Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 16:02 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Hierbij komt er een eind aan dit verslag over de Commando en de Mutt. Het diorama is gisterenochtend af geraakt door de toevoeging van een stuk opgeplooid zeildoek uit de Tweede Wereldoorlog, want het enige dat me niet aanstond waren de opvallende littekens van de ejector pinmarks op het openstaande luik. Ik heb het model niet heelhuids tot in de wedstrijdzaal gekregen, er was een zodanig dikke regendruppel uit een boom gevallen dat die net op de motorkap van de M151 was gevallen en die losgeslagen had. Zoals steeds neem ik een reparatieset mee, dus uiteindelijk hebben de juryleden er niet te veel van gemerkt. Een van de aanwazige verkopers, Poppy Boks, was zelfs zodanig gecharmeerd van het diorama dat hij een boekje van Tankograd wegschonk. Na mijn gouden medaille voor de Bismarck was dit de perfecte afsluiter.

photo 348062

Vandaag heb ik voor jullie buiten wat eindplaatjes geschoten.

photo 348190

photo 348191

photo 348192

photo 348193

photo 348194

photo 348195

photo 348196

photo 348197

photo 348198

photo 348199

photo 348200

photo 348201

photo 348202

photo 348203

photo 348204

photo 348205

photo 348206

photo 348207

photo 348208

photo 348209

photo 348210


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 16:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Het was weer een ware reis met jouw modellen Steven. Het eindresultaat is netjes geworden. Je mag nu 3 foto´s in het eindfoto´s topic plaatsen!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 16:52 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bespreking van de gebruikte sets:

Hobbyboss V-100
Een prima bouwdoos voor wie dit vooertuig graag in een paar uurtjes ineen zet: door het schuifsysteem kan de hull met minder naden afgewerkt worden, bovendien zijn er voor dit voertuig van andere merken alleen resinkits te vinden. Het interieur is niet erg natuurgetrouw en ook de uitgeholde wielkasten kloppen niet met de eigenlijke platenstructuur. Er blijven heel wat onderdelen ongebruikt omdat die voor andere versies nodig zijn. De vinyls zijn niet onaardig maar latere voertuigen hebben vaak kleurige opschriften. De decals zijn gejat van een Verlindenkit, er hadden wat meer decoratiemogelijkheden kunnen zijn. Dit voertuig bevat wel voldoende kwaliteitsclearparts. De as is niet sturend en er is geen mogelijkheid voor een open motorkap.

Tamiya M151A2
Deze bouwdoos heeft wel de typische goede passing maar heeft fouten in de minder zichtbare delen van het chassis en de carrosserie. Ze is wel alleen bedoeld voor een latere versie van de Mutt, waardoor je niet de juiste decalkleuren ter beschikking krijgt. er zijn ook voorzieningen om het voertuig gesloten te bouwen en de trailer ziet er ook een fijn kitje uit, al was die voor dit project niet bruikbaar. Er is geen mogelijkheid om de motorkap open te bouwen.

CMK M151 engine resin set
De motor van de M151 wordt zeer gedetailleerd geleverd, wel zo gedetailleerd dat je de grille er door al die details niet goed tegenaan krijgt. Er zijn wel spijtige rekvervormingen gebeurd tijdens het afgieten, waardoor sommige onderdelen uit de Tamiyakit er deels beter uit zien dan die van CMK. Een handig modelbouwer kan hier wel wat mee schipperen. Niet aan te raden voor beginners, omdat er ingrijpende destructieve processen aan de montage van het hoofdonderdeel te pas komen.

Masterbox "Charlie from the left!" figurenset
Een echte aanrader, niet alleen omwille van het idee en de mogelijkheid om je Vietnamvoertuig ermee te verbouwen. De figuren zijn erg gedetailleerd, hebben prachtig uitgewerkte handen en gezichten en zelfs de wapens zijn een welkom alternatief voor de Tamiya exemplaren. Zo bleek bij een vergelijking van de M16 aan de hand van A.E. Hartink's Geïllustreerde Automatische Legergeweren-encyclopedie dat de lader van Tamiya te kort is, hoewel dit inderdaad een vroegere versie van de M16 voorstelt met korte lader. De .50 is zeker bruikbaar voor de accurate dioramabouw. De G.I.'s hebben eerder weinig mogelijkheden tot personalisatie met uitrustingsstukken, er zijn wel meerdere hoofddeksels uit te kiezen. De bestuurder kan al dan niet als gewonde gebouwd worden.

Dragon NVA Sappers
Deze figuren tonen hun ouderdom enigszins in hun robuustere ledematen en iets vlakkere afwerking maar hebben wel heel wat mogelijkheden voor hun uitrusting. Ook enkele kleine onderdeeltjes. Sommige attributen maken het uitboren van de vuisten noodzakelijk.

Legend V100/150 resinbanden
Warm aangeraden als je van de banden ook een in het oog springend detail wil maken. Scherp bandenprofiel en perfect leesbare "Commando (S)pecial"-inscriptie, de S moet je met een fijn penseel in wit zetten. De Hobbyboss remschijven moesten zeer licht bijgeschuurd worden na het primeren, dus de passing is erg nauwkeurig.

Aber 2x .30 loopjes
Geen problemen bij de montage door de voorziening van doorns aan de achterkant die in het plastic verzonken kunnen worden. Zeer realistische monding en geperforeerde cooling sleeve.

[u]Verlinden 2x .30 resin en PE set

De gebruikte onderdelen zijn goed maar de opstelling is alleen bedoeld voor in de bijgeleverde PE elevatieset. In de Commando is die installatie al aan de turret voorzien waardoor de resinkit verzaagd moest worden. Een spijtige tekortkoming aan de kit is dat er geen patroonbanden voorzien zijn.

Tetra Aquariumplanten
Onbewerkt zijn deze planten niet heel realistisch door de wasachtige schijn en de aanwezigheid van gietnaden op de steeltjes. Mits aanpassingen zijn ze een mooie aanvulling op mostoestanden en papierbouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 dec, 2015 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Prachtig eindresultaat Steven, ik vind het vooral mooi dat het zo'n dynamisch diorama is.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 11:26 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Tomska. Die dynamiek is zeker te danken aan Masterbox, zulke figuurtjes ga ik toch blijven opzoeken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Het is een heel mooi en levendig geheel geworden Steven, wat we zo onderhand van jou gewoon zijn. :D
Toch heb ik het een beetje moeilijk met een deel van de planten die ik toch minder geslaagd vind, maar goed... persoonlijke smaak zeker? :roll:

Btw: proficiat met je behaalde prijzen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 11:56 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt, Walter! Zoals ik al zei, er zijn duurder alternatieven waardoor de planten een fijnere afwerking zouden hebben, maar dat hoort niet echt thuis in een groepsbouw die binnen een bepaalde termijn moet blijven. Ik heb op de beurs nog wat Eduard planten-PE bekeken, het is mooi spul maar waarschijnlijk ook weer snel opgebruikt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 dec, 2015 12:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ja ik weet het wel, met geld koop je de wereld zegt men maar ik vind het eigenlijk wel jammer dan zo weinig diobouwers natuurlijke materialen gebruiken. :?
In de natuur vind je zo veel dat geschikt is om natuur op een dio te maken: takjes, mossen en ander spul... waarom bvb bomen kopen als je ze zo gratis in de natuur kan vinden, ja zelfs in je eigen tuin?
Kijk in de herfst maar eens rond... het houterige takje wat overblijft als onkruid is verdord is met een beetje verbeelding zo een miniatuurboom, beetje groen op de zijtakjes en klaar, kost je niks! :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2015 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 26 dec, 2011 10:28 am
Berichten: 480
Steven, ik ben helemaal vergeten te reageren op jouw dio. Je hebt er iets heel moois van gemaakt. Wat ik vooral knap vind, dat wel al eerder gezegd, zijn de figuren. Deze brengen flink leven in de brouwerij!

Groet,
Daan

_________________
Op het werktafeltje:1/72 HH-60G Block 152
Klaar: 1/72 Mi-17 CIA / Maverick Aviation | 1/72 CIA SOG Afghanistan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2015 0:15 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt hoor, Daan. Het zijn inderdaad de figuren die de show van dit dio stelen. Ik hoop dat dat op mijn D-Day-diorama ook lukt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement