Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]





Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 8:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ha! Het groepsbouwtopic is daar! Alvast even voorstellen dan maar:

In het voorjaar haalde ik het plan in mijn hoofd om voor mijn zoontje van 4 een model van een SAR-helikopter te gaan bouwen. In het verleden hebben Revell en Italeri daar een leuke bouwdoos voor uitgebracht, echter deze is tegenwoordig nog maar zeer moeilijk te verkrijgen. Daarom had ik op diverse fora een zoekertje geplaatst.
Na enige tijd kreeg ik een PB van mr.vdh met de vraag of ik geïnteresseerd was in een Huey-groepsbouw. Ach ja, waarom ook niet? Probleem was echter nog steeds de bouwdoos. Een AB 412 in schaal 1/72 is tegenwoordig echt niet zomaar gevonden. Gelukkig vieren de Italiaanse Carabinieri dit jaar hun 200-jarig bestaan, en ter gelegenheid daarvan brengt Italeri een aantal toepasselijke kitjes (opnieuw) uit. Het toeval wil, dat de Carabinieri ook in de AB 412 rondvliegen, dus de kit komt koud in de webwinkels en MarChant plaatst direct de bestelling. En wat kreeg ik toen in huis:

Fraaie boxart, maar voor de SAR-versie niet relevant:

Afbeelding
via: http://www.super-hobby.nl

Uiteraard moeten er nog wel aftermarket decals besteld worden. Met wat hulp van mr.vdh is dat uiteindelijk ook gelukt, dus ik ben er helemaal klaar voor! Alleen blijf ik dan wel met een fraai decalsetje voor de Carabinieri zitten:

Afbeelding

Maar daar vinden we ook wel weer een bestemming voor....

Maandenlang lag dit kitje met de AM-decals dus in de kast te wachten tot de groepsbouw zou starten, totdat begin deze week spiderbrouwer een post plaatste waarin hij zijn nieuwste aanwinst, een 1:48 UH-1D met, jawel, Carabinieri-decals laat zien. Zo op het oog lijken de decals vrijwel identiek aan de decals voor de AB 412 en na enig onderzoek van mijn kant ben ik ervan overtuigd dat dit voor 99% ook zo is. Dus opent zich een mooie nieuwe mogelijkheid voor mij. In de loop van het jaar had ik namelijk nog wat helicopter-kitjes verzameld, waaronder ook een UH-1D van Revell. Deze zou ik dus goed kunnen gebruiken met het decal-setje van Italeri, om een AB 205 Carabinieri te maken.

Om diverse, persoonlijke, redenen leek me dit voor de groepsbouw een beter onderwerp dan de AB 412 SAR, dus heb ik besloten voor de groepsbouw voor de AB 205 Carabinieri te gaan. Daarvoor zal ik het bovenvermelde decalvelletje van Italeri gebruiken in combinatie met de UH-1D van Revell.

Dus dat zou het gaan worden!

Maar net als je denkt dat het nu vaststaat, kom je op Marktplaats ineens toch de originele Revell Klu/Raf bouwdoos tegen. hebben dus!
Dat betekent wel, dat de Italeri-kit nu niet meer opgeofferd hoeft te worden. En omdat de decal-opties van de Revell UH-1D zelf ook wel vrolijke kleurtjes hebben, hou ik ze beiden liefst zoveel mogelijk origineel. Dus om niet voor een tweede keer teveel te moeten afwijken van mijn gekozen onderwerp, ga ik wel een Carabinieri-versie maken, maar niet de AB205 maar dus 'gewoon' de AB412.

Het bijbehorende plastic:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaatjes van Italeri zelf

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Laatst bijgewerkt door MarChant op ma 24 nov, 2014 14:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kijk, dat zijn nu de leuke bijdragen aan een groepsbouw. Waar je standaard denkt aan een 'groene' kist (waar overigens niks mis mee is), zijn het juist de afwijkingen die een groepsbouw zo leuk maken. Dat is ook de reden waarom ik juist wel aan groepsbouwen mee doe.

Binnenkort ook maar even een topic openen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 16:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Kijk daar is het eerste topic al! :brouw:

Mooi project, nog een paar weken en je kan/ we kunnen los!




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Afgelopen vakantie in italië nog wel naar deze gezocht, maar helaas niet gevonden. Leuk dus dat deze uitvoering 'alsnog' aan bod komt :D . Succes :brouw:.
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2014 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ja, mooie combinatie om de 205 carabinieri te bouwen! De Revell kit is netjes, ik heb er destijds de duitse SAR als mijn eerste bouw op het modelbrouwersforum van gemaakt :D
Afbeelding
Ga de 205 carabinieri zelf inderdaad een maatje groter bouwen...
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 10:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Nu heb ik bar weinig verstand van helicopters, maar wellicht dat je hier wat mee kunt.
In 2011 was ik in Italië op een camping....ben je niets vermoedend een partijtje voetbal aan het spelen....landt er ineens een helicopter op het veld.

Ik weet niet of dit nu de AB 412 of AB 205 is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ezelsbruggetje: de 205 heeft 2 rotorbladen, 412 heeft er 4. Dit is dus de 412 (BTW, staat ook op de staart), maar desalniettemin enorm gaaf! Mocht je zo dichtbij komen? Doorgaans zijn de Italiaanse gezagsdragers niet zo toeschietelijk volgens mij...

Het gaat bij mij nu wel jeuken om gewoon nóg een kitje van de AB412 aan te schaffen om ook deze na te bouwen :brouw:

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Kijk...weer wat geleerd... Ook niet gezien dat het op de staart stond :lol:
De Huey is ook een puike dame....In een ver verleden ooit ook eens eentje gebouwd.....in de tijd dat Tour of Duty op de buis was met sarg. Zeke Anderson 8) ....helaas heeft ze een verhuizing niet overleefd :(

Ja vonden ze geen probleem....zolang je maar niet instapte en wegvloog :lol:

De piloot nam zelfs de tijd om even met de kids op de foto te gaan.
Afbeelding

Dat vonden ze ontzettend stoer....

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op vr 07 nov, 2014 11:28 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Leuke foto! Ook goed te zien, dat de belettering dus NIET netjes per paneel onderverdeeld is in CA / RABINIERI zoals op het decalvel, maar dat de A gewoon een beetje overloopt op de deur...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2014 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
MarChant schreef:
Ezelsbruggetje: de 205 heeft 2 rotorbladen, 412 heeft er 4.


Inderdaad, bij Bell is het eerste cijfer het aantal rotorbladen. De laatste 2 weet ik niet, wellicht het type.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement