Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 5:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik gooi mijn topicje er ook maar eens bij:

Agent Orange

Afbeelding
Een Huey-helikopter op een sproeimissie in Vietnam


Agent Orange—of Herbicide Orange (HO)—is een van de herbiciden en ontbladeringsmiddelen gebruikt door het Amerikaanse leger als deel van Operatie Ranch Hand, tijdens de Vietnamoorlog van 1961 tot 1971. Het bestond uit een 1:1 mengsel van twee herbiciden, 2,4,5-T and 2,4-D genaamd.

Tijdens de 40er en 50er jaren werkten de Amerikanen en Britten samen om de militaire mogelijkheden van verschillende herbiciden te onderzoeken. De Britten waren de eersten die herbiciden en ontbladeringsmiddelen inzetten in een conflict, met als doel om de oogst en bossen van communistische troepen in Maleisië tijdens de Maleisische crisis te vernietigen. Deze operaties legden de basis voor de ontwikkeling van Agent Orange en andere militaire herbiciden door het Amerikaanse leger.

In midden-1961 vroeg President Ngo Dinh Diem van Zuid Vietnam de Amerikanen tot het uitvoeren van sproeivluchten over zijn land. In augustus van hetzelfde jaar begon de Zuid Vietnamese luchtmacht met de vluchten, geholpen door de Amerikanen. Het bevel kreeg echter forse kritiek van het Witte Huis en het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Diverse deskundigen adviseerden echter toch om door te gaan met de operaties, met als argument dat het gebruik vsn herbiciden in conflicten al eerder met succes door de Britten was gedaan tijdens de Maleisische crisis. In november 1961 gaf President John F. Kennedy officieel toestemming voor het starten van Operation Ranch Hand, de codenaam voor het herbicidenprogramma van de Amerikaanse luchtmacht in Vietnam.

Agent Orange werd vooral door de Monsanto Corporation en Dow Chemical geproduceerd voor het Amerikaanse ministerie van Defensie. De naam van de stof is afgeleid van de oranje bies op de vaten waarin het werd getransporteerd, en het was met afstand het meest geproduceerde en gebruikte herbicide van de zogenaamde "Rainbow Herbicides". Echter, het 2,4,5-T gebruikt om Agent Orange te produceren was soms vervuild met het extreem giftige dioxine 2,3,7,8-Tetrachloordibenzodioxine (TCDD), wat tot veel problemen leidde.

Afbeelding
Een opslagterrein van onder andere Agent Orange, de oranje bies is duidelijk te zien. Ernaast ligt een rij met vaten Agent Purple, een van de andere Rainbow Herbicides


Chemische beschrijving

Afbeelding
2,3,7,8-TCDD

Afbeelding
2,4-D

Afbeelding
[i[2,4,5-T[/i]


Afbeelding
Opdruk van een vat Agent Orange, met de precieze samenstelling ervan

In chemisch opzicht is Agent Orange een 1:1 mengsel van twee fenoxyl-herbiciden: 2,4-dichloorfenoxyazijnzuur (2,4-D) and 2,4,5-trichloorfenoxyazijnzuur (2,4,5-T) – in een iso-octyl ester formatie. Talloze studies hebben de gezondheidseffecten van Agent Orange, zijn samenstelling, en de bijproducten van de productie onderzocht.

In 1969 werd bekendgemaakt dat het 2,4,5-T was vervuild met een extreem gifitg dioxine, 2,3,7,8-tetrachloordibenzodioxine (TCDD), en dat dit TCDD de oorzaak was van vele onverklaarbare gezondheidsproblemen tijdens blootstelling aan Agent Orange. TCDD werd toendertijd omschreven als "waarschijnlijk het meest giftige molecuul wat de mens ooit gecreëerd heeft ". Interne bronnen verklaarden toen ook dat Monsanto de Amerikaanse overheid al in 1952 had geïnformeerd over het vervuilde 2,4,5-T. Tijdens de productie van 2,4,5-T kon onbedoelde oververhitting van het reactiemengsel snel een condensatie van het product veroorzaken, waarbij het TCDD ontstond. Toendertijd waren er nog geen maatregelen genomen om deze onbedoelde zijreactie te voorkomen.

Gebruik in de Vietnamoorlog

Afbeelding
Een kaart van Zuid-Vietnam, waarop alle sproeimissies met Agent Orange tijdens Ranch Hand op gemarkeerd staan.

Tijdens de Vietnamoorlog, tussen 1962 en 1971, heeft het Amerikaanse leger ongeveer 75,700,000 liter herbiciden en ontbladeringsmiddelen gesproeid in Vietnam, Oost-Laos en delen van Cambodia, als deel van het vanuit de lucht ontbladeren van bossen, ook wel Operation Ranch Hand genoemd. Net als bij de Britten in Maleisië, had de operatie al doel om bebost gebied en andere begroeide gebieden te ontbladeren, om zo de voedselvoorziening en schuilmogelijkheden van de guerrillastrijders te vernietigen. Het programma was ook een deel van een algemeen beleid van gedwongen urbanisatie, wat als doel had om de voorzieningen van kleine boeren in het platteland te vernietigen, zodat zij zich niet meer zelf konden voorzien. Hierdoor werden zij gedwongen om te vluchten naar door de Amerikanen gedomineerde steden, waardoor de guerrilla's hun steun op het platteland zouden verliezen.
Hun motto was overigens: "Only you can prevent a forest", een gitzwarte verwijzing naar de bekende Smokey The Bear, die in de V.S. burgers waarschuwde voor bosbranden; "Only you can prevent forest fires".

Het sproeien werd meestal met helikopters of laagvliegende C-123 Provider transportvliegtuigen gedaan. De toestellen werden uitgerust met sproeiers, MC-1 "Hourglass" pompsystemen, en opslagtanks van 3,800 liter. De vliegtuigen vlogen in formatie van drie tot vijf toestellen en elk toestel besproeide met één tank in 4,5 minuten een strook land van 80 meter breed en 16 kilometer lang. Sproeiacties werden ook vanuit vrachtwagens, boten, en draagbare sproeiers uitgevoerd.

Afbeelding
Een omgebouwde C-123 Provider op sproeimissie


https://www.youtube.com/watch?v=wUZA0GAMmfI
Een filmpje van een sproeiboot, waar een aantal soldaten bezig zijn met het met de hand (!) sproeien van Agent Orange. Het is wel duidelijk dat ze totaal onbeschermd zijn tegen de chemicaliën, vooral de spuiter krijgt de volle laag van o.a. spetters vloeistof op zijn blote huid


De eerste batch herbiciden werd op 9 januari 1962 op de Tan Son Nhut vliegbasis in Zuid-Vietnam geleverd. Tijdens de oorlog werden er minstens 6,542 sproeimissies door de luchtmacht uitgevoerd, en in 1971 was 12 procent van de totale oppervlakte van Zuid-Vietnam besproeid met chemicaliën, waarbij de concentratie meer dan 13 keer zo hoog lag dan aangeraden werd door het Amerikaanse ministerie van Landbouw voor particulier gebruik. Alleen al in Zuid-Vietnam werd er ongeveer 10 miljoen hectare landbouwgrond land verwoest. In sommige gebieden lag de concentratie TCDD in de bodem en het water enkele honderden keren hoger dan de hoeveelheden die veilig geacht werden door het Amerikaanse ministerie van Milieu.
De operatie verwoestte meer dan 20,000 km2 mangrove-en oerbossen, en miljoenen hectares gewassen. In totaal werd meer dan 20% van de Zuid-Vietnamese bossen zeker 1 keer besproeid in een periode van 9 jaar.

In 1965 werd verteld aan leden van het Amerikaanse Congress dat "de vernietiging van gewassen is het belangrijkste doel ... Maar de nadruk bij openlijke publicaties van het programma ligt meestal bij de ontbladering van de jungle" Legerpersoneel werd verteld dat de gewassen werden vernietigd omdat zij dienden om de guerrilla's te voeden. Zij ontdekten later dat vrijwel alle door hun verwoeste gewassen helemaal niet voor de guerrilla's werd geproduceerd; het enige werkelijke doel was om de lokale burgerbevolking te ondersteunen. In de Quang Ngai provincie stond er bijvoorbeeld gepland dat 85% van het akkerland verwoest zou worden, en dit voor1970 alleen. Dit droeg uiteraard bij aan massale hongersnoden, waardoor enkele honderdduizenden mensen kwamen te overlijden.

Afbeelding
Stapels 200-liter vaten gevuld met Agent Orange. Ook hier is de oranje bies goed te zien.

Afbeelding
Een sproeimissie met meerdere C-123 Provider vliegtuigen boven Vietnam.

Afbeelding
Een M-113 APC met de benodigde apparatuur op het dak tijdens een sproeimissie, waarbij soldaten (ook hier weer totaal onbeschermd) een rijstveld besproeien.


Afbeelding
Een UH-1D helicopter sproeit herbiciden over akkers in de Mekong Delta.

Effecten op de Vietnamese bevolking

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... s-ago.html
Een link naar een artikel over misvormde kinderen als gevolg van Agent Orange. Ik heb uit voorzorg geen foto hier geplaatst, want ik weet niet of iedereen hier even goed tegen kan.


De Vietnamese overheid beweert dat 4 miljoen burgers zijn blootgesteld aan Agent Orange, en ongeveer 3 miljoen mensen hebben hierdoor gezondheidsproblemen gekregen; hierbij zijn ook de kinderen van de blootgestelde personen meegeteld. Het Vietnamese Rode Kruis schat dat minstens 1 miljoen mensen een beperking hebben gekregen als gevolg van Agent Orange; de Amerikaanse overheid noemt deze getallen overigens hoogstens onbetrouwbaar.
Studies laten zien dat kinderen in gebieden besproeid met Agent Orange vele gezondheidsproblemen hebben, waaronder hernia's, geestelijke problemen, extra vingers en tenen, en andere aandoeningen. Veel kinderen hebben ook schrikbarend veel genetische mutaties.
Ook in de gebieden rond voormalige Amerikaanse vliegbases lijden veel mensen aan aandoeningen, als gevolg van de aanwezigheid van Agent Orange in de bodem en het grondwater. In sommige plaatsen ligt de concentratie dioxiden meer dan 350 keer zo hoog als toegestaan. De dioxiden in de vervuilde bodem blijft vele jaren in de voedselketen, en zorgt voor ernstige huidaandoeningen en vele soorten kanker in de longen, prostaat, en de darmen.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ietnam.jpg
Een voorbeeld van een huidziekte veroorzaakt door Agent Orange

Effecten op Amerikaanse veteranen

Studies laten zien dat dat veteranen meer kans op kanker, en neurologische, verterings, huid, en ademhalingsaandoeningen. Veel voorkomende aandoeningen zijn hogere kansen chromische en acute leukemie, de ziekte van Hodgkin, keelkanker, prostaatkanker, longkanker, leverkanker en hartaandoeningen. Vrijwel alle aandoeningen waren al eerder bekend bij het ministerie van Defensie als mogelijke gevolgen van de blootstelling aan Agent Orange.

Militair personeel dat de sproeivliegtuigen vulden met Agent Orange kregen de hoogste dosis dioxides te verwerken, samen met de personen die verantwoordelijk waren voor de bereiding en opslag van de chemicaliën en de monteurs van de sproeivliegtuigen en helikopters. Ook de soldaten met draagbare sproeiers en het personeel van de sproeiboten hadden onbewust zwaar te lijden onder Agent Orange. Immers, de soldaten werd verteld dat Agent Orange ongevaarlijk was voor mensen. Er zijn zelfs verhalen bekend van soldaten die zichzelf afkoelen door elkaar te besproeien met Agent Orange.
Echter, na terugkomst van Vietnam begonnen de veteranen te merken dat hun gezondheid achteruit ging, met alle gevolgen van dien.

Ondanks talloze claims door slachtoffers en onderzoeken met betrekking tot Agent Orange en de gevolgen ervan, is er tot op de dag van vandaag slechts weinig verbeterd door de Amerikaanse overheid. Van alle claims van bijvoorbeeld veteranen hebben het er maar weinig tot een rechtszaak gehaald, en van die zaken zijn er nog minder zaken die het daadwerkelijk tot een schadevergoeding hebben gemaakt. Maar er zijn ook nog talloze gebieden, niet alleen in Vietnam, vervuild met Agent Orange, en waar nog tientallen jaren de gevolgen gevoeld zullen worden.

Afbeelding
Een opslagterrein voor chemicaliën op het Johnston-Atol, voornamelijk Agent Orange. Aan het einde van de Vietnamoorlog is het grootste deel van de vaten achtergelaten, en is de bende gaan lekken, met als gevolg dat dit ook tegenwoordig nog een van de sterkst door Agent Orange vervuilde locaties van de Vietnamoorlog, hoewel het enkele tientallen jaren geleden wel gesaneerd is.

Afbeelding
Veteranen vragen aandacht voor de Agent Orange-problematiek

Afbeelding

Deze afbeelding illustreert de manier waarop er bij de Amerikaanse Defensie met de hele toestand, in dit geval de C-123's, omgegaan wordt. In 2011 worden de voormalige bemanningen pas ingelicht over de besmettingen van Agent Orange, en in 2012 wordt er door de "Veterans Administration" zelfs nog beweerd dat de PCDD's geen (!) gevaar vormen.


Ik heb voor dit onderwerp gekozen omdat ik het hele verhaal rond Agent Orange intrigerend vind. Van "gewone" bestrijdingsmiddelen voor in je achtertuin naar een bestrijdingsmiddel dat nu no steeds zijn sporen laat zien in zowel Vietnam en de V.S. Ook de manier hoe Defensie ermee omging op het gebied van informatie achterhouden, valse informatie verspreiden (over de giftigheid bijvoorbeeld), en het geen gehoor geven aan de gezondheidsproblemen van haar eigen ex-soldaten. Die enorme nasleep van Ranch Hand en Agent Orange fascineert me, en toen het idee voor de Vietnam-GB op kwam borrelen op het forum, wist ik dat mijn project iets met Agent Orange zou worden.


Bronnen: zowel de meeste afbeeldingen als de tekst komt van Wikipedia.org, andere afbeeldingen komen van Google en Agentorangerecord.com


Enne, voor de muziek; misschien niet erg luistervriendelijk (zeg maar snoeiharde thrashmetal :mrgreen:), maar wel erg Vietnam-gerelateerd (qua inhoud dan, het hele album zit vol met Vietnam):

https://www.youtube.com/watch?v=h-x59ON5Q88

"Agent Orange", van het gelijknamige album van Sodom. Het gaat -je raadt het al- over Agent Orange, en wat voor rotspul het eigenlijk is. Ik vond het wel een toepasselijk nummer voor het projectje, vooral door de negatieve toon die in de tekst zit.

Ik ben van plan het vrij rustig aan te doen met dit projectje, omdat ik toch een manier moet verzinnen om de boodschap over te brengen, in plaats van "gewoon" een stapel vaten neer te zetten.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 21:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11834
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Je hebt werk gemaakt van deze post, Tomska. Hoe kwam je op dit idee? Misschien kan je zoiets tussen de vaten zetten: http://www.greymatterfigures.com/index.php?p=2&id=80


