Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Zo Brouwers,

Mijn reeds lang geleden aangekondigde bijdragen voor deze GB. De Hawker Hurricane 1/48 van Airfix. Wat feitjes:

De Hawker Hurricane was een jachtvliegtuig van de RAF. Het werd ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog en verwierf vooral bekendheid in de Slag om Engeland.

Op 11 februari 1938 legde het toestel een traject van 526 km af met een gemiddelde snelheid van 658 km/h. Dit was 48 km/h sneller dan de Duitse Messerschmitt Bf 109 die in 1937 een wereldsnelheidsrecord vloog. Dit snelheidsrecord was vooral bedoeld om de bevolking een hart onder de riem te steken. De RAF vertelde er niet bij dat dit record werd gehaald met een uitzonderlijk sterke rugwind.

Het toestel werd ontworpen door Sydney Camm. Het vloog voor het eerst op 12 oktober 1937. Tijdens de Slag om Engeland waren de Hurricanes verantwoordelijk voor 70% van de neergehaalde Duitse toestellen. Hoewel qua ontwerp wellicht wat ouder dan de ook legendarische Spitfire (zo was het achterste deel van de romp traditioneel opgebouwd uit hout en textiel) was de Hurricane van vitaal belang tijdens de Slag om Engeland. Omdat ze veel eenvoudiger van constructie waren dan de Spitfires konden ze ook veel sneller hersteld worden. Ook het Poolse squadron dat de meeste vijandelijke vliegtuigen neerhaalde vloog met de Hurricane.

Het was het eerste geallieerde toestel dat in februari 1942 uitgerust werd met gronddoelraketten waardoor, hoewel de basisconstructie van het toestel verouderd was, het tot na de Tweede Wereldoorlog in dienst bleef.

Hawker Hurricane Mk IIC PZ865, de laatste Hurricane ooit geproduceerd. Het was het toestel van de Tsjechische piloot Karel Kuttelwascher uit het 1 Squadron in 1942.
De Hurricane werd door een groot aantal landen gebruikt. Nog voor de Tweede Wereldoorlog werden 20 toestellen geleverd aan België, dat ook de licentierechten kocht. Eind 1941 werden 24 Hurricanes geleverd aan het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger. Andere gebruikers waren o.a. Finland, Roemenië, Griekenland en de Sovjet-Unie. Er zijn in totaal ongeveer 14.000 Hawker Hurricanes gebouwd.


Schaamteloos en zonder scrupules overgenomen van WiKi.

De BoxArt:

Afbeelding
En daar zit in:

De Spreu's: (2,5 stuks, bijna geen flash :mrgreen: )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Clearparts: (vrij helder!)

Afbeelding

Hoe hij inelkander gestoken dient te worden in de overzichtelijke bouwhandleiding:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Decals:

Afbeelding

En deze uitvoering gaat het worden:

Afbeelding

Ga deze brouwen zonder PE, ( dat doet FCFriso tm al :wink: ) Niet dat ik wat tegen de Tsjechen heb, sterker nog, leuk land, leuke vrouwen ( begin jaren '90 nog op stap geweest met ex Miss Tjechie 1988, maar dat is weer eenander hoofdstuk) goedkoop bier etc, maar PE is even niet weggelegd voor moi. :mrgreen:

Welnu Brouwers, ik was van plan om (eventueel) na deze nog 1 van deze te gaan Brouwen om zo een beetje evenwicht te houden in deze GB, wat Duitsers:

Afbeelding

Maar of ik daar aan toe kom? Het volgende, een klein verhaaltje voor het slapen gaan.

Afgelopen jaarwisseling ging ik met Mevr Porta en onze koter even lekker wandelen en genieten van de verse sneeuw. Let ik even niet op, glij onderuit en tijdens het opkrabbelen op de knieen zittend (mompelend de sneeuw uit de mond spugend) zegt zij "Ja". Ik kijk verbrouwereerd op en zij denkt dus dat ik haar (na 12 jaar!) een aanzoek doe. Moedig als ik ben ontken ik dit niet. :oops: Dus m.a.w. vanaf 19 juni a.s. ben ik dan toch geringd. Wel even voordien langs de notaris, ik bedoel mocht het verkeerd gaan neemt ze iniedergeval niet mijn halve stash mee. Praktisch denken, toch?

Zo Brouwers,ik heb er zin in!

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
innige deelneming (en proficiat voor mevr Porta natuurlijk ;-) ), veel succes met deze kit. Heb thuis nog de fabric versie liggen om er een belg van te maken, maar deze hebben niet kunnen meedoen aan deze slag jammer genoeg...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 feb, 2015 21:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooi verhaal! Alles, de kit, miss Tsjechië, je aanzoek ;).


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 feb, 2015 17:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Silenoz schreef:
..... (en proficiat voor mevr Porta natuurlijk ;-) )...


gedaan en ontvangen. :mrgreen:

Eelcog schreef:
...... je aanzoek ;).


Oeps... 8)

Aangezien ik voor deze GB de Hawker Hurricane Mk1 brouw van “Taffy” :

Nog even wat achtergrond informatie over Pilot Officer A.V. ( Arthur Victor) “Taffy” Clowes en zijn Hurricane. Op het grote net een foto van hem gevonden en wat weliswaar minieme info. Ook komt daaruit naar voren dat hij tevens als bijnaam had: “Darky”. Dus al met al zou het zijn: “Darky Taffy” maar dit is gecombineerde info van verschillende bronnen. (Dark Taffy is dan wel weer cool, old chap) We houden het gewoon bij “Taffy”. “Taffy” vloog bij het No 1 Squadron van uit Wittering Huntingdonshire in Oktober 1940. Voordat No 1 Squadron in de BoB vloog had het al strijd gezien in België en Frankrijk in het voorjaar van ’40.

Afbeelding


“Taffy” vloog in zijn Hawker Hurricane Mk 1 P3395 JX-B , het “wesp” embleem wat alleen tijdens de BoB als “nose-art” aangebracht. Voor elke Duitser die hij neerschoot kwam er een zwarte streep bij op het ranke lichaam van de wesp. “Taffy” heeft iniedergeval 12 Duitsers neergehaald en een 3 tal waarschijnlijke. ( dit is ondervoorbehoud, kan uit de info niet opmaken of deze overwinningen in de gehele oorlog zijn behaald of alleen al tijdens de BoB). Ook ¾ overwinningen zijn vrij normaal, of met 3 jagers een Duitse kist aangeschoten? Ieder een 1/3 genoteerde overwinning.

Wat mij opvalt op de bovenste foto is hoe de Hurricane toch al aardig “verweerd” is, zelfs de verf net achter de prop is totaal foetsie en zie je het kale aluminium. En ik weet nu wel hoe of ik de styrene uitvoering van “Taffy” moet maken. ;-) (uiteraard met snor!).

Nog een groepsfoto van No 1 Squadron eind ’40): ( "Taffy" 3e van links)

Afbeelding

Embleem No 1 Squadron:

Afbeelding
Motto: In omnibus princeps ( First in all things) ( als 1e in alle zaken, vrije vertaling)

En nou eens kijken of ik dit stukje styreen in "Taffy" kan veranderen:

Afbeelding

Zo Brouwers, gaat om 00:00u de spreu’s in het sop gooien! Morgen plakken.

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 9:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Wel een duur excuus om een beetje kniepijn te verbloemen hoor, dat aanzoek ! :D :D

Maarre congrats, en 1 tip, bewaar het bonnetje van die notaris ! :twisted:

Alle gekheid op een stokje; mooie kit met misschien wel nóg mooiere boxart.... maar die verbleekt waarschijnlijk bij mevr. Porta :D

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
:lol: :lol: :lol: ...dat was zeer scherp gereageerd van je dame Michiel :lol: :lol: :lol:

:brouw: :brouw: Gefeliciteerd beide :brouw: :brouw:

Mooie kit....en deze is met ingegraveerde panel lines...dat is ook een hele vooruitgang.

Succes.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
MichelVL48 schreef:
.... maar die verbleekt waarschijnlijk bij mevr. Porta....


Durf niet te veel te vertellen hier, zij leest wel eens mee. M.a.w. " no coment". :mrgreen: Thanks Michel!

Wolf73 schreef:
...Gefeliciteerd beide :brouw: :brouw: Barry


Thanks Barry! :brouw:


Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 19:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Afbeelding

Zo Brouwers, even een kleine up-date. Van de week wat uitrukken gehad met de Brandweer (niet interresant voor jullie) en een paar nachtdiensten gehad. En kijk, dan kan ik wat doen. Wat heb ik gedaan? Na een beetje flash verwijderd te hebben een beetje fitten en checken.

De cockpit-cap, binnen kant zo goed als afgeplakt, DuckEgg green gespoten, en toen alvast de buitenzijde afgeplakt:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meteen even een testje, met maco zie ik meteen wat ik nog moet aanpakken. :wink:

Binnenzijde meteen in de DuckEgg gespoten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Straks wat detail gaan beschilderen, chippen en een wash.

Achterschot met panserplaat. Jammer, achterzijde lekker glad, zichtzijde wat puntjes. ( maar niks wat een beetje plamuur niet kan oplossen):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan "Taffy", in de primer, wat plamuur en schuurwerk. En zie, weet nu waar ik nog even het schuurpapiertje overheen moet halen:

Afbeelding
Afbeelding

Al wat voor geplamuurd, ruwe-fase. Als het strak inelkander is geplakt gaat hij er helemaal in:

Afbeelding
Afbeelding



En dan even een complete dryfit. Zit wat plamuurwerk aan straks maar geen onoverkomelijke kieren. Met de vleugels in de juiste stand zijn deze echt minimaal. Al met al weltevreden met dit kitje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben nu lekker 3 dagen vrij ( zegt hij fluisterend) dus gaan we even lekker verder brouwen. Tot de volgende up-date!

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 22:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Zeg klopt die kleur voor het interieur wel? Duck egg lijkt meer op de kleur van de onderkant.

Onderstaand zou de binnenkant moeten zijn.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2015 17:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Kleine tussendoor up-date. De cockpit details beschilderd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles is dryfit, straks (na het plamuurgebeuren) het schuurpapiertje hier en daar overheen laten vloeien. En wat zien we daarvan uiteindelijk? ("Taffy" komt er ook nog in te zitten):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leuk weetje, op de latere Spitfire's en Hurricane's zet een zogenaamde BBC knop. Eerst dacht ik de overbekende British Broadcasting Corporation, maar nee. Het stond voor Brownings Both Cannons. (van boven naar beneden) had je dus de keus, .303 voldoende of alleen de kanonnen, of maximale vuurkracht, beide:

Afbeelding
Afbeelding
( slechte foto maar voor het idee. :shock:)

Wat detail voorgespoten en geprobeerd om de uitlaten uit te boren. De eerste openingen gingen best maar met die andere zat ik steeds met het boortje onder mijn duimnagel. Als ik de rust heb gevonden doe ik een nieuwe poging. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding




En nu is "Taffy" aan de beurt, zo Brouwers. Tot laters.

Gr Porta

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement