1 maart! Tijd om het airfix-kitje open te trekken waar ik al een paar maanden nieuwsgierig naar uitkijk. Reviews zijn lovend over deze New Tool Messerschmitt (en wat dat aan gaat alle New Tools van Airfix) en ik was erg benieuwd of ik dezelfde mening zou hebben na het bouwen hiervan. Dus trok ik vanmiddag het doosje open om de inhoud even snel op de foto te knallen:
2 grijze spreutjes en een doorzichtige in een apart zakje. Scherpe decals met flink wat stencels. Erg scherp gegoten details op de verschillende onderdelen. Call me impressed...
Toen maar gaan bouwen, cockpitje en de vleugels zaten erg snel in elkaar en gelijk wat RLM02 eroverheen geblazen. Omdat de airbrush toch aanstond gelijk de binnenkant van de romp en wielbakken meegenomen:
Toen de romp dichtgeplakt en wat panelen over de relatief ongedetaileerde Daimler Benz-motor geplaatst.
Glaswerk erop geknald, hiervoor is een mask van Eduard nog onderweg.
Daarna de flaps en de staartvleugels gemonteerd.
En toen stond er in 4 uurtjes tijd een zo goed als spuitklare BF109E-4... Moeten nog een paar dingetjes opschonen, bijschuren en afplakken voordat de eerste laag primer erop kan. De variant die ik ga maken wordt ook door Eelcog gemaakt. Deze versie is van Frans von Werra, verhaaltje hieronder uit het topic van Eelcog (en dus ook van wiki) gejat:
Franz "Baron" von Werra (Leuk, Zwitserland 13 juli 1914 - Vlissingen 25 oktober 1941) was een Duits gevechtspiloot uit de Tweede Wereldoorlog. Hij werd tijdens de oorlog wereldberoemd, niet vanwege zijn vliegprestaties, maar vanwege het feit dat hij de enige Duitse piloot was die ooit uit een Brits krijgsgevangenenkamp wist te ontsnappen en terug wist te keren naar Duitsland. Von Werra werd op 5 september 1940 boven Engeland neergeschoten en gevangengenomen. Vrijwel meteen na zijn opsluiting probeerde hij te ontsnappen uit Groot-Brittannië, echter hij werd weer opgepakt. Het lukte hem bijna te ontsnappen met een Brits jachtvliegtuig door zich voor te doen als een Nederlandse vlieger die dienst deed bij de R.A.F.
Na aankomst in Canada ontsnapte hij na Montreal te zijn gepasseerd uit de trein waarmee hij vervoerd werd. Door het oversteken van de Saint Lawrence rivier kwam hij in het toen nog neutrale Amerika. De Duitse ambassade hielp toen snel mee met de terugreis. In april 1941 kwam hij in Berlijn aan. Deze daad maakte van hem een held in Duitsland en een ster in Duitse propagandamachine. Von Werra overleefde de oorlog echter niet: na een korte periode aan het oostfront gevlogen te hebben werd zijn eenheid in Nederland gestationeerd. In oktober 1941 moest von Werra een noodlanding maken boven de Noordzee voor de Nederlandse kust. Sindsdien geldt hij als vermist. Kreeg die nazi toch zijn verdiende loon, had hij maar in Canada moeten blijven zitten. Von Werra's avonturen werden in 1956 verfilmd met de film: The One that got away.
_________________
Groet, Paul
-------
Af in 2014:
1/72 JU-87 G-2 ,
1/72 A-10a Thunderbolt II voor War on Terror Groepsbouw,
1/72 Me-262 A-1a en
1/72 Me-163 voor groepsbouw Zu wenig & zu spät: Duitse operationele jets in WOIIWIP: 1/72 Eduard BF110 G2 / 1/72 Hobby Boss Heinkel HE-162 / 1/72 PM Model DFS-194