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het idee kwam eigenlijk per toeval Steven. Ik was op Wikipedia wat aan het lezen over de Vietnamoorlog, en op een geveven moment kwam Ranch Hand ter sprake. Het was echter niet veel meer dan een vermelding, en nieuwsgierig dat ik was wilde ik eigenlijk wel weten wat die operatie precies inhield. En dan is de link met Agent Orange snel gemaakt. En het verhaal achter die stof heeft me toch erg geïnteresseerd, en toen ik las over de Vietnam GB, moest ik gelijk aan Ranch Hand en Agent Orange denken.
En omdat de aandacht bij oorlogs-GB's vaak naar de grote oorlogsmachines gaat (wat overigens helemaal niet erg is), vond ik het ook dat er ook wat aandacht mocht zijn aan de stille moordenaars van de oorlog. En bovendien is dit sowieso geen bekend onderwerp van de oorlog, mede omdat veel ervan lang in de doofpot gestopt is.

Ik was ook al aan een figuur aan het denken ja, maar aan een Magere Hein had ik eerlijk gezegd nog niet gedacht. Ik was zelf aan het denken aan wat kleine kinderen die tussen de vaten, of in plassen gelekte chemicaliën aan het spelen zijn.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 9:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7899
Woonplaats: Ingelmunster
intrigerend onderwerp... krijg plots een geinig idee:

een deel vaten, 1 omgevallen die lekt waar rook ui de vloeistof komt uitkomt met de grimreaper erin... soort 3D cartoon... nu ja, teveel fantasie...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 29 dec, 2008 19:59 pm
Berichten: 271
Woonplaats: Blerick
een erg interresante post, heb het met veel aandacht gelezen.
thnx voor het posten.

_________________
een bouwmodel mislukt nooit, je bent er gewoon niet tevreden over....

op de werkbank: M274 Mule 106mm R.R >http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=201&t=37193


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 13:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Heel interessant! Weer een mooi onderwerp!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 22:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Zeker, en uniek!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 aug, 2015 23:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk om te zien dat er interesse in het topic is heren, het is toch een wat obscuurder onderwerp. Maar ja, dat soort onderwerpen zijn vaak wel interessant.

Het zou op zich ook kunnen ja Silenoz, maar ik ben bang dat je dan een beetje teveel naar een gothicsfeer neigt te gaan. Het idee an sich is niet verkeerd, maar ik denk persoonlijk dat het een beetje té is.

Trouwens, voordat er nog maar 1 stuk plastic geplakt is hebben we al een probleem: welke kleur hadden de vaten toendertijd? Het is een bepaalde groentint, maar op iedere foto van de vaten hebben ze wel een andere tint:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Nu zijn de vaten op deze foto wel gevuld met Agent Blue ipv. Agent Orange, maar de vaten zijn hetzelfde).

Terwijl de kleur van gedumpte vaten die tijdens saneringsacties na de Vietnamoorlog opgegraven worden lijkt de kleur bijna zwart:

Afbeelding

Nu weet ik niet of er 1 bepaalde kleur gebruikt werd voor de vaten, maar het is toch iets om uit te pluizen.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb net even wat foto's door een handig programma gehaald, ScalemodelDb genaamd. De website vergelijkt kleuren van een foto met een enorme database van verfkleuren voor modelbouw. Klik op een willekeurige plaats op de foto en het programma vergelijkt de kleur.
Op deze manier heb ik 4 foto's door het programma gehaald, en op 1 na kwamen ze allemaal op blauwtinten uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu zou dat blauw wellicht op een luchtmachtkleur kunnen slaan, omdat Ranch Hand voornamelijk door de luchtmacht is uitgevoerd. Maar kleuren van foto's zijn vaak onbetrouwbaar, omdat lichtinval etc... al heel snel de kleuren beïnvloedt. Maar de eerste foto is toch onder vrij neutraal licht gemaakt, dus ik denk dat de officiële kleur toch die richting op gaat. Maar omdat er zowel groentinten als blauwtinten door het programma herkend worden (bij Revellkleuren geeft hij bijvoorbeeld Dark Green aan), zal er toch nog wat meer onderzoek gedaan moeten worden voor de kleur... :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2015 15:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk idee en ik ben wel nieuwsgierig naar wat je er van gaat maken.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 196 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement