Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2015 20:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
De cockpit heb ik geprobeerd te voorzien van een wash. Ik heb eerst een laagje pledge extra protection eroverheen gedaan, zodat de wash wat makkelijker uitvloeit. De wash is gewoon van verdunde zwarte waterverf met een drupje afwasmiddel om de oppervlaktespanning te breken. Ik heb er uiteindelijk een beetje gemengde gevoelens bij, wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Ik had verwacht dat het zwarte pigment in naad zou blijven, maar kennelijk droogt het in het midden op. Heb ik iets verkeerd gedaan? Als de romphelften tegen elkaar aan zitten, dan ziet het er nog niet zo slecht uit.

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog even twee plaatjes van de passing van de romp op de vleugels. Zoals jullie zien zit ie achteraan wat te strak waardoor die niet helemaal lekker doorschuift aan de voorkant. Daar zit het dan ook wat te los.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2015 8:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wash met waterverf heb ik helaas geen ervaring mee en zou ik je dus ook niet mee kunnen helpen. Ik gebruik normaal altijd olieverf omdat dit wat vergevingsgezinder is. En met mijn olieverfpapje duw ik dan een klein kwastje tegen de opliggende details aan, waardoor het er wat meer uitspringt.
Alhoewel ik mijn cockpits ook vaak zonder washes afwerk. Hier gebruik ik vaak alleen een shade op, waardoor ik de middelste delen van de vlakken extra oplicht door een lichtere variant van de kleur toe te passen.
Let even op met het passen van je tuigje dat de vleugels momenteel ook niet lekker aan de achterkant aansluiten, waardoor je aan de voorkant teveel plastic hebt. Zit het probleem daar niet? En anders even een stukje styreen van het goede formaat afmeten en deze tussen de rompdelen lijmen om de goede afstand te creëren tussen de romdelen en de vleugel.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2015 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Zelf gebruik ik ook altijd een wash op waterbasis. Zeker op een laag glanslak is dat makkelijk te verwijderen, eventueel met een natte tissue.

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2015 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Met de romphelften op elkaar valt het al bijna niet meer op. Wat ik gebruik voor een (donkere) wash is deze:

Afbeelding
Gebruik ik eigenlijk meer met de tank-brouw.

Of heel simpel, (toevallig in een opwelling van milieubewustzijn gekocht bij de Action is deze):
http://www.voordeelmuis.nl/img/gif/1155/1155357.gif

In bruin en groen te koop, ideaal en vrijwel geurloos. Tast geen verf of plastic aan. En nog goedkoper dan de MIG variant, ook niet geheel onbelangrijk. 8)

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2015 13:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nou dan zie ik ook meteen jou probleem, dit is een enamel wash en deze kun je dus niet verdunnen met water en sop. Deze dien je te verdunnen met een verdunner voor oliegedragen verven, dus white spirit, terpentine, wasbenzine, dat soort dingen, waarbij mensen soms voor het een en soms voor het ander kiezen.
Dit is een wash die je aan dient te brengen op watergedragen verven, zodat ze elkaar niet bijten. Ik denk persoonlijk dat het daar verkeerd is gegaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2015 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Markie, Friso, Porta, bedankt allemaal voor de tips. Ik zal er rekening mee houden dat waterverf niet goed gaat over enamal. Ik dacht dat het misschien met de laag P+ erover geen verschil zal maken. Gaat de beits wel over enamal verf?

Vandaag weer eens met de airbrush gespeeld. Inmiddels had ik de propellor in elkaar geknutseld. De tips ervan geel geschilderd en afgeplakt. Nu dus maar een laag zwart.

Afbeelding

En aangezien ik nog wat zwarte verf over had ook maar eens een preshade uitgeprobeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Hier is dus nog wat werk aan de winkel... Ik was begonnen met de bovenkant van de vleugels. De onderkant het ik als laatste gedaan. Het ging in ieder geval de goede kant op totdat de verf op was. Wat denken jullie? Moet ik de bovenkant weer helemaal egaal maken en opnieuw beginnen?

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2015 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Wat mij betreft is het niet nodig om de bovenkant opnieuw te doen. Als je uiteindelijke laag erop spuit, vallen oneffenheden in de preshade niet of nauwelijks meer op, en je kan zelf bepalen hoeveel je van de preshade nog terugziet. Bovenkant is dus niet zo'n probleem.

Wel zou ik voor ht hele verfgedoe het hele vliegtuigje in elkaar plakken, als je er nog plamuur tussen de naden moet gooien ben je natuurlijk je preshade kwijt. En gezien de overgang tussen ongespoten en preshade dan hard-edge is, valt het wel op als je er de uiteindelijke verf overheenspuit.

Ga je nog wel de rest van de onderkant preshaden? Het valt ook op als je bepaalde delen wel en niet hebt gepreshaded.

Wellicht wat overbodige info die je zelf ook al wist, maar liever te veel dan te weinig :brouw:

F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 apr, 2015 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Hoi Friso,

Bedankt dat voor je reactie. Je hebt gelijk, nadat de romp in elkaar zit, zal er vast wat van de preshade verloren gegaan zijn. Ik zal datdan weer opnieuw aanbrengen. Het is dat ik nog wat zwarte verf over had en er geen ander doel voor had dus had ik maar besloten om de preshade te spuiten. De rest van de onderkant ga ik zeker ook nog doen hoor :wink:

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 7:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat voor airbrush heb jij Fokkerfan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2015 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
markie schreef:
Wat voor airbrush heb jij Fokkerfan?


Haha, nou ik ben benieuwd waarom je dat vraagt, maar om je vraag te beantwoorden, het is een H&S infinity gekoppeld aan een Revell basis compressor.

Even een ander vraagje over de Spitfire. Op het internet kom ik foto's van modellen tegen waar de binnenkant van de romp aluminiumkleurig is. Hoort dat ook zo of hoort het gewoon cockpitgroen? De instructies geven het laatste aan, maar die vind ik niet heel gedetailleerd.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement