Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2015 21:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Nu is de buitenkant aan de beurt.
Ik ga deze vogel voorzien van rigging en dat is een uitdaging, want lastig aan te brengen. De instructies voorzien hier niet in dus gaan we te rade bij foto's op het web.

Eerst gaatjes boren voor de drijvers aan de vleugels en de kabels die in de romp komen. Die moeten de verbinding met de hoofddrijver verder verstevigen. Het gaat om dubbele draden voor en achter. Dus eerst meten en gaatjes boren in romp en drijver:

Afbeelding

Afbeelding

Heel lastig is om de juiste hoek te bepalen waaronder de struts aan de vleugel moeten worden gelijmd. Ik heb ze eerst aan de drijvers gelijmd, een beetje houtlijm in de gaatjes van de vleugels en het geheel toen een nacht gefixeerd. Toen weer losgemaakt en de stand is nu correct. Meteen maar een eerste onderlaag XF-17 Sea Blue aangebracht, de kleur die na 1943 gebruikt werd. De juiste kleur is echter XF-18 Medium Blue. Die komt later. Door een donkerder tint als onderkleur hoop ik wat meer diepte te krijgen in de eindkleur.

Afbeelding

Draden aangebracht aan de romp. Ook de hoofddrijver had draden:

Afbeelding

Afbeelding

Nu eerst de drijver afmaken, bevestigen en de onderkant van de romp afwerken.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2015 22:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Leuk werk, Jan ! Succes !

Ik moet dit toch ook eens echt gaan proberen.... :shock:

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2015 8:28 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ziet er goed uit Jan, je bent op de goede weg...succes verder dit monnikenwerk.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 okt, 2015 10:22 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Wederom het bewijs dat je van een kit die zijn langste tijd gehad heeft toch nog een heel knap vliegding kan maken.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2015 13:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. En de (model)boer, hij ploegde voort...

Correcties en toevoegingen:

- het staartwiel van de hoofddrijver is te klein. Vervangen dus.
- scratch: sleepoog toegevoegd aan de hoofddrijver en
- scratch: een boarding hook aan de kiel gemaakt.
- bij de beaching gear ontbreken de stalen balken aan de bovenkant. Gescratched en toegevoegd
- scratch: ik heb een geheel nieuwe MG gemaakt: die van de kit was belachelijk klein.
- nog te doen: steps maken van koperdraad bij beide cockpits. Nooit eerder gedaan...

De hele bovenkant is nu in Tamya XF-18 medium blue geschilderd, ook de raamstijlen, maar bij kunstlicht lijkt het donkerder. Het probleem is de dikte van de doorzichtige delen, waardoor je ze niet kunt stapelen. Dat had ik ook bij mijn Aichi Val. Ik denk dat ik het middelste deel van de achterste cockpit gewoon weglaat, net als bij de Val, zodat je nog iets van de aankleding ziet.

Een deel is al in de glansvernis gezet. Voor de walkways langs de romp zijn decals bijgevoegd, maar ik koos voor zelf schilderen om de "ribbeltjes" goed gevuld te krijgen. Ik ga nu eerst de hoofddrijver voorzien van decals. Dan krijgen we het moeilijke werk met de draden...

VrGr
Jan

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2015 15:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
cupofwondering schreef:
Het probleem is de dikte van de doorzichtige delen, waardoor je ze niet kunt stapelen. Dat had ik ook bij mijn Aichi Val. Ik denk dat ik het middelste deel van de achterste cockpit gewoon weglaat, net als bij de Val, zodat je nog iets van de aankleding ziet.



Is een warmte-getrokken-stukje verpakkingsmateriaal een optie ? Ik weet 't- is wel klein, maar wellicht...
Anders misschien een mooi dun vacu aftermarket-canopietje ?

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2015 22:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou Michel, er is wel een aftermarket setje, maar ik heb dat al eens eerder geprobeerd en dat mislukt. Zelf canopies maken waag ik me niet aan....
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 12:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De EDO beaching gear is verder afgemaakt en heeft z'n wieltjes gekregen. Die firma bestaat overigens nog steeds en maakt voor allerlei vliegtuigen drijvers.

Het hele model zit al in de glansvernis. Na de hoofddrijver van decals te hebben voorzien is deze aan de romp gelijmd. Dat viel nog niet mee, omdat ik zelf al eerder de te grote gaten had uitgesneden. Vervolgen moest op die plek geplamuurd en geschuurd worden. Daarna moeten verf en vernis nog bijgewerkt worden. Doen we vanavond.

Toen het waagstuk van de rigging, waar ik enorm tegenop zag. Ik wil dit graag leren omdat ik in de toekomst nog enkele tweedekkers uit WOII wil bouwen. Eerst de draden van vislijn ingekort en met secondenlijm vastgezet in gaatjes die ik eerder in de drijver had geboord. Na het drogen ze met een peuk op spanning gebracht. Een secuur werkje en ze staan nog niet helemaal strak, maar ik durf niet verder te gaan om breken te voorkomen. Die moeten nog een kleurtje krijgen.

De decal aan de onderkant van de vleugel is vast aangebracht omdat op die plaats een drijver moet komen. Later kun je daar niet meer bij.
Wat een werk zeg! En dan te bedenken dat ik als jochie zo'n kitje in twee avonden in elkaar flanste...
Toch wel kicken om van een kitje uit 1962 iets bijzonders te maken, vooral als dat lukt :mrgreen:

VrGr
Jan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 12:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Blijft een mooi werk om naar te kijken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2015 13:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ziet er al goed uit, Jan. Dat glans-drabje werkt wel !
Ik zag op FB je oproep voor een canopy. Al reacties ??

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement