzegels verzamelen... :lol:

Ben je geen "purist" dan is het helemaal niet van belang. Zolang je redelijk in de buurt zit met je kleuren, dan ziet het er allemaal al snel overtuigend uit. Bedenk daarbij óók nog even wat Bert reeds aangaf betreffende verschillende licht-condities...

Gr. Ruud.

P.S.:
Veel succes met je project. Leuk onderwerp en tevens voorzien van interessant leesvoer !!!

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Nou Ruud, een heel verhaal zeg! Maar wel erg leerzaam om te lezen, de kleuren op (oude) foto's zijn altijd lastig in tr schatten. Ik heb geen idee wat voor film er bij de foto's gebruikt is, maar ik gok dat bij de foto met de kraan iets in de trant van de Kodak-Chrome gebruikt is, wegens het is wel erg blauw allemaal.
Helaas heb ik niet veel verstand van kleuren, en heb ik ook geen verstand van die programma's, maar gelukkig ben ik ook geen purist, dus die postzegels blijven weg. :mrgreen:

Bedankt voor de link Walter, maar ik ga eerst op zoek naar wat alternatieven, wegens ik heb maar 1 M16 nodig. Ik ga eens wat rondkijken op wat Chinese webwinkels, daar heb ik ook al een skelet opgedoken.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 18:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Tomska schreef:
...maar gelukkig ben ik ook geen purist, dus die postzegels blijven weg.


Goeie zaak want dan kunnen we allemaal lekker blijven genieten van je vordering ! :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 19:41 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ow, Agfa kleurt blauw ik heb in mijn hoofd al jaren vaststaan dat Kodak blauw was. Maar misschien is dat omdat mijn vader altijd dia's had.

Maar ikzelf twijfel bij het gebruik van skeletten en andere soortige symbolen die de "dood" moeten voorstellen. De kans dat het een karikatuur gaat worden is groot

Ik zou dan nog eerder een in elkaar overlopend tweeluik maken dus zoiets als dit


*****1968*********overgang********2015
-----------------------[___________]--------------------

groene vaten, veel begroeiing********oude ingezakte verroeste vaten, lekkage
********************************* geen begroeiing
Nam grunts oid******************** "witte pakken" mannen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Laatst bijgewerkt door Bert Takken op wo 26 aug, 2015 19:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 19:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Nou doe ik daar al die moeite voor met spaties etc, dus ik zet er maar even sterretjes tussen als spatie

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2015 20:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik was ook niet van plan er een skelet als "wezen" naast te zetten, dat wordt denk ik inderdaad iets te karikaturig. Het was meer het idee om de losse botten half in de grond te begraven, zodat je wel nog kan zien dat daar iets van een skelet ligt, maar dan niet zo overdreven dat er een half lijk uit de grond steekt.
Een tweeluik zoals je zegt zou ook nog kunnen ja, dan heb je wel gelijk het verhaal erbij zitten. Het is wel een uitdaging om zoiets overtuigend neer te zetten op een dio. Ik zie het in ieder geval wel al helemaal voor me.

Trouwens; wil ik net even een e-mail maar Takom sturen met de vraag of ze die figuurtjes ook apart verkopen, krijg ik dit:
Afbeelding

Toch maar niet doen dus.... :mrgreen: Maar gelukkig had ik bij Ali in China nog een andere kandidaat gevonden:
Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 aug, 2015 22:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Zo, vandaag heb ik het een en ander bijeengezocht voor het projectje (vooral vaten, van intact tot helemaal dubbelgevouwen), en meneer gasmasker. Binnenkort het spul maar eens bestellen en dan wachten totdat het vanuit China hier is. :mrgreen: Ik twijfel nog over het skelet, maar ik denk dat wat botten hier en daar toch nog wel kan zonder het te gaan overdrijven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2015 9:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
mhh, misschien een dood dier, maar een skelet zou niet zo realistisch zijn vrees ik...

Wel hele mooie vaten...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2015 12:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het skelet komt er ook niet in zijn geheel te liggen, het plan is om het skelet te slopen en de losse botten hier en daar half te begraven. Het is ook niet de bedoeling dat het expliciet mensenbotten zijn, een willekeurig bot van bijvoorbeeld een arm zou ook van een (groot) dier kunnen komen. Ik ben het met je eens dat een compleet skelet niet realistisch zou zijn.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement