Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is dan eindelijk 1 maart en dus ga ook ik beginnen met mijn bijdrage aan deze groepsbouw. Hoewel het misschien een weinig spectaculair onderwerp is, heb ik toch gekozen voor de Spitfire. Maar dan wel een recente uitgave van Airfix en zoals jullie op de onderstaande foto's kunnen zien, is het een erg mooie kit. Nu is het aan mij om er dus ook erg mooi model van te maken. Met 6 maanden op de klok moet dat wel lukken.

Hoe en waar jullie al die informatie vandaan halen over welke piloot er in de kist gevlogen heeft weet ik niet en dus volsta ik even met de informatie van de doos zelf. Het gaat om de Spitfire Mk.Ia welke vloog voor het no. 610 eskader van de RAF en gestationeerd was op Biggin Hill. Ik weet niet of de camouflage door de jaren heen erg veranderd is, maar in ieder geval ga ik 'm maken volgens de handleiding en hoe die er uit gezien zou hebben in juli 1940.

De kit zelf heb ik overigens een paar maanden geleden tijdens de brouwersdag in Gorinchem van Lex overgenomen. Waarvoor dank dus.

Omdat ik eigenlijk niet kon wachten, heb ik de doos stiekem zaterdag al geopend en de onderdelen uit het zakje gehaald voor een paar foto's.

De doos:
Afbeelding

De beschilderingsinstructies:
Afbeelding

De sprues:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het eerste beginnetje:
Afbeelding

Ik ben meteen al van de bouwbeschrijving afgeweken, want die vond ik niet logisch. Inmiddels het interieur van een laagje "interior green" volgens eigen recept voorzien. Morgen maar even een kiekje schieten bij daglicht.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 20:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Je hebt in ieder geval genoeg keuze qua propelors :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Jij zal het heel wat makkelijker krijgen dan Porta en ik :lol: Heb volgens mij dezelfde kit in 1:72 gebouwd, die was zeer goed te noemen.
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 maart, 2015 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
FCFriso schreef:
Jij zal het heel wat makkelijker krijgen dan Porta en ik :lol: Heb volgens mij dezelfde kit in 1:72 gebouwd, die was zeer goed te noemen.
F


Deze kit is erg mooi ja, je kan zien dat ie van een ander tijdperk is. Toch zien jullie Hurricanes er ook goed uit voor hun leeftijd. Weinig tot geen flash en scherpe lijnen. Alleen jammer dat ze opliggend zijn. Ik hoop dat de pasvorm goed is.

De 1:72 versie heb ik ook, zowel in de nieuwe en oude uitgave. De oude uitgave had ik ooit eens van een tante gekregen in een setje met de eerste watergedragen modelbouwverf. Toevallig heb ik die een tijdje geleden van z'n verf ontdaan met reinigingsthinner. Die tip las ik hier laatst. Dat werkt echt geweldig! Inmiddels gebruik ik het voor tal van doeleinden, afgelopen weekend nog om de verf van het deurbeslag te halen :) Maar dat is wat anders. Wellicht dat ik het 1:72 kitje ook nog restaureer als onderdeel van deze groepsbouw (als dat mag tenminste). Maar eerst deze jongen afmaken.

De afgelopen dagen even aan het interieur gewerkt. Zoals gezegd met mijn eigen recept voor het groen in de cockpit. Eerst heb ik een laagje met de kwast erop gekliederd.

Afbeelding

Net zo mooi dus, maar een prima basis. Gisteren ben ik er met de airbrush overheen geblazen. Dat was mijn beste airbrushbeurt ooit dankzij mijn eigen gebouwde cabine en infinity airbrush. Wat werkt dat super zeg! Omdat het al donker was toen ik thuis was, kan ik er geen kiekje van schieten maar dat komt nog.

Voor nu heb ik wel een paar vraagjes. Als ik het interieur van een wash wil voorzien, dan werkt dat beter op een glanzende lak. Nu heb ik het interieur in mat gespoten dus zat ik het volgende te denken.
1. Spuit een transparante glanslak eroverheen
2. Breng de wash aan
3. Spuit er een matte transparante lak overheen

Nu de vragen.
a. Is het te verwachten eindresultaat van de cockpit mat? Of blijf je de glanslak eronder zien?
b. Welke transparante lak raden jullie aan? Normaliter werk ik alleen met enamal verf.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 17:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Het is een mooie kit, maar wel één waar je ook bij moet opletten. Onderdeel nummer 40 zit er twee keer bij...

Afbeelding

Die met vijf spaken is volgens mij de goede voor de mkIa dus die gebruik ik dan ook maar.

Weet iemand of dat er reliëf op de propellerbladen van de zijkant gezien hoort te zitten? Of is dat wat flash van de mallen? Het loopt namelijk zo mooi met golving van de propeller mee dus ik weer niet zeker of ik het weg moet halen.

Afbeelding

Alvast bedankt.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 10:19 am
Berichten: 121
Woonplaats: Swalmen
Ik volg ze allemaal hier, al reageer ik niet overal, dus deze ook.

Die lijn op de propeller haal ik er altijd af. Of dat goed is ? Beats me old chap ... maar ik vind het zonder eigenlijk logischer.
Ik denk nl dat het voor de stevigheid in 1 stuk gemaakt werd en niet uit twee ( naad)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 20:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
The Breeze schreef:
Ik volg ze allemaal hier, al reageer ik niet overal, dus deze ook.

Die lijn op de propeller haal ik er altijd af. Of dat goed is ? Beats me old chap ... maar ik vind het zonder eigenlijk logischer.
Ik denk nl dat het voor de stevigheid in 1 stuk gemaakt werd en niet uit twee ( naad)


Bedankt voor de reactie "Breeze". Leuk dat je ze allemaal volgt. Dit is natuurlijk niet een heel bijzonder model, of eigenlijk helemaal niet, maar ik wil er wel graag iets moois van maken dus alle tips en aanmoedigingen zijn welkom.

Wat je zegt over de propeller is ook hoe ik er over dacht, maar misschien werden propellers destijds op een bepaalde manier geproduceerd. Ik neem aan dat ze van hout waren. De naad op de Airfix propeller is ook een soort groef dus misschien dat het met opzet zo gemaakt is. ik ga 'm wel weg plamuren en schuren denk ik.

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 maart, 2015 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
De naad die je ziet op de prop is een gietnaad veroorzaakt door het spuitgieten van de
sprue,s en moet er dus vanaf geschuurd worden .
succes met deze kit .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 1:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Eindelijk een Spitfire! Heb een beetje het idee dat de Befjes-109's en de Hurricane's de overhand hebben / hadden in deze GB. :mrgreen: Hoe is de pasvorm van deze?

FokkerFan schreef:
....Eerst heb ik een laagje met de kwast erop gekliederd....

.....Net zo mooi dus, maar een prima basis. Gisteren ben ik er met de airbrush overheen geblazen...


Hoezo eerst kwasten en dan spuiten? En die 5 spaak is de juiste. :wink: Succes!

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2015 8:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
henny schreef:
De naad die je ziet op de prop is een gietnaad veroorzaakt door het spuitgieten van de
sprue,s en moet er dus vanaf geschuurd worden .


Bedankt Henny, dan heb ik vanavond weer wat te doen.

Porta schreef:
Eindelijk een Spitfire! Heb een beetje het idee dat de Befjes-109's en de Hurricane's de overhand hebben / hadden in deze GB. :mrgreen: Hoe is de pasvorm van deze?

FokkerFan schreef:
....Eerst heb ik een laagje met de kwast erop gekliederd....

.....Net zo mooi dus, maar een prima basis. Gisteren ben ik er met de airbrush overheen geblazen...


Hoezo eerst kwasten en dan spuiten? En die 5 spaak is de juiste. :wink: Succes!

Gr Porta


De pasvorm is erg goed. Alleen bij de dryfit sluiten de vleugels niet goed aan op de romp aan de bovenkant. Ik zal er wel een foto van maken, maar het is eenvoudig op te lossen.

Ik wilde het eerst schilderen, omdat dat wat sneller gaat en me het schoonmaken van de airbrush bespaard. Het resultaat beviel niet zo en omdat ik vorige maand een bureau met spuitcabine heb gemaakt, kon ik dat nu goed uitproberen. Nu ben ik wel genezen van de drang om te verven :wink:

Groetjes,

Ingmar

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement