Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Hallo iedereen,

Na de valse start met de Canberra hopelijk nu een goede start volgens de GB regels.

Mijn onderwerp is de PT-76B, of te wel een zwem tank, waarbij 76 staat voor het kaliber van het kanon (76.2mm).
hij werd voor het eerst ontworpen in 1950, en werd gauw de standaard verkenningstank van de sovjet unie en Warschaupact landen.
en is veel geëxporteerd naar vriendstaten van de USSR waaronder Noord Vietnam.
er zijn veel voertuigen afgeleid van de Pt-76, namelijk de BTR-50, ZSU-23-4, ASU-85 en 2K12 KUB Anti Air Missile vehicle.

Deze tank heeft gevochten tegen de amerikanen in 2 gevechten, namelijk:

1: Lang Vei Special Forces kamp op 6/7 February 1968. 13 PT-76s, of the NVA 202nd Armored Regiment reden vooruit tijdens een aanval tegen ongeveer 24 groene baretten en 500 gevechtstroepen. De verdedigers vochten terug met hun 106 mm M40 recoilless rifle (1 bij de ingang schakelde 3 PT-76s uit totdat het zelf werd uitgeschakeld), en ze werden beschoten met de M72 LAWs (one-shot disposable 66mm Light Anti-Tank Weapon) maar dit bleek niet effectief.

2: 1/69th engaged in een tank tegen tank duel. Op 3 Maart 1969, de Special Forces kamp bij Ben Het werd aangevallen door de NVA 202nd Armored Regiment. De 202nd had de taak om de 175 mm SPG's van het kamp te vernietigen. 1 van de PT-76s had een landmijn geactiveerd, wat niet alleen het kamp wakker maakte maar ook de andere PT-76s zichtbaar maakten tijdens de aanval. Flares werden afgeschoten, en werden de tanks zichtbaar, maar door op de mondingsvuur van de amerikanen te richten,haalde 1 PT-76 een directe treffer op de koepel van een M48, waarbij 2 bemanningsleden gedood werden en 2 verwond werden. Een 2de Patton gebruikte dezelfde techniek en schakelde een PT-76 uit met zijn 2de schot.. De volgende dag werd de schade zichtbaar, 2 PT-76 wrakken en 1 BTR-50.

ik ga de PT-76B bouwen van Trumpeter, gezien de reverentie foto's op het internet, is dit een PT-76 wat daar gebruikt werd. het plastic is mooi gedetailleerd en weinig tot geen sinkmarks, flash e.d., ook een beetje PE zit erbij voor wat roosters en lampbescherming te maken, verder moet ik de belettering op de tank a.d.v. het internet zelf gaan fabriceren, komt ook wel goed.

hier wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een uitgeschakelde PT-76 bij Ben Het

Afbeelding

hier nog 1 die een hek omver rijd tijdens de slag van Saigon

Afbeelding

groeten christiaan

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 15:18 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Gaaf ding! Leuk idee om eens een Noordvietnamees voertuig neerzet. Ik had allang wat Amerikaans spul verwacht. Haha.

Mooi kitje is het. Succes!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi Christiaan,

Heb deze kit ook gebouwd, inmiddels in de primer. Bouwt echt heel goed weg! Zie: https://modelbrouwers.nl/forum/viewtopi ... =2&t=40868

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Jurrie,

die van jou ziet er inderdaad goed uit, maar ik ga hem niet met al dat aftermarket spul bouwen, maar gewoon wat er in de doos zit, maar kleine dingen die ik kan verbeteren verbeter ik. kun je volgens mij ook wel een goed model mee neer zetten.

groeten chris

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Laatst bijgewerkt door viper_technician op wo 05 aug, 2015 22:51 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2015 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Leuk ding, weer eens wat anders.

Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 6:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Inderdaad weer eens wat anders! Succes!!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 9:25 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Leuk om hier ook eens wat van te horen. Het kon zelfs een M48 uitschakelen, dus, hoewel die meer dan drie keer zo zwaar is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2015 20:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 13 jul, 2007 22:07 pm
Berichten: 498
Woonplaats: almelo
Nu de Canberra in een P+ laagje staat, ben ik begonnen met het bouwen van de PT-76

de romp zit al in elkaar, makkelijker met bewerken van verschillende delen meer houvast.
loppwielen 12 stuks in elkaar gezet, de naden moeten nog wel verwijderd worden
en de rupsbanden ook al aan elkaar gemaakt. tot nu toe valt het allemaal goed te doen
De kwaliteit vind ik erg goed, gezien dit mijn 1ste voertuig is van Trumpeter. wil bijna zeggen dat het zelfs beter is dan Tamiya.

foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groet chris

_________________
Arburatum pro vagina Felix


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
ik heb absoluut geen verstand van al dat rollend schietbuizenspul, dus ik zal me maar wijselijk van elk commentaar onthouden. Neemt echter niet weg dat het wel érg leuk is om al die verschillende onderwerpen te besnuffelen !

Succes met je "Plavayuliyutsie-dinges". :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 aug, 2015 9:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Lijkt wel een rollende badkuip! ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement