Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2015 10:42 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het wordt weer tijd voor een ijsvogel. Deze keer geen Alcione, maar de Amerikaanse variant: de Kingfisher. Met deze verkenner draag ik niet alleen bij aan de GB, maar kom ik ook tegemoet aan mijn voorliefde voor vliegboten en watervliegtuigen.

Afbeelding

Operationele inzet

De Kingfisher is een werkpaardje dat vooral op de achtergrond zijn vele werk deed. Door het beperkte motorvermogen en de voortschrijdende techniek werd het aan het einde van WOII al vervangen door andere, meer doelmatige typen, zoals de Curtiss Seahawk en helicopters. Toch heeft de Kingfisher een goede reputatie opgebouwd als verkenner (fleet observation scout) aan boord van slagschepen en kruisers, maar door zijn vele reddingsacties in de Pacific. Honderden neergeschoten piloten werden door Kingfishers gered.

Afbeelding
Een Kingfisher tijdens de legendarische reddingsactie bij het eiland Truk in 1944

De Vought OS2U Kingfisher werd m.b.v. een katapult gelanceerd. Naast de drijverversie werd ook een versie met vast landingsgestel ontwikkeld, die vanaf landbases kon opereren. Het toestel werd in 1938 ontwerpen en gebouwd en de eerste exemplaren bereikten in augustus 1940 de grote slagschepen. Er werden er in totaal 1519 gebouwd, die in dienst waren bij de Amerikaanse marine en het Marine Corps, de Amerikaanse Coast Guard, de Engelse Fleet Air Arm en de Australische luchtmacht. Eén was er in gebruik als trainer bij de Sovjets en van de 20 exemplaren die Nederland had besteld voor gebruik in Indië werd er maar één geleverd. Na de Japanse inval gingen de overige 19 naar Australië, waar ze vanaf kustbases werden gebruikt.

Afbeelding
Eén van de 3 Kingfishers van de USS Arizona

Afbeelding
De USS Arizona neemt één van haar Kingfishers aan boord.

Deze kit

De airfix kit is een oudje uit 1967. De mallen zijn nooit aangepast en de flash verraadt de slijtage daarvan. Er zijn verschillende reboxes geweest en de decals zijn vernieuwd. Ik hoor u al zeggen: wat doe je jezelf weer aan! En inderdaad, wat doe ik mezelf weer aan. :mrgreen: Maar het is zo’n leuk ding! Ik bouw hem recht uit de doos, zonder fratsen, al ga ik wel de rigging aanpakken.
Airfix biedt twee versies: een Kingfisher I van de Royal Navy uit 1943, met vast onderstel en de OS2U-1 Kingfisher van de US Navy, VO-1, aan boord van het USS Arizona, Pearl Harbor 1941. Ik ga voor de laatste versie. De Arizona had 3 Kingfishers aan boord. Deze vergingen samen met het schip, toen het op 7 december 1941 een beurt kreeg van 10 Kate bommenwerpers. Het schip is nooit gelicht en dient nu als permanent herinneringsmonument. Hierbij kwamen 1177 zeelieden om. De scene is treffend weergegeven in de film Tora Tora Tora, waarin ook één van de Kingfishers te zien is op zijn karapult.

Afbeelding
De enige foto die ik vond van de Kingfisher die model stond voor deze kit: registratie 1-0-1, Arizona.

Afbeelding
Het schema van de gekozen versie

Afbeelding
De USS Arizona in betere tijden met haar Kingfishers op de katapults. De derde ontbreekt blijkbaar.

Afbeelding
.... en na de aanval op Pearl Harbor.

De inhoud van de doos

Afbeelding

Afbeelding

De Kingfisher is goed gedocumenteerd en voor een bouwer is dat altijd handig: er zijn veel goede foto’s te vinden en tenminste 3 kleurenfilms:

http://videos.howstuffworks.com/discove ... -video.htm
https://www.youtube.com/watch?v=Mdjjx2Cl9ao
http://videos.howstuffworks.com/discove ... -video.htm

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op wo 04 nov, 2015 17:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2015 11:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk kitje Jan, mooie drijverconstructie ook. Zit er nog iets van een interieur in of is het zo kaal als de neten?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2015 11:22 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Lekker ongecompliceerd dingetje ! Ga je er veel qua after-marker en/of scratchwerk aan doen ?

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 10 sep, 2015 11:27 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuke informaieve intro Jan.
De Russen hebben er minimaal 2 gehad, deze stonden gestationneerd op een op de Italianen buitgemaakte kruiser in het kader van het lend lease programma.
Na de oorlog werden beide kisten en de kruiser teruggegeven aan de westerse geallieerden.

Dave


Laatst bijgewerkt door dave the doctor op vr 11 sep, 2015 21:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 10:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Grappige keuze van een niet alledaags onderwerp. Succes.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ook weer een interessant model Jan...ben benieuwd.

dave the doctor schreef:
Na de oorlog werden beide kisten en de kruiser teruggegeven aan de geallieerden.

Ik kan het mis hebben maar, maar in mijn beleving waren de Russen ook geallieerden :?: :D

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 21:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Slakken....zoutjes....maar is aangepast hoor Barry :wink:

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
:lol: :lol: :lol:
Kweet het was een inkoppertje.

Maar wat ik niet weet....is het waarom.....de wapenwedloop?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 22:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik las vandaag e.e.a. over de functie van de vlootverkenners (OS=Observation Scout). Alle mogendheden hadden slagschepen en kruisers met die dingen aan boord. Dat was van levensbelang om de schepen op tijd in positie te kunnen manoevreren voor een zeeslag, liefst nog voor de schepen elkaar konden waarnemen. De radar stond in 1940 nog in de kinderschoenen, maar dat zou snel veranderen in de loop van de oorlog. Daarmee was de functie van vlootverkenner overbodig geworden, maar ze bleven manusjes-van-alles. Voor reddingsoperaties waarvoor de Kingfisher noodgewongen ook gebruikt werd werden overgenomen door helicopters, al bleven Catalina's e.d. die functie wel houden. De Kingfisher is ook gebruikt voor de vuurleiding bij diverse zeeslagen en kustbeschietingen, waarbij de schutter werd vervangen door een vuurleidingsofficer.

Op Wings Palette vond ik een lllustratie van de enige Nederlandse Kingfisher, maar ik weet niets van een eventuele operationele inzet:

Afbeelding

Over de Russische Kingfishers vond ik daar deze informatie:
Unit: Northern Fleet
Serial: 1
Two Kingfisher were served in Soviet Union. In Spring 1944 USSR temporary got ex-Italian light cruiser Milwaukee. It delivered on 24th August 1944 to Northern Fleet and renamed Murmansk. Onboard it carried 2 OS2U-3 Kingfisher, they still wore American White/Grey painting and re-coded '1' and '2' and used as trainers and liaisons. One aircraft was tested by I.A.Platonov (included catapults take off). It 1947 Milwaukee and Kingfishers returned to American.


Afbeelding

Overigens heb ik altijd iets gehad met watervliegtuigen en vliegboten, als kleine jongen al. Dat komt door mijn geaardheid. Ik weet namelijk sinds enige tijd dat ik idrovolantofiel ben en daarbij vooral op italiaanse types val, zoals de Aerone. Deze avond leek mij een goede gelegenheid om eindelijk eens uit de kast te komen. We zijn immers onder vrienden. Het is een eenzaam bestaan, want mede-idrovolantofielen kom ik zelden tegen. Er is geeneens een praatgroep voor! Wat doe ik nu met mijn lusten? Dan maar bouwen. :oops:

Zo, dat lucht op.

Intussen heb ik vanavond de Kingfisher aangevat, nadat ik eerst alle gewenste verfjes bij elkaar had gezocht.. De drijvers geschuurd en gelijmd en de flash verwijderd. De romp lijkt van binnen wel een balzaal en er mankeert en ontbreekt van alles aan. Ik heb het schot van de achterste cockpit eruit gesneden, want die was open en de ruimte werd gebruikt voor de radio-apparatuur. Dat stukje kon ik mooi gebruiken voor de voorste cockpit waarin alleen de linkerhelft voorzien was van zo'n schot. Rechts was die niet mee gegoten. Mogelijk slijtage van de mal? Uit beide romphelften zijn stukjes gesneden waar de struts voor de drijvers in komen.

Ik heb veel goede foto's gevonden en ik ga denk ik toch maar eens proberen of ik beide cockpits kan aankleden. Naast dit scratchwerk moeten ook ontbrekende onderdelen gemaakt worden, zoals de pitotbuis, de kabel waarmee de Kingfisher uit zee werd getakeld en dan het vizier en de guncamera, beide onder de voorste cockpit.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2015 22:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Idrovolanto-wattes ??? :lol: :lol:
Nou, ja, ze kunnen in ieder geval lekker koken. En over het algemeen zien de dames er ook niet verkeerd uit, dus ik begrijp je mediterrane smaak wel :wink:

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement