Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 12:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mijn bijdrage is aan de GB is deze Dinah, een simpel en oudje kitje uit 1965 dat diverse malen "gereboxed" is, maar waarvoor wel steeds dezelfde tool is gebruikt. De decals zijn van de recente Airfix-kwaliteit. Ik maak hem omdat ik het een mooi vliegtuig vind, maar ook om weer wat technieken te oefenen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kort geschiedenislesje:

De "Dinah" zoals de geallieerden hem noemden of de "Shitei" zoals de Japanners de Mitsubishi Ki-46 noemden staat bekend als één van de beste verkenners van de Tweede Wereldoorlog en één der elegantste vliegtuigen ooit ontworpen. Het toestel werd speciaal ontworpen als lange-afstandsverkenner voor grote hoogte. De specificaties werden in 1937 alleen gegund aan Mitsubishi en golden voor een lange-afstandsverkenner voor een strategische, operationele en tactische rol.

Ontwikkeling.
Een team onder leiding van Tomio Kubo werd aan het projekt gezet. Door zijn ervaring kon het team voortbouwen aan prototypes welke waren ontworpen voor de Mitsubishi Ki-39, een tweemotorige onderscheppingsjager en haar verkennersversie de Ki-40. Dat ontwerp had eerder de competitie verloren met de Kawasaki Ki-45 "Toryu". Het eerste ontwerp werd uitgebreid aan windtunneltests blootgesteld. De resultaten werden gebruikt om koelingsproblemen met de motoren te verhelpen. De geheel metalen constructie kreeg twee motoren en een intrekbaar landingsgestel.
In november 1939 rolde het eerste prototype uit de fabriek, aangedreven door twee Mitsubishi Ha-26-I motoren met een vermogen van 780 pk elk.
De vliegproeven waren uitstekend. Alhoewel het toestel net niet de vereiste snelheid haalde, was het nog altijd sneller dan de splinternieuwe Ki-43 jager. De totale prestatie stelde het leger echter ruim tevreden.

Mitsubishi Ki-46-I.
Alhoewel Mitsubishi nagenoeg bijna klaar was met de nieuwe motor bedoeld voor de Ki-46, wilde het leger niet wachten en bestelde reeds een eerste serie met de oudere motoren. Deze Ki-46-I serie ging naar de Shimoshizu Leger Vliegschool als Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 1.
Model: Mitsubishi Ki-46-I
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Leeggewicht: 3379 kg
Max. Gewicht: 4822 kg
Prestaties: Max. snelheid: 540 km/u
Plafond: 10830 m
Bereik: 2100 km
Motor: Twee Mitsubishi Ha-21-I motoren met een vermogen van 780 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 34

Mitsubishi Ki-46-II
In maart 1941 kwamen de beloofde Mitsubishi Ha-102 motoren beschikbaar en kreeg het toestel de nieuwe typering Ki-46-II of ook Leger Type 100 Commando Verkenner Vliegtuig Model 2. Vanaf juli was de Dinah operationeel in Mantsjoerije en China, vanaf oktober ook in Indochina en Maleisië en na Pearl Harbor ook in het zuiden en midden van de Pacific en speelde tenslotte de verkennersrol bij de verdediging van het Japanse moederland. De prestaties waren uitzondelrijk goed en deden nauwelijks voor die van de Mosquito onder. Duitse plannen om hem in licentie te bouwen gingen uiteindelijk niet door.

Toen later de meeste Ki-46-II toestellen in operationele dienst werden vervangen door de nieuwere Ki-46-III, werd een groot aantal toestellen verbouwd tot Ki-46-II KAI, een driepersoons radio- en navigatietrainer.

Model: Mitsubishi Ki-46-II
Taak: Verkenner
Bemanning: 2
Afmetingen: Spanwijdte: 14,70 m
Vleugeloppervlak: 32,00 m2
Lengte: 11,00 m
Hoogte: 3,88 m
Gewicht: Max. Gewicht: 5800 kg
Leeggewicht: 3263 kg
Prestaties: Max. snelheid: 604 km/u
Kruissnelheid: 400 km/u
Motor: twee Mitsubishi Ha-102 motoren met een vermogen van 1080 pk
Bewapening: één 7,7 mm Type 89 beweegbare mitrailleur, achter in de cockpit.
Productie: 1093

Zie voor latere versies het topic van Juggernaut.

Bronnen (omdat ik gewoon te lui ben :lol: ):
Airfix instructions
Go2War2: http://www.go2war2.nl/artikel/304/Ki-46-Mitsubishi.htm

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Laatst bijgewerkt door Trajanus op di 08 sep, 2015 14:28 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Prachtig toestel, succes met deze gouwe ouwe kit!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Gaat leuk worden om te zien hoe dit doosje, in vergelijking met de Tamiya-versie, zich gaat ontvouwen.
Succes met de bouw Jan !

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 jun, 2015 22:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Tja mannen, deze heeft weinig om het lijf als je hem vergelijkt met die van Danny, die werkelijk state-of-the-art is (het model dan, wat Danny betreft weet ik het niet :lol: )

Maar een oud en eenvoudig kitje heeft vaak toch een eigen charme. En uitdagingen. Wat ik bijvoorbeeld heel erg moeilijk vind is om een vliegtuig dat in één kleur gespoten is toch levendig te maken. Dat ga ik nu proberen. Ook wat de chipping en de verwering betreft is hier wel weer wat te oefenen. Ik ga de hennepkleurige versie maken. Niet alleen omdat dit kleurtje een leuk gezicht is in de vitrine straks, maar ook omdat ik voor het evenwicht in de collectie iets wil bouwen uit 1945.

Eerst de Alcione afmaken. Daar zit nog wel een avond of 10 werk in. Maar dan heb je ook wat :brouw:

Als ik kijk nar de inschrijvingen voor deze GB zijn er nog wel wat open plekken. Bijv: de eerste functie van het militaire gevechtsvliegtuig was die van verkenner. Dus kits uit het begin van WOI zouden niet mogen ontbreken, lijkt mij. Maar misschien komt dat nog.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 jun, 2015 15:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Wellicht dat de voorgaande discussie betreffende wat "wel" en wat "niet" onder verkenners valt, de reden is dat er weinig WO-I spul te vinden is. Als ik me niet vergis heeft Dave min of meer bepaalt dat dit spul buiten de GB valt, tenzij duidelijk kan worden aangetoond dat een specifiek toestel enkel voor die taak ("luchtverkenning") werd gebruikt. Laten we tevens niet vergeten dat de eerste verkenningen met lucht-ballonnen werden uitgevoerd, maar om nu een zakje ballonnetjes in een feestwinkel te kopen, één exemplaar op te blazen, er een netje overheen te spannen en een mandje onder te knutselen gaat toch wel een beetje érg ver als je het mij vraagt... :lol:

Toen deze GB werd geopperd was het voor mij eigenlijk érg simpel: alles met vleugels wat is uitgerust met een breed scala aan diverse camera's om foto-verkenningsmissies uit te voeren (denk daarbij aan de RF-4, de Canberra, de U-2 // TR-1, de SR-71, etc., etc..). Gaan we (puur professioneel) naar andere opties kijken dan valt eigenlijk erg veel spul af. Toestellen als de P-3 Orion, de Breguet Atlantic, de Nimrod etc., vallen immers in de categorie ASW (Anti Submarine Warfare). Toestellen als de E-2, E-3, vallen in de categorie AEW (Airborne Early Warning). Toestellen als de E-6 & E-8 vallen weer in een andere categorie, zijnde Naval / Battlefield C2 (Command & Control) en toestellen als de EP-3, EC-135, etc., vallen in de categorie ELINT (Electronic Intelligence).

Kijken we echter naar wat er daadwerkelijk word gedaan met alle informatie welke al deze toestellen verzamelen, dan zien we echter dat het allemaal (met uitzondering van "C2") op de een of andere manier wel bij de sectie "Stiekem" terecht komt welke het een en ander analyseert en dus is er (in welke vorm dan ook) sprake van "verkenning".

Uiteraard zijn er momenten wanneer het belangrijk is om zaken érg nauwkeurig te formuleren maar gelukkig heeft iedereen een gezonde insteek op deze site en is het "eindbesluit" bij Dave gelegd welke in "twijfelachtige gevallen" zal bepalen of een kit al dan wél of niét word toegelaten. We zitten hier immers voor de lol en om te genieten van elkanders bouw-activiteiten, nietwaar ?! :brouw:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2015 21:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Zo, de kop is eraf. Ik zie deze meer als een tussendoortje, maar het is wel een verkenner. De binnenkant is bijna helemaal leeg en dat wil ik vooral zo houden. Twee stoeltjes, een stuurknuppel, een dashboard en een tafeltje voor de waarnemer. Het gaat mij met deze oude kit vooral om de buitenkant. Ik wil mezelf oefenen om een "saaie kleur" levendig te maken. Daarnaast schilder ik hem eerst in alu, zodat ik later kan chippen, dezelfde methode die ik bij mijn Franse LeO 451 heb gebruikt.

Afbeelding

Eigenlijk heb ik ook niet zoveel met Japanse vliegtuigen. De ontwerpen zijn vaak oerconservatief en zelden vernieuwend en de camo is over het algemeen erg saai. Dit vliegtuig vind ik er mooi. Maar goed, deze miskoop (want oude tool) ligt al jaren op de plank, dus vooruit maar. Gelukkig heb ik ook nog een leuke Henschel He 126 liggen voor deze GB.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jul, 2015 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Is zo al leuke start hoor. Met wat aandacht voor het schilderwerk valt er zeker wat moois van te maken.
Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2015 22:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Net een paar daagjes terug van vakantie en meteen maar weer de Dinah opgepakt. De binnenzijde van de romp afgemaakt en stoelriemen bevestigd. De romphelften pasten mooi, maar bij vleugels en staartvlakken moest wat gevuld worden. Het glaswerk waar de camera's achter zaten zit er nu ook op, maar een ontbrekend stukje plastic naast het tweede raam maakt ook hier plamuren nodig. Daarna ga ik hem helemaal aluminium verven, zodat ik later, als de eindlaag erop zit, wat kan scratchen. Het blijft tenslotte een Japanner en de slijtplekken waren er veel omdat men geen primers gebruikte.

Het is een mooi rank vliegtuigje, niet veel groter dan een Hurricane.

VrGr
Jan

Overigens heb ik vandaag deze jongens binnengekregen. Er zitten twee verkenners bij, dus wie weet....:
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 00#p901904

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2015 9:57 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
De standaard oude airfix malletjes, ziet er goed uit Jan ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2015 15:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De kit heeft een alu jasje gekregen met het oog op het chippen later.
De witte banden die aangeven dat het toestel betrokken was bij de verdediging van het moederland zijn aangebracht (4 laagjes!) en de randjes weggeschuurd.
De propellerdoppen en cowlings zijn al in de kleur van het vliegtuig geschilderd: Humbrol 168 Hemp.

Inmiddels zijn wielen en poten klaar en kan de romp geverfd worden.

VrGr
Jan

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement