Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


GB start op 1 september 2014 en loopt tot en met eind februari 2015
  • Maximaal 2 actieve topics per persoon;
  • Om het levendig te houden, liever een leuke reactie achter te laten ipv op het “abonneer nu” knopje te druken;
  • Probeer ook af en toe te reageren door de bouw heen, dit is uiteraard niet verplicht maar wel prettig voor andere mensen dat ze weten dat er mee gelezen word;
  • Topic openen graag met boxart. Een stukje geschiedenis oid is optioneel, leuk maar geen must al is het natuurlijk wel leuker!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Leopard 2A6M
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2014 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Dan zal ik mijn onderwerp er ook maar eens bij gooien: :mrgreen:
Afbeelding

De Leopard 2a6 van Revell. Voor een tientje op de SMC gekocht wegens een beschadigde doos. Ik was eigenlijk op zoek naar een Leo 1, maar voor zo'n prijs kon ik de Leo 2 toch niet laten staan.
Om te beginnen maar een stukje geschiedenis en informatie, en zoals jullie van mij gewend zijn is het weer een heel verhaal: :wink:

Afbeelding
een vliegende Leopard 2

De Leopard 2 is de Duitse gevechtstank die in 1979 de succesvolle Leopard 1 opvolgde. De tank werd in München (Duitsland) ontwikkeld door het toenmalige Krauss-Maffei AG (tegenwoordig Krauss-Maffei Wegmann).

Ontwikkeling

De Leopard 1 was in 1963 ontwikkeld voor het Duitse ministerie van defensie. Zo'n 6485 exemplaren van alle varianten werden geleverd aan tien landen, waaronder België en Nederland. Al meteen toen de Leopard 1 in productie ging, kreeg Porsche de opdracht een ontwikkelingsproject voor een verbeterde versie te starten. Tot 1967 werd onderzoek verricht naar deze "Vergoldeter" Leopard. In dat jaar werd het duidelijk dat het Amerikaans-Duitse MBT-70-project aan het mislopen was. Het verdrag tussen beide landen verbood een aparte nationale tankontwikkeling, dus begon men aan een naamloos project, de Experimentalentwicklung, voor het ontwikkelen van een eigen Duitse middelzware tank, die later de naam Keiler zou krijgen. Omdat het budget door de dure MBT-70 erg krap was, kreeg men slechts na veel bidden en smeken (vaak letterlijk) een som van 25 miljoen DM los. Dit was eigenlijk niet genoeg, maar Krauss-Maffei besloot een diepte-investering te doen en de rest van de kosten voor eigen rekening te nemen.

Afbeelding
racen met de MBT-70 op de tankbaan bij Aberdeen

Er werden twee prototypen gebouwd. Deze waren even zwaar als de Leopard 1 maar waren uitgerust met een nieuw afstandspantser, een nieuw ontwikkelde motor van 1250 pk, laserafstandsmeters ter aanvulling van de optische afstandsmeters en een gecomputeriseerde vuurleiding. Ze waren de directe voorlopers van de Leopard 2 en werden beproefd tot in 1972.

Afbeelding
een MBT-70 op de testbaan


Ondertussen was in 1969 de samenwerking met de Amerikanen opgezegd. Een Duitse groep probeerde nu het project nieuw leven in te blazen door het onderstel van de MBT-70 te combineren met een wat verkleinde toren met een normaal kanon in plaats van een kanonraketlanceerder. Ze noemden dit project de Eber. De groep die met de Experimentalentwicklung bezig was, bracht nu haar project in de openbaarheid onder de naam Keiler.

Helmut Schmidt, destijds minister van defensie, besloot begin 1970 een Leopard 2K (K stond voor Kanone) te ontwikkelen op basis van de Keiler. Deze tank moest een gewicht hebben van maximaal vijftig ton en zou de 1500 pk motor van de MBT-70 gebruiken. Er werd opdracht gegeven voor de bouw van zeventien prototypen (F(ahrgestell) 1-17 en apart P(rototyp) T(urm) 1-17) waarvan er zestien daadwerkelijk gebouwd zouden worden (F-12 niet). Tien daarvan hadden het 105 mm gladdeloopskanon, zes het 120 mm gladdeloopskanon. Eerst onderzocht men ook nog of toch niet het 152 mm kanon kon gebruiken voor een Leopard 2FK (FK stond voor Flugkörper), maar daar zag men al snel van af. Evenzo toonden beproevingen met twee prototypen (F 11 en 17) aan dat de onbetrouwbaarheid van een hydraulische ophanging niet voldoende gecompenseerd werd door de hogere mobiliteit.

Afbeelding
een Leopard 2K prototype

Het bleek al snel dat de prototypen anderhalve ton ton zwaarder zouden uitvallen dan het maximumgewicht van vijftig ton. De Jom Kipoeroorlog in 1973 leek echter aan te tonen dat tanks met een beschermingsniveau dat gebruikelijk was in de jaren vijftig en zestig gemakkelijk konden worden uitgeschakeld door radiogeleide raketten. Men besloot daarom in 1974 om de gewichtsklasse te verhogen tot 60 ton, in plaats van een gewichtsbesparing te bereiken door een smallere EMES 13 optische afstandsmeter te installeren (voor een Spitzmausturm) of door het hele project te vervangen door een sterk verbeterde Leopard 1.

Afbeelding
een van de Leopard 1 prototypes

Dit alles vond plaats in de context van een hernieuwde overeenkomst met de Amerikanen, getekend op 11 december 1974, om toch te proberen gezamenlijk een nieuwe tank aan te schaffen. In februari 1973 was de F-7 aan de Amerikanen verkocht en die waren zeer onder de indruk geraakt van de technische kwaliteiten. De Duitsers zouden twee nieuwe prototypen bouwen (en drie torens) met veel zwaarder pantser dan de eerdere prototypen maar met een versimpelde vuurleiding, die daarom de Leopard 2 AV (Austere Version) zouden heten. De oude prototypen hadden een zeer afgeschuind frontpantser op de toren. Dit bestond vooraan uit een afstandspantser dat pantsergranaten moest doen afketsen. Bij proefnemingen bleek dat effect tegen modernere staafpenetratoren erg tegen te vallen. Bij inslag werd de punt van de penetrator naar boven gebogen waardoor hij het resterende deel van de pantserplaat sterker uitrekte en juist eenvoudiger doorsloeg. Men had het pantser nóg schuiner kunnen maken, zoals bij de Israëlische Merkava, doch men besloot maar van het afstandspantserconcept af te zien en het hoofdpantser zo dik mogelijk te maken.

Afbeelding
een zogenoemde staafpenetrator

Om te voorkomen dat het gewicht te sterk zou toenemen werd een techniek toegepast die men al voor de MBT-70 ontwikkeld had: het zeer dikke stalen pantserblok werd uitgeboord met kopse perforaties die een gewichtsbesparing opleverden van ruim een derde, terwijl de "gaten", anders dan men zou denken, geen zwakke punten veroorzaakten omdat de penetratorstaaf brak als hij de rand ervan raakte. Zo kon de pansterequivalentie op zo'n 650 mm staal worden gebracht. Dit werd het eerst beproefd op PT-14. De Amerikanen oefenden in 1974 sterke druk uit ook het Chobhampantser met keramische tegels te gebruiken dat ze zelf net van de Britten hadden overgenomen, maar de Duitsers vonden dat te eenzijdig gericht op holleladingswapens.

In augustus 1976 werden toren en romp van het eerste prototype (P-19) van de 2 AV samengevoegd, uitgerust met het 105 mm L7A3 kanon. Van september 1976 tot maart 1977 werden prototypen van beide landen beproefd in de VS. Voor de schietproeven werd PT-19 op F-7 geplaatst, voorzien van het nieuwe 120 mm kanon; het onderstel ging eind december 1976 al naar Duitsland terug. Hoewel de Duitsers gegarandeerd was dat de Leopard 2 als gezamenlijke tank gekozen zou worden indien hij als beste uit de bus zou komen, viel de Amerikaanse keuze in 1977 toch op hun eigen M-1 Abrams, officieel omdat die wat goedkoper was in de aanschaf en beter beschermd tegen holleladingswapens (maar een heel stuk slechter tegen penetratoren: 350 tegen 650 mm). In feite had men al in de zomer van 1976 door slim gelobby van Chrysler besloten om de M1-productie op te starten. Door deze keuze schonden de Amerikanen hun verdragsrechtelijke verplichtingen maar de Duitsers zagen er om redenen van geheimhouding vanaf dit publiekelijk aan de kaak te stellen. Uiteindelijk vielen de gebruikskosten van de M1 twee maal zo hoog uit: de Amerikaanse tank zou de eerste dertig jaar niet naar een westers land geëxporteerd worden.

Afbeelding
een geëxporteerde Abrams; door de hoge kosten werd de Leopard vaak boven de M1 verkozen

In september 1977 bestelde men 1800 Leopard 2's. Die zouden echter niet identiek zijn aan de 2 AV, want het productietype was nog verder verbeterd met een laserafstandsmeter en veel zwaarder pantser voor op de romp. Om dit te testen werd een kleine voorserie besteld op 20 januari 1977 van twee onderstellen en drie torens, waarvan de eerste werd afgeleverd op 11 oktober 1978. Een voorstel, afkomstig van het Leopard 3-project, om de bestuurder alsnog, net als bij de MBT-70, in de toren te plaatsen, werd echter afgewezen. Het eerste serie-exemplaar van de Leopard 2 werd geleverd op 25 oktober 1979. Op 2 maart 1979 had Nederland al 445 stuks besteld. Het type was toen de zwaarstbepantserde operationele tank ter wereld. De tank werd (door)verkocht aan het Duitse, Nederlandse, Zwitserse, Oostenrijkse, Deense, Noorse, Poolse, Griekse, Zweedse, Finse, Spaanse en Turkse leger. Ondertussen zijn er meer dan 3200 geproduceerd, met licentiebouw in Zwitserland en Spanje. De geplande productie in 2006 zou een totaal moeten opleveren van 3459.

Afbeelding
Nederlandse Leo 2a4's op transport

Leopard 2A6

Afbeelding

Afbeelding
2 Leopard 2A6 tanks

De 2A6 is een verdere modernisering (Kampfwertsteigerung I) van bestaande tanks en kreeg een langer Lang 55 kanon, keuze voor een hulpmotor, verbeterde bescherming tegen landmijnen en keuze voor een airco. De eerste van 225 werden in maart 2001 geleverd aan Duitsland als verbetering van 160 oudere 2A5's en 65 A4's. Ook Nederland, Griekenland, Spanje en Zweden hebben zo'n modificatie destijds besteld.

Afbeelding
een Nederlandse Leopard 2A6

Ontwerp

De tank is onderverdeeld in drie delen:
- De bestuurder heeft drie periscopen ter beschikking. Achteraan verschaft een camera, met een horizontaal en verticaal gezichtsveld van 65°, zicht naar achteren (vanaf de Leopard 2A5). Links daarvan wordt de munitie opgeslagen.Daar is ruimte voor 27 granaten, en op het rek kunnen nog kisten 7.62 mm munitie worden opgeborgen,4x.

- De geschuttoren bevindt zich bovenop het midden van het voertuig. Er loopt een ontwikkelingsprogramma dat de bepantsering ervan constant moet verbeteren.
Afbeelding
het interieur van de koepel

- Achteraan zit de aandrijving bestaande uit een MTU MB 873 dieselmotor van 1500 pk (1100 kW) met een Renk HSWL 354 versnellingsbak en remsysteem. Tevens beschikt deze ruimte over een brand-detectie systeem die zowel automatisch als manueel te bedienen is. Hier zijn 4 blussers voor.
Afbeelding
de motorruimte van de Leopard 2. De 2 grote luchtinlaten zijn goed te zien.

Specificaties:

Lengte: 9,07 meter
Breedte: 3,54 meter
Hoogte: 2,92 meter (inclusief zwaailicht)
Gewicht: 55.300 kg
Bemanning: 4 (commandant, chauffeur, schutter, lader)
Bewapening: 1x 7,62mm-machinegeweer

Motor: MTU-twaalfcilinder-Dieselmotor MB 873-Ka 501, mengselmotor met inlaatluchtkoeling en twee turbo's.
Cilinderinhoud: 47.600 cm³, Toerental: 2600/min
Vermogen: 1103,25 kW (1500 PK)
Koeling: Vloeistofgekoeld
Maximale inhoud brandstoftank: 1.160 liter (in vredestijd beperkt tot 900 liter)
Brandstofverbruik en actieradius:
Weg: ca. 340 l/100 km, ca. 340 km
Offroad: ca. 530 l/100 km, ca. 220 km
Gemiddeld: ca. 410 l/100 km, ca. 280 km
Afbeelding
het zogenoemde "powerpack" van de Leopard 2. De gehele aandrijving is samengevoegd tot 1 module, zodat deze makkelijk verwijderbaar is voor omderhoud.

Bewapening: Rheinmetall 120-mm-gladloopskanon L/55, 2 machinegeweren (7.62 mm) en 12 rookbus-lanceerinrichtingen (6 aan elke kant)
Munitie: 42 tankgranaten, waarvan standaard 30 pantsergranaten en 12 multifunctionele granaten

Afbeelding
munitie van de Leopard 2


De kit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Spruefoto's interesseren mij zelf niet zo heul veel, maar het maakt het verslag wel helemaal compleet :wink:)

Afbeelding
En natuurlijk het overbekende Revellboekje, decals, verzekeringspapieren en een velletje doorzichtig plastic voor de raampjes.

De kit is zoals gezegd van Herr Revell, en is gegoten in het gebruikelijke (vieze) groene plastic. Op het eerste gezicht ziet alles er netjes uit, geen gigantische pinmarks/sinkholes of andere fratsen. Wel is de upper hull ietsje kromgetrokken, maar met wat gepast geweld moet dat geen problemen opleveren. Wel zijn de tracks in 4 delen gegoten, iets waar ik meestal een beetje :? van ga kijken. Maar de verbindingsstukken kunnen 1) achter de spatborden en 2) aan de onderkant verstopt worden. De sleepkabels zijn 10x niks, die rubberen touwtjes met een halve kilo flash en 186 verbindingspunten aan de sprue gaan fijn door koperdraad of fijn touw vervangen worden.

Ik ben overigens nog niet met het luipaardje begonnen, maar heb het verslag maar alvast op de lijn gezet wegens ik had niets te doen vandaag. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Laatst bijgewerkt door Tomska op zo 04 jan, 2015 16:41 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2014 22:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie intro! Deze kit is erg gaaf, ik heb de 2a4 zonder problemen gebouwd. €10 was echt een koopje! Lucky you.

Kan je hier ook een Nederlandse versie maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 dec, 2014 23:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt Eelco! En inderdaad, 10€ was echt een meevaller.
Je kan er helaas alleen maar Duitsers van maken, 2 uit Augustdorf en 2 uit Munster. Maar dat is opzich niet zo'n heel groot probleem, een Bundeswehr-Leopard is ook gaaf.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 dec, 2014 1:29 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk project, veel succes er mee!



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Nou, de kogel is door de kerk! Nou ja, "kogel"... Meer een mortiergranaat, aangezien de Leopard al bijna helemaal in elkaar zit. In de vakantie krijg je toch een hoop gedaan. :mrgreen: . Maar de kit paste dan ook erg goed, dus het bouwen ging lekker snel. De koepel moet wel nog wat onderdeeltjes krijgen, maar alle grote lappen plastic zitten daar nu ook op.
Fototijd:

Afbeelding
De romp, met vrijwel alle onderdelen erop. Het loopwerk komt er aan het einde pas op ivm het spuitwerk.

Afbeelding
Het wordt trouwens de 2A6M, deze heeft een extra pantserplaat onderop zitten voor extra bescherming tegen landmijnen en ander ingegraven knalspul.

Afbeelding
Dit is de betreffende pantserplaat nog eens in detail.

Afbeelding
Detail van de kettingspanner en de schokdempers.

Afbeelding
Het motordek met alle gereedschapjes erop.

Afbeelding
De voorkant met wat reservetracks en extra rubber blokken.

Dan de koepel. Wat blijft dat toch een draak van een ding, zo groot heb ik ze nog nooit gehad bij een kit. :o (niet dat ik vaak modern spul bouw, maar dan nog, dat geval is zo groot als een hele T-55...). Maar dan zit er ook heel veel geavanceerde apparatuur in.
Afbeelding

Afbeelding

En dan het geheel. Het begint steeds bruter te worden zo. :D
Afbeelding

En als laatst een (vrij zinloze) vergelijking tussen een Maultier, maar het was het enige model wat ik binnen handbereik had. :mrgreen:

Afbeelding

Tips, aan-en opmerkingen, kritiek, alles is welkom (zolang het enigzins beleefd blijft natuurlijk :wink: )

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 23:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Gaaf ding, alleen zie ik wel heel wat lijmvlekken. Je zou dus moeten proberen wat zuiniger met de lijm om te gaan.

Voor de rest ziet het er prima uit.




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2015 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Je hebt gelijk over die lijmvlekken. Normaal geef ik er niet heel veel om, maar echt grote plassen lijm (zoals bij die kijker op de koepel, maar die vroeg er ook om :evil: ) ga je straks terugzien.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jan, 2015 15:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Niet als je ze voortijdig met een licht stuk schuurpapier verwijdert. :wink:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Leopard 2A6M
BerichtGeplaatst: zo 18 jan, 2015 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het is al eventjes stil geweest hier, maar ik heb weer een vrij grote updeet voor jullie. Het had wel wat voeten in de aarde voordat ik verder kon, wegens ik had geen idee hoe ik Nato-3 ging doen. Maar na een hoop gepiel met de bekende poster buddies en tape heb ik de koepel in zijn kleurtjes zitten (waar de bloeddruk ook nog van omhoog is gegaan, maar daar zometeen meer over). De rupsbandjes hielden het overigens ook bijna voor gezien, want ik was toch iets té lomp geweest met het proefpassen (met als gevolg dat ik er bijna een door de helft had getrokken :roll: ). Maar hij hangt nog met een draadje aan elkaar, dus dat is geen groot probleem. :mrgreen: . De reden voor het scheuren was trouwens ook een gevolg van een kleine ingreep bij de rupsen:

Afbeelding
Op de plek waar de rupsen op de sprocket liggen heb ik de binnenste tussenschakels eraf moeten snijden, omdat de sprocket te dicht tegen de hull aan zit, met als gevolg dat de rupsband er niet meer op wil. Door het eraf slopen van die tussenschakels past het nu wel.

En toen het verhaal Nato-3. Ondanks dat ik nogal Wehrmacht-georienteerd ben en dus niet heel veel kaas van modern spul gegeten heb, weet ik wel dat het heel nauw komt wat betreft Nato kleuren. Maar omdat ik dus amper naoorlogs spul bouw, heb ik dus ook geen Nato-3 in huis. En om nou direct 10 pleuro voor een spuitbus te gaan betalen die ik 1x gebruik (eigenlijk 3x10 pleuro) ging mij ook iets te ver. Ik heb dus de kleuren gebruikt die het dichtst bij Nato kleuren komen die ik hier had staan. Ik weet dat het groen totaal geen Nato groen is, maar ik had niks anders. Maar na een flink bruin filter zal dit ook wel wat bijtrekken.
Afbeelding

Afbeelding

Alle loopwielen hebben hun rubber en rode neus ook gekregen:
Afbeelding

En toen begon de ellende....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Antraciet Revell said... It will be good they said... :evil: . Het groen was nog tot daar aan toe, maar deze kleur als Nato zwart is net als sambal op je boterham. Niet doen! Maar natuurlijk kwam ik daar pas achter nadat ik de hele afplakbende er al af getrokken had, dus kon ik fijn met het kwastje de boel over gaan schilderen... Maar niet voordat het bruin erop zat. Dus eerst hetzelfde tape- en prittpruttcircus:
Afbeelding
En de spuitbus:
Afbeelding
En het uitpakken (het zou bijna 5 December kunnen zijn):
Afbeelding
Met het bruin erbij is het grijs nog lelijker dan eerst, dus dat was wel een motivatie om de boel linea recta over te schilderen met teerzwart.
Afbeelding
Alhoewel het groen nog steeds een beetje :? is, is dit toch al veel beter dan het antraciet.

En als laatste nog een klein experimentje voor de tracks. Ik wil hier geen afgeragde Leo van maken, maar hij moet ook weer niet gloedjenieuw zijn. Dus voor de tracks betekent dit toch een klein roestachtig kleurtje voor de delen tussen de rubber blokken. Maar om dit helemaal met de hand te schilderen ging me toch wat te ver. Wat ik dus bedacht had was:
Eerst een dunne laag bruin/roest/whatever over de rupsen, en bijna gelijk nadat de verf erop zit met een fijne korrel schuurpapier over de rubber blokken gaan. Hierdoor haal je de bruine verf eraf, waardoor het zwarte vinyl van de rupsen weer naar boven komt. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je gelijk ook wat verweerder rubber krijgt. De lager gelegen delen van de track blijven hun bruin/zwarte laag houden. Hoe dat er dan uit ziet?
Afbeelding
Het lijkt op de foto alsof alles bruin is, maar dat ligt meer aan de camera. In het echt zie je duidelijk verschil.
De bovenste track had ik overigens met grijze verf bespoten (om een nieuwe track te simuleren) maar dat viel niet zo mooi uit als de onderste.

Tips etc zijn weer welkom!

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Leopard 2A6M
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 0:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
Teerzwart in plaats van antraciet was zeker een goede keuze, een stuk overtuigender.

Met betrekking tot het groen: Duitsers gebruikten een andere kleur groen dan de 'standaard' kleur groen uit het NATO 3 kleuren camouflageschema (referenties checken!), maar de huidige kleur groen oogt wat aan de blauwige kant. Wellicht dat de boel met een wash nog wat warmer / geliger te maken is.

Bij verwering lijken de kleuren in het echt een nogal matte / witte tint te krijgen. Met name het zwart lijkt wel een olijf / grijzige tint te krijgen, soms met een donkere rand er omheen. voorbeeldje, in dit geval van een Bradley.

Succes met het vervolg.

(en sambal op de boterham kan trouwens best maar misschien niet zo :wink: )

BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement