Het is even stil geweest aan deze kant, maar dat betekent niet dat we stil gezeten hebben.
Bij de laatste update was ik druk aan het decallen. Hierbij is het me opgevallen dat Italeri weinig aandacht heeft besteed aan het decalschema. Italeri geeft de globale locatie aan, maar hoe een decal precies moet komen te zitten wordt niet aangegeven. Gelukkig had ik een boekje liggen waarin alle stencils van de Stuka op een schema zijn afgebeeld, met een overzicht van waar ze moeten komen.
Toen alle decals op hun plek zaten is het hele gebeuren nogmaals in de P+ gezet en dit geheel heb ik een aantal dagen laten drogen. En dan was het toch tijd om de Stuka eens lekker smerig te maken!
En aangezien we toch met olieblerf bezig waren (ik kan de verf nog ruiken terwijl ik nieteens thuis ben
) heb ik gelijk de bommen, motorkap en propeller onder handen genomen. Het is altijd belangrijk om, i.v.m. vingerafdrukken, het model tijdens het werken met olieverf zo min mogelijk aan te raken. Mijn advies is dan ook om te beginnen met de onderkant, wegens als die klaar is kan het toestel op z'n eigen benen staan terwijl de bouwer de bovenkant onder handen neemt. Nu hoef ik de meeste van jullie dit niet te vertellen natuurlijk, maar als er 1 iemand is die wat met deze info kan ben ik al blij.
Tevens ben ik hier via
trial & error achter gekomen, dus ook voor mij is het een les.
Eenmaal in de olieverf heb ik de Stuka een week in een la gezet om de olieverf een beetje te laten drogen zodat deze niet meer zo kwetsbaar was en het model opgepakt kon worden zonder ernstige gevolgen.
Na een week in het donker gezeten te hebben mocht de Stuka de la weer uit en kon er een laag 'Satin Varnish' van Vallejo overheen, en kon ik gelijk verder oefenen met iets wat ik bij de Ju88 ook had gedaan; het spuiten van uitlaat- en roetsporen. Hiervoor heb ik antraciet van de Revell aqua reeks gebruikt, en ik moet zeggen dat het resultaat best goed is geworden. Nu zorgt de donkere ondergrond voor een subtiel effect, maar in mijn ogen is het wel mooi en niet overdreven. Om het feest helemaal compleet te maken heb ik bij de machinegeweren in de vleugel op deze zelfde manier wat roetaanslag nagebootst. Dit heb ik subtiel gehouden, maar het geeft in ieder geval de indruk dat de wapens gebruikt zijn.
Ik heb voor de verandering geen chips aangebracht. Ik wilde namelijk kijken of ik iets overtuigends neer kon zetten zonder chippies. De propeller was oorspronkelijk van hout, dus die hoefde ik sowieso niet te chippen.
Nu kan het zijn dat mensen het gebrek aan chipppies en de mate van vervuiling niet proportioneel vinden, maar laten we zeggen dat deze Stuka door een dikke zwarte rookwolk is gevlogen.
Hoe dan ook, ik vind 'm mooi geworden.
Dan volgt hier mijn beoordeling van de kit en daarna de eindfoto's die ik vanavond heb gemaakt (daglichtfoto's maak ik later op de dag weer).
Pasvorm: 7 De kit past in principe netjes in elkaar, alleen het glaswerk is problematisch. Verder is het oppassen dat de motorbeugels goed uitgenlijnd in de romp gezet worden, anders passen de delen van de cowling niet netjes
Detail: 8,5 Genoeg om interessant te zijn zonder dat de kit 'overengineerd' is.
PE (kitparts): 7 Het PE is wat stug, maar goed bruikbaar.
Decals: 9 De decals zijn dun, stevig, reageren goed op softeners.
Instructies: 6,5 Qua bouw zijn ze duidelijk, maar missen een aantal dingen (zoals het dichten van de putjes voor de Ju87D stijl bommenrekken onder de vleugels), en de plaatsaanduiding van de decals is niet altijd duidelijk.
De kit is in principe wel aan te raden. De knelpunten die de kit heeft zijn relatief makkelijk te verhelpen. Nu weet ik niet hoe de Stuka van Airfix in elkaar valt (en dus de prijs/kwaliteit verhouding van die kit niet ken), maar als je geen 45 euro wilt neertellen voor een Hase kit is dit zeker een goed alternatief.
Well, op naar de foto's!
Deze foto's zijn met flitser gemaakt, zijn dus niet optimaal daarom ik plaats hier enkel een kleine selectie. De flits laat wel de wash goed zien, dat dan weer wel.
Zoals ik al zei, als het licht is ga ik wat meer foto's maken.
Danny