Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:43 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2015 17:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
UH-1C Huey [Hobbyboss 1/48]

Gelijk maar beginnen met de doos:
Afbeelding

Het gaat dus om een zogenaamde easy assembly kit. De kit bevat dus relatief weinig onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste wat opvalt is dat alles zeer netjes is ingepakt. Verder zien de onderdelen er strak gegoten uit. Wat betreft details is het (logischerwijs) wat basic.

De decals:
Afbeelding

Boekje met beschrijving en een kleurenvel waar de twee mogelijke versies op afgebeeld staan:
Afbeelding

Afbeelding

Vooralsnog gaat de voorkeur uit naar de ‘Easy rider’ variant. Het zou kunnen zijn dat ik nog switch naar de Marines versie, maar dat hangt er een beetje vanaf hoe de wind op dat moment staat. :wink:

Deze versie is wel een populaire om te maken, hij staat hier al een paar keer gebouwd op het forum. Helaas is het voor de echte Easy Rider niet zo goed afgelopen:
Afbeelding
Citaat:
That aircraft was the finest Charlie-model in the whole damn country. It was the epitome of what a Shark gunship should look like and fly like. Painfully, it had been brought down in the Rice Bowl, just days before, on a night mission. Greg Manuel and Bob Hackett were uninjured in the crash, but the gunner had broken his arm when the aircraft rolled onto its left side after the crash.

En er is ook al een begin gemaakt. Als eerste maar eens de grote stukken uitgeknipt en met tape aan elkaar geplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat valt helemaal niet tegen! :) Stukken zijn scherp gegoten en lijken redelijk strak op elkaar aan te sluiten. Wel zitten er op een paar plaatsen nog wat sinkmarks die weggewerkt moeten worden.

Wel moet ik erop letten dat het geen staartzitter gaat worden. Misschien dat het meevalt als alles erin zit, maar voor de zekerheid zou er valt gewicht aan toegevoegd kunnen worden.

Verder is er een begin gemaakt met de binnenkant:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier geldt dat alles er redelijk strak gegoten uitziet en het voor zover netjes lijkt te passen. Er zit niet super veel detail in, maar omdat ik de deuren waarschijnlijk toch dicht laat maakt dit niet heel veel uit. :roll:

Op dit moment ben ik de kleurtjes aan het uitzoeken. Met een beetje mazzel kan ik van de week nog even met de airbrush aan de gang. 8)

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Laatst bijgewerkt door Prutsel op za 21 feb, 2015 21:03 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2015 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ziet er leuk uit inderdaad en wat ik al eerder schreef, mijn voorkeur heeft de 'Easy Rider' vanwege de kleurrijke haaienbek.

Wat extra gewicht voorin is wel aan te raden anders inderdaad een staartzitter. Je kunt ook altijd de ski's vastlijmen op een ondergrondje.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Ik denk ook dat ik gewoon voor de haaienbekuitvoering ga. :wink:

Verder ga ik in eerste instantie proberen wat gewicht toe te voegen. Als dat mislukt kan ik ‘m altijd nog ergens op vastplakken. :mrgreen:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 jan, 2015 22:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Basic inderdaad, maar het ziet er zeker mooi uit.

Succes,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 23:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Er is weer voortgang! :)

Als eerste de pinmarks opgevuld met lijm:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Beetje schuren en je ziet er niets meer van. De meeste pinmarks zitten overigens niet in het zicht, dus het was goed te doen. :)

Vervolgens een laag zwart aangebracht als basis:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens met grijs aan de gang:
Afbeelding

De achterwand is iets blauwer, maar dat is op onderstaande foto nauwelijks te zien:
Afbeelding

Vervolgens met de ouderwetsche handkwast de zitting van de stoelen groen geschilderd:
Afbeelding

De bankjes wel met de airbrush gedaan, om vervolgens de riempjes handmatig in te kleuren:
Afbeelding

En omdat het anders zo kaal is ook een stel riempjes gemaakt voor de zetels voorin:
Afbeelding

Het instrumentenpaneel is ook wat ingekleurd om er volgens een laag glim op te smeren:
Afbeelding

Daarna is de decal aangebracht:
Afbeelding

Voor het onderste deel van het instrumentenpaneel is ook een decal meegeleverd, maar deze is zo simpel dat ik zelf maar wat heb ingekleurd (naar eigen inzicht :wink: ).
Afbeelding

Vervolgens maar wat stukkies vastgeplakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En alvast even proef gepast in één van de zijkanten:
Afbeelding

Daarna zo’n typisch klusje :| . Het afplakken van de raampartijen:
Afbeelding
De grote glasbak aan de voorzijde is vooralsnog alleen aan de binnenzijde afgeplakt. Dit in verband met de bovenlichten die groen uitgevoerd moeten worden.

De zijruiten konden erin gezet worden en het interieur in één van de zijkanten gelijmd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voordat het geheel dicht gezet werd moest ik er nog wat gewicht aan toevoegen om ervoor te zorgen dat het geen staartzitter zou worden. Voorin de neus is geen plek, dus moet het gewicht worden toegevoegd in de paar millimeter onder de vloer en net achter het schot.
En dat kan subtiel, maar ook gewoon op de lompe manier :mrgreen: :
Afbeelding

Afbeelding
Er zit dus nog een grote moer in die met een flinke klodder plamuur op zij plek wordt gehouden.

Even proefpassen:
Afbeelding
En het is voldoende om staartzitten te voorkomen! :brouw:

Dus konden de 2 helften op elkaar worden gelijmd. Het past allemaal goed en door mijn nieuwe mr cement lijm te gebruiken zal het zo aan elkaar vast:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schiet dus al aardig op! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 jan, 2015 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Schiet inderdaad al flink op. Je hebt wel flink gepanserde stoelen zeg. Wat een dikke platen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 jan, 2015 17:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Ja dat viel mij ook op inderdaad, die piloten zitten goed veilig haha. :lol:

Alle gekheid op een stokje, je werkt strak, dus dat gaat zeker goed komen.



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 jan, 2015 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Er zijn wel meerdere onderdeeltjes net wat lomp/grof. :roll: Maar met de glasbak erop zal het allemaal niet meer zo opvallen. :wink: De klinknagels etc. aan de buitenkant zijn daarentegen weer heel gedetailleerd.

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 feb, 2015 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Afgelopen anderhalve week is er weer wat aan de Huey geprutst. :)

Als eerste had ik de binnenkant van de daklichten gespoten. Ik heb zelf geen doorzichtig groen, dus had ik doorzichtig blauw gemeng met hoogglans geel. Met als resultaat:
Afbeelding
Mwaa, kan beter. Maar doordat het aan de binnenkant zit komt het wel nog over alsof het gekleurd glas is. Voor nu doe ik het ermee. :roll:

Vervolgens het één en ander afgeplakt:
Afbeelding

En op de juiste plek gepakt:
Afbeelding

Afbeelding

Even proefpassen hoe de Huey er straks bij komt te staan:
Afbeelding

Afbeelding
Toch wel een gave heli! 8)

Toen aan de plamuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de schuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan schuur ik alles met als resultaat:
Afbeelding

En dan voelt het glad aan, waarop je dus besluit dat er een basislaagje over de heli mag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan komen er toch nog best wat oneffenheden aan het licht :? . Ik krijg het op de een of andere reden nooit voor elkaar om met één plamuurronde alles voldoende glad te krijgen.

Dus nog maar een laagje plamuur:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens weer schuren:
Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe laag zwart spuiten:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dat is al een heel stuk beter! :)

Toen een paar onderdeeltjes afplakken:
Afbeelding

Afbeelding

En de groene spuit er overheen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle vlakjes zijn eerst los van elkaar ingekleurd. Vervolgens is over de hele Huey een paar lagen groen geneveld. Toen het en der nog wat vlakken gehighlight (groen met een tikje geel) om dit vervolgens nog wat af te zwakken door er nog een paar lagen groen overheen te spuiten.

Het effect laat zich niet goed zien op de bovenstaande foto’s, maar op onderstaande foto’s komt het wel naar voren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een foto wat de heli op zijn pootjes en met rotors.
Afbeelding

Er zijn nog wat kleine spuitklusjes, maar opzich vordert het geheel al aardig. 8)

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 feb, 2015 1:32 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Echt een strakke bouw is dit! Goed om te zien hoe je dit kitje aanpakt.

Je spuitwerk zier er mooi uit en doet me ook echt terugdenken aan mijn UH-1C eertijds.

Succes,




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement