Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 0:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zijn we al los? Ik ben reeds klaar.
Afbeelding

Nee hoor. Deze slecht in elkaar geplakte (sorry aan de bouwer) kit van Hasegawa heb ik ergens gekregen en dit was de enige UH-1H die ik in mijn voorraad heb. Lijkt me handiger om deze op te knappen dan om een andere versie om te bouwen naar een 'H'.

Om tegelijk met de andere bouwers te kunnen beginnen, heb ik alle onderdelen uit elkaar gebroken. Ik ben benieuwd of alles nog lekker in elkaar gaat bij montage. Alle raampjes kon ik redelijk probleemloos uit het plastic drukken, ik moet ze wel nog wat polijsten, want niet alle raampjes zijn lekker doorzichtig.

Hieronder alle losse delen. De geverfde delen liggen nu te badderen in de Mr. Muscle in de garage. Binnenkort ga ik ze schoonmaken. Ik ben benieuwd hoe ze uit hun schuimbadje komen. Het verfwerk lijkt met acryl te zijn aangebracht. Ik kan ook nog altijd een badje Dasty (van de Wibra) gebruiken en wellicht is brandspiritus nodig. Time will tell....
Afbeelding

Maar goed dat het een opknapper is, want er zaten geen decals bij. Ik wil decals gebruiken van Draw Decal. Ik kan kiezen uit 4 verschillende registratienummers: N417NA, N418NA, N419NA, N420NA.
Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Airliners.net / helis.com en wellicht nog andere site's aan onderstaande foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Inkijkje naar de cockpit:
Afbeelding

Overigens, ze zitten ook in Transformers - Dark of the moon:
Afbeelding

Daar zitten trouwens nog veel andere mooie kisten in (thx to IMDB)
http://www.impdb.org/index.php?title=Transformers:_Dark_of_the_Moon

Ik heb wel de handleiding van Hasegawa erbij (gelukkig), want straks moet ook alles weer in elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

Iedereen kent de Huey, dus veel ga ik er niet over vertellen. Even een quote van wiki:
Citaat:
De firma Bell Helicopter Company presenteerde haar testmodel, de XH-40. Dit ontwerp werd goedgekeurd waarop de naam werd veranderd tot Bell 204 H(elicopter) U(tility)-1. Dit werd verbasterd tot de bijnaam HUEY; een naam die het toestel nooit meer kwijt zou raken.


Citaat:
De UH-1H: Vanaf 1967 gepresenteerde opvolger van de verlengde UH-1D van de modellenlijn 205. Uitgerust met identieke motor als de latere AH-1 Cobra. Een aantal UH-1H’s waren in de zgn. "Nighthawk" configuratie met landingslichten, Xenon zoeklicht en M134 7.62mm miniguns.


NASA gebruikt(e) de heli's om het luchtruim in de gaten te houden bij lanceringen.

Net als de 'Carabinerie' hoop ik een afwijkende Huey neer te zetten in deze groepsbouw.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op ma 27 apr, 2015 14:56 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 8:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ook een interessante versie, en een fraai project bovendien om dit wrak proberen op te knappen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een wrak is het inderdaad. Het interieur mag ook wel wat opgeleukt worden. Het enige wat Hasegawa levert zijn 2 stoelen en een instrumentenconsole. Geen collectives, geen voetpedalen, geen cyclic. Niks geen bankjes achterin...

Van Hasegawa mag je toch meer verwachten, ik heb hier slechtere en goedkopere kitjes die in ieder geval in de basis een leuk interieur hebben. Ik ben bang dat hier meer werk in gaat zitten dan gedacht. We zien wel waar het schip, euh heli, strand.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 20:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Mooie decals/uitvoering. Succes met het recyclen van de onderdelen :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2014 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het recycelen gaat nog wel. Het maken van extra onderdelen (zie onder) zal nog wel een hele toer worden.

De eerste schoonmaakbeurt zit er op. Aan de buitenzijde zat acryl-verf en binnenin leek wel enamel te zitten. Ik had verwacht dat de enamel van de binnenzijde moeilijk te verwijderen was. Het tegendeel bleek waar, de verf aan de binnenzijde was geheel verdwenen na een goede dag in de Mr. Muscle te hebben gelegen. De verf aan de buitenzijde was na een flinke poetsbeurt met een oude tandenborstel ook bijna geheel weg. Mocht je ook Mr. Muscle willen gebruiken, het is een erg agressief goedje. Voor de zekerheid heb ik rubberen handschoenen gebruikt voor de schoonmaak.

Hieronder de schoongemaakte onderdelen na het Mr. Muscle-badje. Schoongeborsteld met een oude tandenborstel en afgespoeld onder de kraan.
Afbeelding

Voor de zekerheid leg ik de onderdelen ook nog maar even een nacht in de Dasty.
Afbeelding

Flinke klus nog:
- Staartsteun afgebroken.
- Beide staartvleugels afgebroken.
- Staartstuk was het lastigst uit elkaar te halen, daar zit ook wat breekschade.
- Skids beschadigd bij het losbreken.
- Ramen heb ik redelijk kunnen redden, echter een paar verdienen een polijstbeurt.
- Op het instrumentenpaneel en de pilootstoelen na, zal het interieur geheel opgeleukt moeten worden.
- Diverse antennes zullen gemaakt moeten worden, ik ga uit van de referentiefoto's. Ik weet nog niet welke van de 4 opties ik ga bouwen.
- Beetje gewicht in de neus is geen overbodige luxe, toen het model nog heel was, helde het achterover.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 nov, 2014 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nachtje Dasty heeft niet zo veel opgeleverd qua verf verwijderen. Uiteraard zijn de onderdelen wel goed schoongemaakt en vetvrij.

Onderdelen liggen klaar om weer in elkaar gelijmd te worden. Mijn handen jeuken om niet alvast te beginnen.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 nov, 2014 16:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 06 aug, 2014 19:06 pm
Berichten: 326
Woonplaats: Lelystad
Dit vind ik echt een uitdaging, een oud kitje wat al gebouwd is helemaal slopen en opnieuw beginnen..
Echt bijzonder..

Keep going..


Greetzzzz,

André

_________________
In ontwikkeling:

P47 Razorback

Macchi MC205

Kawasaki KI-45 "Nick"
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=284


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 1:15 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Tsja... :roll: Dat kan natuurlijk ook, een heli slopen om hem vervolgens weer in elkaar te knutselen. :lol:

Maar gaaf project, Huey-fever begint bij mij ook echt op te komen. Daarnaast heb ik een Lynx en S-55 die ik tegelijk met de AB-204B wil bouwen als MLD bakken. Dus ik voorzie dat ik hier op dit forum binnenkort aan 7 heli's tegelijk werk. :)



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 nov, 2014 1:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zeker een uitdaging André en DJ. Maar die mag je best wel eens aangaan, of niet? Ik heb wel eens grotere problemen op moeten lossen, ik zie het op zich wel zitten.

Voordat we met de bouw kunnen/mogen beginnen, maar even wat voorwerk doen. Ik heb al wat leuke plaatjes gevonden en het blijkt dat geen enkele heli hetzelfde is. Op zich neem ik dan ook redelijk de vrijheid qua plaatsing van externe antenne's etc.

Ook wil ik hier iets meer info plaatsen betreffende de Huey. Google Huey en je krijgt veel info. Van Wikipedia komt de volgende info:
Citaat:
The original designation of HU-1 led to the helicopter's nickname of Huey. In September 1962, the designation was changed to UH-1, but "Huey" remained in common use.


Verdere info van Wiki, vrij vertaald: De eerste modellen waren van het type 204. Echter door de vraag naar sterkere motoren en grotere body's ging de ontwikkeling door. Een verlengde versie van het type 204 werd het type 205 (UH-1D). In 1966 installeerde Bell een 1400 shp Lycoming T53-L-13 motor. De pitot-buis verhuisde van de neus naar het dak om te voorkomen dat het beschadigde tijdens de landing. Dit model (sterkere motor, grotere romp, grotere rotordiameter en daardoor ook een verlengde staartboom) werd aangeduid als de UH-1H (het meest geproduceerde type), het type dat ik ga bouwen.

Hueys met raketten werden wel 'Frogs' of 'Hogs' genoemd, indien bewapend met machinegeweren werden ze 'Cobras' of 'Guns' genoemd en waren ze niet bewapend (transport), dan werden ze 'Slicks' genoemd.

De uitvoering die ik ga maken is er een in dienst van de NASA Security Service.
Citaat:
The Bell UH-1H was used by the NASA Security Service to protect the area of the Kennedy Space Center during Shuttle launches.

Bron: http://flyawaysimulation.com/downloads/files/5830/fsx-nasa-security-service-bell-uh-1h/

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 nov, 2014 20:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Creatief, een gebouwde huey afbreken om hem daarna weer te bouwen in een gaaf schema! Ben benieuwd

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 157 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement