Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Afbeelding

De Fiat Cr.42 Falco (Valk) is in principe een doorontwikkeling van de CR.32 en het laatste dubbeldeks vliegtuig wat Fiat heeft ontwikkeld. Er zijn totaal ca. 1800 stuks gebouwd en dit maakt de CR.42 dan ook het meest gebouwde Italiaanse vliegtuig in de tweede wereldoorlog. Zoals de meeste Italiaanse toestellen werden ook de CR.42s vooral door de Italiaanse Regia Aeronautica gebruikt. Het kleine dubbelsdeksvliegtuig werd gezien als de ultieme doorontwikkeling van de dubbeldekker. Het toestel was zeer wendbaar en ontzettend sterk gebouwd.

Het toestel had een grote boven- dan ondervleugel en werd daarom ook vaak gezien als anderhalfdekker.

In mei 1939 trad het toestel bij de Italianen in dienst en ten tijde van de wapenstilstand in 1943 waren er van die 1800 toestellen bij de Italianen nog ongeveer 60 in vliegende staat. Het toestel werd ook veel gebruikt als nachtjager, ondanks het gemis van een radar en radio.

Ze zijn, en daarom bouw ik hem ook, ook gebruikt in de Battle of Brittain, even een quote van wikipedia tussendoor:
Citaat:
Op 11 en 23 november 1940 vlogen de CR.42’s twee raids boven Groot Brittannië als onderdeel van de “Corpo Aereo Italiano” (Italiaanse Luchtvaart Eenheid). De Duitse toestellen van de Luftwaffe hadden daarbij overigens moeite met het in formatie vliegen met de veel tragere Italiaanse dubbeldekkers. Maar hoewel ze trager waren, een open cockpit hadden, niet over radio beschikten en maar licht bewapend waren, draaiden de CR.42’s veel scherper dan de Hurricanes en Spitfires en bleken moeilijk te raken. Veel succes hadden de Italianen echter niet en in de winter werden de CR.42’s weer terugverplaatst naar het Middellandse Zeegebied.


Zoals jullie kunnen lezen was het toestel tijdens de gevechten op het Kanaal niet de gevreesde tegenstander die de Italianen dachten dat ze waren en keerden ze snel weer met hangende pootjes richting Italië terug. Waar ze een veel groter succes hadden, maar daar gaat deze groepsbouw niet over ;)

Dit is dus een van Italeri's nieuwere kitjes en ik moet ook eerlijk zeggen, het ziet er allemaal wel heel strak gespoten uit. Ook leveren ze er een kleurenboekje bij met foto's, ook detailfoto's van bestaande toestellen en allerlei informatie die je er vroeger absoluut niet bij kreeg. Het ziet er dus allemaal goed uit en ik hoop dan ook dat alles in elkaar valt.

Hierbij de spruetjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dus dit gaat hem worden.

Groetjes Mark

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Laatst bijgewerkt door markie op za 10 okt, 2015 16:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke kit, weer eens wat anders dan de Duitse en Engelse kisten hier. Hoe ga je da camo maken? Wat ik trouwens wel raar vind, is waarom ze destijds voor het merendeel van het vliegtuig de moeite namen om de camouflage aan te brengen, maar de neus dan toch weer vel geel maken. Beetje tegenstrijdig als je het mij vraagt.

Succes met dit project.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 maart, 2015 20:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Deden ze soortgelijke gele neuzen ook niet bij de BF109s? Die waren normaliter volgens mij ook altijd geel van voren. Waarschijnlijk zodat ze elkaar niet overhoop schoten, maar de tegenstander?
Ik weet nog niet hoe ik de camouflage ga doen, kan maar zo zijn dat ik weer aan de slag ga met een tandenstoker om het groene en gele aan te brengen, of ik ga nog even oefenen met mijn nieuwe infinity.
We zien nog wel even hoe en wat ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 9:33 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Voor wat betreft je camo; die groene vlekken lijken uit een paar malletjes te komen , kijk maar naar dezelfde vormen op de wielpoten.
Misschien een idee om een paar van die malletjes op schaal na te maken ( van tape ofzo ) ??

Succes in ieder geval met dit aparte vogeltje !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat ziet er mooi uit Markie...

De CR op de artbox is een 3tone...is dat ook de versie die mee deed tijdens de BoB of de two tone op de foto of beide?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 10:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Als ik het goed heb gezien is dit een two-tone camouflage, maar dat moet nog even blijken op basis van de andere decals.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 11:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 10:19 am
Berichten: 121
Woonplaats: Swalmen
Mooi, ook een andere kist als de ge-eikte spits en messers

dat ze weinig succesvol waren kan ik me iets bij voorstellen :lol:

Plak ze :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 22:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Decals geregeld via Lt T, heel erg bedankt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 23:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Deze moet ik toch ook maar eens maken. Ziet er goed uit!
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 10:32 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Deze is toch veel te strak gegoten voor jou doen Jan ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 103 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement