Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
Afbeelding

1 maart! Tijd om het airfix-kitje open te trekken waar ik al een paar maanden nieuwsgierig naar uitkijk. Reviews zijn lovend over deze New Tool Messerschmitt (en wat dat aan gaat alle New Tools van Airfix) en ik was erg benieuwd of ik dezelfde mening zou hebben na het bouwen hiervan. Dus trok ik vanmiddag het doosje open om de inhoud even snel op de foto te knallen:
Afbeelding

2 grijze spreutjes en een doorzichtige in een apart zakje. Scherpe decals met flink wat stencels. Erg scherp gegoten details op de verschillende onderdelen. Call me impressed...
Afbeelding

Toen maar gaan bouwen, cockpitje en de vleugels zaten erg snel in elkaar en gelijk wat RLM02 eroverheen geblazen. Omdat de airbrush toch aanstond gelijk de binnenkant van de romp en wielbakken meegenomen:
Afbeelding

Toen de romp dichtgeplakt en wat panelen over de relatief ongedetaileerde Daimler Benz-motor geplaatst.
Afbeelding

Glaswerk erop geknald, hiervoor is een mask van Eduard nog onderweg.
Afbeelding

Daarna de flaps en de staartvleugels gemonteerd.
Afbeelding

En toen stond er in 4 uurtjes tijd een zo goed als spuitklare BF109E-4... Moeten nog een paar dingetjes opschonen, bijschuren en afplakken voordat de eerste laag primer erop kan. De variant die ik ga maken wordt ook door Eelcog gemaakt. Deze versie is van Frans von Werra, verhaaltje hieronder uit het topic van Eelcog (en dus ook van wiki) gejat:

Franz "Baron" von Werra (Leuk, Zwitserland 13 juli 1914 - Vlissingen 25 oktober 1941) was een Duits gevechtspiloot uit de Tweede Wereldoorlog. Hij werd tijdens de oorlog wereldberoemd, niet vanwege zijn vliegprestaties, maar vanwege het feit dat hij de enige Duitse piloot was die ooit uit een Brits krijgsgevangenenkamp wist te ontsnappen en terug wist te keren naar Duitsland. Von Werra werd op 5 september 1940 boven Engeland neergeschoten en gevangengenomen. Vrijwel meteen na zijn opsluiting probeerde hij te ontsnappen uit Groot-Brittannië, echter hij werd weer opgepakt. Het lukte hem bijna te ontsnappen met een Brits jachtvliegtuig door zich voor te doen als een Nederlandse vlieger die dienst deed bij de R.A.F.

Na aankomst in Canada ontsnapte hij na Montreal te zijn gepasseerd uit de trein waarmee hij vervoerd werd. Door het oversteken van de Saint Lawrence rivier kwam hij in het toen nog neutrale Amerika. De Duitse ambassade hielp toen snel mee met de terugreis. In april 1941 kwam hij in Berlijn aan. Deze daad maakte van hem een held in Duitsland en een ster in Duitse propagandamachine. Von Werra overleefde de oorlog echter niet: na een korte periode aan het oostfront gevlogen te hebben werd zijn eenheid in Nederland gestationeerd. In oktober 1941 moest von Werra een noodlanding maken boven de Noordzee voor de Nederlandse kust. Sindsdien geldt hij als vermist. Kreeg die nazi toch zijn verdiende loon, had hij maar in Canada moeten blijven zitten. Von Werra's avonturen werden in 1956 verfilmd met de film: The One that got away.

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Jeutje, dat heb je allemaal snel gedaan. De boxart is erg mooi. De kit ziet er ook goed uit. De nieuwe kits zijn een grote stap vooruit, maar dat komt deels ook wel doordat de originele kits inmiddels erg oud zijn en de lat dus niet heel erg hoog ligt.

Succes met het vervolg. Als je dit tempo volhoudt, dan is ie vast volgende week al klaar.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 0:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 dec, 2014 22:44 pm
Berichten: 32
Mooi! Deze doos heb ik ook nog liggen, dus volg de bouw met interesse!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Deze GB duurt toch echt tot 1 Oktober. :mrgreen: Of is dit de 1e van het geschwader? Lekker bezig!

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 9:28 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Inderdaad een mooie 'new tool' !!

Zelfde vraag als Porta... :)


Ik moet nog beginnen, en jij bent al bijna klaar.... :D :D
Maar goed, ik wil eerst die andere 2 GB's afronden.

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 10:13 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Haha, die is al klaar. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
Haha, het scheelt dat zo'n 1/72 kitje niet veel onderdelen heeft en je sowieso de onderkant van de cockpit niet heel erg hoeft te detailleren. Je ziet het toch niet.

Jullie opmerkingen heeft mij wel aan t denken gezet... zie hier... Hoef ik maar 3 andere airfix kitjes bij te halen, maar dan heb ik wel 4 setjes voor Franz von Werra over.

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 23:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooi kitje! Airfix is goed bezig. Welke kleur geven ze voor de romp? Dat moet toch RLM 65 Hellblau zijn? Ik zie ook bij mijn Academy kit grijs...
Waar is Juggernaut u we hem nodig hebben? :oops:

Hebben jullie trouwens mijn nieuwe avatar gezien? Van JG3 "Udet".
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 14 dec, 2010 9:13 am
Berichten: 119
Airfix geeft aan dat er inderdaad RLM65 op de onder- en zijkanten moet komen. Op de motorcowling een mix van 50% RLM65 en 50% wit.

_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014: 1/72 JU-87 G-2 , 1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw, 1/72 Me-262 A-1a en 1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOII
WIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 0:12 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Erg leuke web pagina over de luftwaffe kleuren in ww2:

http://www.fritzthefox.com/german_camo_guide.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement