Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 17 apr, 2024 0:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


GB start op 1 september 2014 en loopt tot en met eind februari 2015
  • Maximaal 2 actieve topics per persoon;
  • Om het levendig te houden, liever een leuke reactie achter te laten ipv op het “abonneer nu” knopje te druken;
  • Probeer ook af en toe te reageren door de bouw heen, dit is uiteraard niet verplicht maar wel prettig voor andere mensen dat ze weten dat er mee gelezen word;
  • Topic openen graag met boxart. Een stukje geschiedenis oid is optioneel, leuk maar geen must al is het natuurlijk wel leuker!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Loop of schietbuis?
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 20:12 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nog effe duidelijk het verschil tussen loop en schietbuis...
Loop; heeft groeven (rifling).
Schietbuis; geen groeven.

Toch?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Juggernaut schreef:
Nog effe duidelijk het verschil tussen loop en schietbuis...
Loop; heeft groeven (rifling).
Schietbuis; geen groeven.

Toch?


Danny

Kleine toelichting. Er zijn twee soorten lopen: 1) een getrokken loop en 2) een gladde loop.
Een getrokken loop heeft binnenin groeven die er voor zorgen dat de kogel/granaat in een rechte baan blijft doordat de kogel in de loop rond zijn as begint te draaien en met een draaiende beweging de loop verlaat. Met een getrokken loop heb je veel meer trefzekerheid op grote afstanden.
Een gladde loop heeft die groeven niet en een vuurwapen met zo'n loop is enkel op korte afstand trefzeker omdat de kogel, doordat hij zonder draaien beweegt, gemakkelijk van zijn baan afwijkt door bvb wind.
Alle moderne vuurwapens hebben getrokken lopen, zo ook dus het kanon van deze Leopard, gladde lopen vind je nu nog enkel nog terug bij airsoft- en luchtdrukwapens, sommige zwartkruidwapens en uitzonderlijk nog op een kleine infanteriemortier. Ook sommige pistolen hebben nog een gladde loop.

Dit even terzijde.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 8:51 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ik dacht dat de moderne tanks en dan vooral de laatste versies een "smoothbore gun" hadden, dus een volledig gladde loop van binnen hadden, dit om gebruik te kunnen maken van andere munitie en dergelijke:

extract uit wikipedia:

The cannon made the transition from smoothbore firing cannonballs to rifled firing shells in the 19th century. However in more recent times, tank guns have moved back to smoothbore. To reliably penetrate the thick armor of modern armored vehicles, a very long, thin kinetic-energy projectile is required. The longer the projectile is in relation to its diameter, the higher the spin rate must be to provide stability. Practical rifling can only stabilize projectiles of a limited length-to-diameter ratio, and these modern rounds are simply too long. These rounds are instead formed into a dart shape, using fins for stabilization. With the fins for stability, rifling is no longer needed, and in fact the spin imparted by rifling would degrade the accuracy of a finned projectile. The first tank with a smoothbore gun was the Soviet T-62, introduced into service in 1961; today all main battle tanks except the British Challenger 2 and Indian Arjun MBT use smoothbore guns. The Russian navy conducted experiments with large-caliber smoothbore naval guns, which were halted by budget cuts.

The armour-piercing gun evolution has also shown up in small arms, particularly the now abandoned U.S. Advanced Combat Rifle (ACR) program. The ACR "rifles" used smoothbore barrels to fire single or multiple flechettes (tiny darts), rather than bullets, per pull of the trigger, to provide long range, flat trajectory, and armor-piercing abilities. Just like kinetic-energy tank rounds, flechettes are too long and thin to be stabilized by rifling and perform best from a smoothbore barrel. The ACR program was abandoned due to reliability problems and poor terminal ballistics.

Mortar barrels are typically muzzle-loading smoothbores. Since mortars fire bombs which are dropped down the barrel and must not be a tight fit, a smooth barrel is essential. The bombs are fin-stabilized.


Semantiek daar gelaten, schietbuis of loop, iedereen weet wat er bedoeld wordt...

en nu terug on-topic...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik dacht altijd dat men bij artillerie over een 'schietbuis' spreekt en de rest van de wereld over 'loop'. Zo staat het ook op deze website: http://www.krijgsmacht.nl/artikelen/loop-schietbuis

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Naar mijn idee niet iets van alleen artillerie.
Mogelijk dat het met kaliber te maken heeft. De pijp op een PZH2000 wordt ook schietbuis genoemd terwijl deze toch trekken en velden heeft.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
PZH2000 is nou typisch artillerie... :wink:

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Ja, maar een Leo2 niet echt en ook daar wordt/werd over schietbuis gesproken. :)

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Misschien heet bij Artillerie álles een schietbuis, en worden daarbuiten alleen de 'smoothbore guns' schietbuis genoemd?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 sep, 2014 22:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik meende ergens gelezen te hebben (van juggernaut?) dat het ene getrokken is (en dus glad aan de binnezijde) en de andere met soort spiraal aan de binnenzijde waardoor de kogel een draaiing krijgt. Welke nu bij de loop of bij de schietbuis hoort, i don't know.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 sep, 2014 7:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
Nee, klopt ook niet want zowel het kanon van de Leo 2 (smoothbore) als het kanon van de PZH2000 (rifled) hebben een schietbuis. Ik heb het idee dat het boven een bepaald kaliber een schietbuis wordt genoemd.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement