Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Forumregels


GB start op 1 september 2014 en loopt tot en met eind februari 2015
  • Maximaal 2 actieve topics per persoon;
  • Om het levendig te houden, liever een leuke reactie achter te laten ipv op het “abonneer nu” knopje te druken;
  • Probeer ook af en toe te reageren door de bouw heen, dit is uiteraard niet verplicht maar wel prettig voor andere mensen dat ze weten dat er mee gelezen word;
  • Topic openen graag met boxart. Een stukje geschiedenis oid is optioneel, leuk maar geen must al is het natuurlijk wel leuker!



Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Tamiya Leopard 2 A6 NL
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2014 10:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 dec, 2013 13:20 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Omgeving stad Utrecht
Beste Leopard Brouwers,

Ook ik zal graag mee doen aan de Leopard groepsbouw. Daarvoor heb ik een Tamiya Leopard 2 A6 ( Tamiya 35271, schaal 1/35) aangeschaft. Omdat ik een Nederlandse versie wil bouwen heb ik tevens een ombouwsetje van Legend aangeschaft ( LF 1121). Ik heb nog nooit eerder een tank of een ander militair voertuig gebouwd. Ik wil deze bouw dan ook aangrijpen om ervaring op te doen met de diverse schilder en weathering technieken die ik veelvuldig tegenkom op dit forum en in de diverse tijdschriften.

Allereerst heb ik een stukje studie gemaakt van de geschiedenis van de Leopard in Nederlandse dienst. Dit is daarvan een beknopte samenvatting, met dank aan Internet in het algemeen en aan de Wiki's in het bijzonder.

Leopard 2 tanks in het Nederlandse leger
In 1979 heeft Nederland 445 Leopard 2 tanks aangeschaft bij het Duitse Krauss-Maffei, tegenwoordig Krauss-Maffei Wegmann. Nederland bezat toen al 468 Leopard 1 tanks. De Leopard 2 tanks werden tussen 1981 en 1986 geleverd. De eerste van de 445 tanks werden afgeleverd in juli 1981 op de Bernhardkazerne in Amersfoort. De officiële overdracht was op 3 september 1981 (kenteken KU-84-00). Op 28 juli 1983 ontving het 43 tankbataljon in Langemannshof (Duitsland) de eerste Leopard 2 tanks.
In januari 1993 werd besloten het bestand te verlagen tot 330 tanks; 115 Leopard 2 tanks werden in 1996 voor 310 miljoen gulden verkocht aan Oostenrijk.
Aanvankelijk was het de bedoeling de over gebleven 330 Leopard 2 tanks te verbeteren tot de A5 standaard. Uiteindelijk zijn er ‘slechts’ 180 tanks omgebouwd, maar dan wel tot de A6 standaard. Het kleurenschema veranderde ook: van RAL 6014 (legergroen) ging men over op een standaard patroon met de kleuren bronsgroen, lederbruin en teerzwart dat door Duitsland ontwikkeld is.
Op 8 april 2011 werd besloten om alle overgebleven Leopard 2A6 tanks uit te faseren vanwege de bezuinigingen binnen het Ministerie van Defensie ( MvD). Met 4 schoten op baan 6 van het schietterrein Bergen-Hohne heeft Defensie op 18 mei 2011 afscheid genomen van de Leopard 2A6-gevechtstank (https://www.youtube.com/watch?v=xLPbKkYMUrQ). Nederland gaat echter wel oefenen met Duitse Leopard 2 tanks.
Op 20 Januari 2014 maakte het MvD bekend dat 100 Leopard 2 A6 tanks aan Finland zijn verkocht. Nederland beschikt nu nog over ongeveer 65 stuks Leopard 2 A6 tanks, die echter niet operationeel zijn, maar in opslag staan.

De Leopard 2 is uitgerust met een gestabiliseerd kanon en moderne elektronica waarmee hij rijdend door het veld met hoge precisie zijn doel kan raken. Als munitie kan gebruikt worden gemaakt van kinetische munitie zoals de LKE II DM53.
De Nederlandse Leopard tanks wijken af van de Duitse versie door andere rookwerpers n.l. een Nederlandse rookbuslanceerinrichting (RBLI) met aan elke zijde zes lanceerkokers met een kaliber van 76 mm en een bereik van 25 tot 40 meter, voor de bestuurder een helderheidsversterker van Nederlands fabricaat met een opbergkist links van de voeten van de bestuurder, FN MAG machinegeweren (1 x torendak en 1 x FN-MAG mod.3 coaxiaal geplaatst), RT-3600 radio’s en andere antennepods. Later is ook op de Nederlandse Leopard 2A4 tanks het luik aan de zijkant van de toren bij de lader dichtgelast en de holte daarachter opgevuld met een pantserpakket. Ook is de zogenaamde Feld Justier Anlage (FJA) aan de rechterzijde van de schietbuismonding gemonteerd.

Dat was het voor nu. In een volgend bericht laat ik de foto's zien die ik van de Tamiya kit gemaakt heb.

Groetjes, Pedro Lantinga


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Tamiya Leopard 2 A6 NL
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2014 10:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 04 dec, 2013 13:20 pm
Berichten: 21
Woonplaats: Omgeving stad Utrecht
Hier zijn de beloofde foto's van de Tamiya Leopard 2 A6 schaal 1/35.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 aug, 2014 11:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Tamiyakitje, dus qua bouw kan er niets fout gaan. Die passen altijd. Hoe ziet het aanpassingssetje eruit?

Citaat:
Ik heb nog nooit eerder een tank of een ander militair voertuig gebouwd. Ik wil deze bouw dan ook aangrijpen om ervaring op te doen met de diverse schilder en weathering technieken die ik veelvuldig tegenkom op dit forum en in de diverse tijdschriften.

Natuurlijk gaan wij je helpen! Stel maar lekker veel vragen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 aug, 2014 12:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Interessant topic, zeker nu ik bezig ga met een 2A5.

Er zitten dus meer verschillen tussen deze twee versies dan alleen de loop zoals ik eerder dacht... :lol:



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 17:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
mr.vdh schreef:
...dan alleen de loop zoals ik eerder dacht... :lol:



Dj.


Schietbuis :evil: :evil:

:D

verschil zit m voornamelijk in de schietbuis en het deel voor het commandantsluik.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 aug, 2014 17:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Toverstokje, 'poef' en ineens is iets er niet meer. :mrgreen:

Bedankt voor de uitleg!




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 sep, 2014 22:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
mr.vdh schreef:
Interessant topic, zeker nu ik bezig ga met een 2A5.

Er zitten dus meer verschillen tussen deze twee versies dan alleen de loop zoals ik eerder dacht... :lol:



Dj.



Nee. Het enige werkelijke, zichtbare, verschil tussen een 2A5 en een 2A6 is de lengte van het kanon. L44 voor de A5, L55 voor de A6.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 11:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 mei, 2006 14:01 pm
Berichten: 1070
walesha schreef:
Alle moderne vuurwapens hebben getrokken lopen, zo ook dus het kanon van deze Leopard.


Nee, Leopoard 2 heeft wel degelijk een gladde loop.
Leopard 2 vuurt APFSDS munitie, Armour Piercing Fin-Stabalized Discarding Sabot.
Doordat de munitie vin-gestabiliseerd is zou de draaiing, veroorzaakt door een getrokken loop, tegenwerken.

GJ

_________________
"But if it needs be, it is an ideal for which I am prepared to die." - Nelson Mandela
"Extinction is forever." - Sea Shepherd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 sep, 2014 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach zo.... dat wist ik niet, OK, foute info dus, sorry maar intussen weer iets wijzer geworden! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 sep, 2014 19:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Oehh, een 2A6! Toch mijn favoriete uitvoering eerlijk gezegd.
Dit is de nieuwe Tamiyakit, of niet? Hij ziet er wel nieuw uit namelijk.
Succes ermee!
(En ondertussen ben ik ook weer wijzer geworden over het verschil tussen een schietbuis en een loop.) :D

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement