Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 5:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2015 21:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
De Me-262, 's werelds eerste operationele straalaangedreven jachtvliegtuig is aan het eind van de tweede wereldoorlog in geringe mate ingezet door de Duitsers in de hoop om de oorlog nog om te gooien naar een Dtuise overwinning, in plaats van de eigenlijk al verloren geachte overwinning. De eerste plannen zijn al in april 1939 op tafel gekomen en het eerste testtoestel vloog al in april 1941, echter net met straalaandrijving, maar met een conventionele Jumo in de neus, aangezien de BMW straalmotoren nog niet gereed waren en deze wel waren gemonteerd, maar tijdens de testvlucht uitvielen en het toestel dus landde d.m.v. de de Jumo i.p.v. d.m.v. de BMW straalmotoren.
Ook de nieuw ontwikkelde Jumo-004 straalmotoren waren echter totaal onbetrouwbaar, waardoor het volledig aangepaste ontwerp vanaf 1942 op de plank lag tot er een goede straalmotor was ontwikkeld. Dit was in 1944 zo, echter waren deze zo onderhoudsgevoelig dat ze na 10 vlieguren al gereviseerd dienden te worden. Echter kondigde de in 1944 vliegende ME-262 wel het einde van de propeller aangedreven jachtvliegtuigen aan, aangezien de 262 870 km/h vloog en hierdoor 150 km/h sneller was dan alle toen bestaande jachtvliegtuigen. Het toestel was dan ook veel aerodynamisch er dan de door de Britten ontwikkelde Gloster Meteor.

In het begin van het toestel mochten alleen zeer ervaren Duitse piloten met het toestel vliegen, omdat het heel wat voeten in aarde had om het toestel op hoge snelheid goed te gebruiken en de motoren behoorlijk wat kennis vroegen. In 1945 waren er echter zo weinig conventionele Duitse toestellen over die nog konden vliegen i.v.m. een groot brandstoftekort, dat ze alle piloten gebruikten die ze konden. De Me-262 gebruikte een ander type brandstof, waardoor deze nog wel redelijk in de lucht gehouden konden worden.

Er zijn diverse types Me-262 ontwikkeld, waarvan ik kies voor de Me-262 A1-a/U3, een verkenningstoestel met twee camera's, 2x RB 30/30 of 1x RB 20/20 en 1x RB 75/30.

Afbeelding

Dit toestel is precies degene die ik ga bouwen. Het betreft hier de "weisse 34", met hierop de gemodificeerde neus, zodoende de andere kleur.

De kit die ik hiervoor gebruik is de ooit van Niels overgenomen "Messerschmitt ME-262 A-1a/A-2b combo" van Hasegawa, de schaal is 1:72 en e.e.a. ziet goed gegoten en behoorlijk gedetailleerd uit.

De start is ondertussen gemaakt, maar eerst even de inbox-foto's:
photo 322360

photo 322361

photo 322362

photo 322363

photo 322364

photo 322359

De start van de bouw van de cockpit, helaas met de nodige sinkmarks:
photo 322366

photo 322368

photo 322369

Danny, bedankt dat je me nog even wakker maakte met die foto's van Duitse WOII verkenningstoestellen, toen ben ik eens op zoek gegaan en vond ik deze kit, met hierin dus een verkenner. Zodoende doe ik toch nog mee aan deze groepsbouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2015 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Zie daar...!!! Weer wat geleerd ! Ik wist niet dat deze rakkers als verkenners werden gebruikt. Zéker gezien het feit dat Adolfje dat vast & zeker niet zou hebben goed gekeurd omdat hij enkel nog "offensief wapengekletter" ambieerde... Succes !!!

Gr. Ruud.

P.S.:
Gevoelsmatig krijg ik het idee dat de stick niet correct is gemonteerd...
Kan het zijn dat deze wellicht 180 graden gedraaid dient te worden ?

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jul, 2015 22:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Je hebt helemaal gelijk, volgens mij heb ik zitten slapen toen ik dat ding plaatste. Meteen even uit zijn gaatje gedrukt en omgedraaid, thanx ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 7:00 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hoooooo paardje!
Dit toestel heeft inderdaad een andere neus. echter betreft het hier een U3 die is omgebouwd naar jager.
Je ziet op de profieltekening nog een stuk blank metaal wat onder de bult heeft gezeten.
Aanvankelijk heeft ze eruit gezien als haar zusjes op onderstaande plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Kennelijk was de situatie zo penibel dat werd besloten jagers een hogere prioriteit te geven t.o.v. verkenners.
Zie ook hier:
http://www.ww2aircraft.net/forum/aircra ... 33652.html

Als je de verkenner wilt maken zullen de bulten dus aanwezig moeten zijn.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 8:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dan gaan we voor het maken van de bulten, voor wat betreft de vorm etc. van de camera's, heb jij hier een idee van Danny? Zaten deze in het midden, of juist aan de beide zijden van de neus.

Want als ik deze foto zie:
Afbeelding
Lijkt het als de gaten van de originele kanonnen dicht zijn gezet.

Wanneer ik deze foto dan zie:
Afbeelding
Zie ik twee andere gaten in die bulten aan de zijkant, maar aangezien dit foto's van het inwendige zijn, weet ik niet hoe deze er aan de buitenkant hebben uitgezien.
Hier zie je overigens wel heel duidelijk het kanon in het midden van de neus.

Op deze foto zie je bijvoorbeeld wel duidelijk die bulten, echter geen gaten in de romp. Dus hoe werden er dan foto's gemaakt.
Afbeelding

Ook wanneer ik kits zie die gebouwd zijn als U3, zitten er geen gaten in de bulten waar de camera's zitten, klopt dit?

Edit:
http://forum.largescaleplanes.com/index.php?s=58e7c1499c22be6ad492f8ccaa707c6f&showtopic=56963&page=2

Als ik de bouw van deze 1:32 variant van hetzelfde toestel zie, zie ik dat de camera vanuit de onderzijde foto's maakt. Wat bij nader inzien ook wel logisch is natuurlijk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Vooropgesteld dat ik absoluut geen verstand heb van de Schwalbe, vermoed ik dat het allemaal een beetje navolgend is verlopen:

1) Om ruimte te bieden aan de camera's is besloten om de kanonnen te verwijderen. Ogenschijnlijk heeft men daarbij kans gezien om één kanon in het midden te plaatsen. Voor zover ik weet was de Me-262 uitgerust met 4 kanonnen (twee aan elke zijde), dus ik vermoed dat het "centrale kanon" deel uitmaakte van de modificatie om er een verkenner van te maken én toch nog enige zelfbescherming te bieden.
2) Ná het verwijderen van de kanonnen heeft men de vrijgekomen ruimte gebruikt voor de installatie van de camera's. Klaarblijkelijk waren de "film-dozen" te groot en heeft men dit opgelost door twee bulten op de neus aan te brengen. Om de aerodynamica niet te verstoren heeft men deze bulten een gewelfde elips-vorm gegeven.
3) Eveneens ten behoeve van de aerodynamica heeft men vervolgens de "schootsgaten" in de neus afgedekt, hetzij me wat plaatwerk, hetzij met een"plug".
4) Ik durf met enige zekerheid te stellen dat de camera's van het type "look-down" zijn geweest. Anders gesteld, de camera's waren zó geplaatst dat ze loodrecht naar beneden keken. Deze opstelling maakte het voor de vlieger redelijk gemakkelijk om de Recce-taak uit te voeren. Hij hoefde slechts recht op zijn "doel" aan te vliegen, voor het "doel" zijn camera's te activeren, recht over het "doel" te vliegen en ná het passeren van het "doel" de camera's uit te schakelen. Veelal werd dit op een vooraf gestelde bepaalde hoogte gedaan om zó doende optimaal filmmateriaal van het "doel" te verkrijgen.)
5) Als mijn bovengestelde aannamen kloppen, dan zou er dus onder in de neus-sectie wat glaswerk moeten zijn aangebracht ten behoeve van de camera's. Wellicht is wat aanvullend snuffelwerk noodzakelijk. Aangezien deze eerste jagers veelal vanaf een grasmat opereerden, kan ik me voorstellen dat er wellicht een soort van "schuifluik" voor het glaswerk was geplaatst om het een en ander tegen modder en dergelijke te beschermen.

Wellicht dat een "kenner" (Danny ???) hier iets meer over weet te vertellen...

Gr. Ruud.

Edit: Het ziet ernaar uit dat je bijgevoegde linkje van LSP het voorgaande bevestigd... :D

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 13:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7912
Woonplaats: Ingelmunster
ik kan eens kijken op de plannen van mijn hobby-boss kit van deze versie:

reconversie
Afbeelding

gewone versie
Afbeelding

Onderaan zie je twee extra vierkante openingen bij de verkenningsversie links en rechts van het neuswiel voor de camera's...

@Shujaa: uw aannames lijken me correct, de openingen voor het geschut werden afgedicht met een plaatje dat van buitenaf gereveerd werd. of het plaatje wegschoof of niet weet ik niet met zekerheid...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 13:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Nu nog eens gaan nadenken over een manier om een dergelijke ellips vorm te krijgen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 15:54 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Shujaa schreef:
1) Om ruimte te bieden aan de camera's is besloten om de kanonnen te verwijderen. Ogenschijnlijk heeft men daarbij kans gezien om één kanon in het midden te plaatsen. Voor zover ik weet was de Me-262 uitgerust met 4 kanonnen (twee aan elke zijde), dus ik vermoed dat het "centrale kanon" deel uitmaakte van de modificatie om er een verkenner van te maken én toch nog enige zelfbescherming te bieden.

Correct!

Shujaa schreef:
2) Ná het verwijderen van de kanonnen heeft men de vrijgekomen ruimte gebruikt voor de installatie van de camera's. Klaarblijkelijk waren de "film-dozen" te groot en heeft men dit opgelost door twee bulten op de neus aan te brengen. Om de aerodynamica niet te verstoren heeft men deze bulten een gewelfde elips-vorm gegeven.

Correct!

Shujaa schreef:
3) Eveneens ten behoeve van de aerodynamica heeft men vervolgens de "schootsgaten" in de neus afgedekt, hetzij me wat plaatwerk, hetzij met een"plug".

Correct! En dat deed men doorgaans met een stukje plaatmateriaal.

Shujaa schreef:
4) Ik durf met enige zekerheid te stellen dat de camera's van het type "look-down" zijn geweest. Anders gesteld, de camera's waren zó geplaatst dat ze loodrecht naar beneden keken. Deze opstelling maakte het voor de vlieger redelijk gemakkelijk om de Recce-taak uit te voeren. Hij hoefde slechts recht op zijn "doel" aan te vliegen, voor het "doel" zijn camera's te activeren, recht over het "doel" te vliegen en ná het passeren van het "doel" de camera's uit te schakelen. Veelal werd dit op een vooraf gestelde bepaalde hoogte gedaan om zó doende optimaal filmmateriaal van het "doel" te verkrijgen.)

Correct!

Shujaa schreef:
5) Als mijn bovengestelde aannamen kloppen, dan zou er dus onder in de neus-sectie wat glaswerk moeten zijn aangebracht ten behoeve van de camera's. Wellicht is wat aanvullend snuffelwerk noodzakelijk. Aangezien deze eerste jagers veelal vanaf een grasmat opereerden, kan ik me voorstellen dat er wellicht een soort van "schuifluik" voor het glaswerk was geplaatst om het een en ander tegen modder en dergelijke te beschermen.

Ik ben niet zeker van het luik, maar de rest is correct!

Shujaa schreef:
Wellicht dat een "kenner" (Danny ???) hier iets meer over weet te vertellen...

Bij deze. :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2015 17:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dan wordt het een kwestie van bultjes maken en strakke gaten in de romp en dan dan zijn we al een heel eind dacht ik zo.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement