Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2015 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Mijn bijdrage aan deze groepsbouw betreft een drietal HH MK.I van Revell

Geschiedenisles van Wiki :oops:

De Hawker Hurricane was een jachtvliegtuig van de RAF. Het werd ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog en verwierf vooral bekendheid in de Slag om Engeland.

Op 11 februari 1938 legde het toestel een traject van 526 km af met een gemiddelde snelheid van 658 km/h. Dit was 48 km/h sneller dan de Duitse Messerschmitt Bf 109 die in 1937 een wereldsnelheidsrecord vloog. Dit snelheidsrecord was vooral bedoeld om de bevolking een hart onder de riem te steken. De RAF vertelde er niet bij dat dit record werd gehaald met een uitzonderlijk sterke rugwind :lol: .

Het toestel werd ontworpen door Sydney Camm. Het vloog voor het eerst op 12 oktober 1937. Tijdens de Slag om Engeland waren de Hurricanes verantwoordelijk voor 70% van de neergehaalde Duitse toestellen :shock: . Hoewel qua ontwerp wellicht wat ouder dan de ook legendarische Spitfire (zo was het achterste deel van de romp traditioneel opgebouwd uit hout en textiel) was de Hurricane van vitaal belang tijdens de Slag om Engeland. Omdat ze veel eenvoudiger van constructie waren dan de Spitfires konden ze ook veel sneller hersteld worden. Ook het Poolse squadron dat de meeste vijandelijke vliegtuigen neerhaalde vloog met de Hurricane.

Het was het eerste geallieerde toestel dat in februari 1942 uitgerust werd met gronddoelraketten waardoor, hoewel de basisconstructie van het toestel verouderd was, het tot na de Tweede Wereldoorlog in dienst bleef.

De Hurricane werd door een groot aantal landen gebruikt. Nog voor de Tweede Wereldoorlog werden 20 toestellen geleverd aan België, dat ook de licentierechten kocht. Eind 1941 werden 24 Hurricanes geleverd aan het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger. Andere gebruikers waren o.a. Finland, Roemenië, Griekenland en de Sovjet-Unie. Er zijn in totaal ongeveer 14.000 Hawker Hurricanes gebouwd.

De hoofdrolspelers

De kit bestaat uit een raamwerk met let wel 10 onderdelen. Er zit wel wat flash, maar niet noemenswaardig.
Een geoefend modelbrouwer zet dit in een paar uurtjes geplakt en geschuurd in elkaar. Uit ervaring weet ik dat mij zoiets dus niet lukt…en gelukkig hoef dat ook niet. Ik ben nu lekker bezig met een tweetal Thunderbolts P-47 en hierin zit best wel wat schuurwerk aan.
Afbeelding
Afbeelding

Als de dames inelkaar zijn gefreubeld zal ik ze bevestigen aan dit foto lijstje. De periode waar mijn BoB zich afspeelt is de slag om Londen (07-09-1940 tm 30-09-1940)
Afbeelding

In het fotolijstje zal ik een quote van Winston Churchill plaatsen…nu weet ik eerlijk gezegd niet wanneer hij dit heeft gezegd, maar ik vind dit een erg mooie quote.
We shall defend our island, whatever the cost may be,
we shall fight on the beaches,
we shall fight on the landing grounds,
we shall fight in the fields and in the streets,
we shall fight in the hills; we shall never surrender.
Afbeelding

Behalve de bouw van de dames, ga ik ook experimenteren met het maken van eigen decals, als dat maar goed gaat :roll:

Tot zover de intro...laat 1 maart maar komen.

Cheerz :brouw:
Barry


Laatst bijgewerkt door Wolf73 op wo 09 sep, 2015 7:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2015 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Heel veel succes met deze micro's! Zou niks voor mij zijn, ik vind 1/72 al klein.

Je fotolijstje is een erg gaaf idee.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 feb, 2015 23:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Leuk hoor!

Het idee met je fotolijstje zou ik zomaar ook eens toe kunnen gaan passen :wink: .

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Scramble....and off we are...

Meteen maar aan de slag met de Hurri's.....

Op zich gaat dat natuurlijk wel vlot....de onderdelen van de sprue halen, bedoel ik dan :lol:.

De bevestiging en passing laat wel wat wensen over.....
Volgens de tekening kun je het model alleen bouwen met de wielen uitgeklapt....en dat willen we niet.....bevestigingspunten verwijderd en toen begon het passen....uiteindelijk zat het dan redelijk, met gigantische keren (oogpunt schaal1/144).
Dan is het toch wel fijn dat er putty bestaat.
Afbeelding

De rompdelen passen ook wel redelijk....je duwt de antenne wel scheef bij het bevestigen maar die wordt toch vervangen....want vindt deze wel erg dik.
De stoel sluit niet aan en er is een klein gaatje...maar aangezien er een piloot komt is dat gat alweer weg.
Aan de onderkant weer aan de slag met putty.......er zit verschil in "hoogte" linker en rechter helft....de linkerkant valt dieper weg bij bevestiging (geen foto van).
Afbeelding
Afbeelding

Vleugels passen verbazend goed op elkaar...klein kiertje bij de ronding.
Afbeelding

Romp en vleugels passen niet goed....knelt enigzins...maar dat wordt opgelost met wat schuren.

BTW...weet iemand of er al Hurricane night fighter sqn's waren tijden BoB, kom er niet echt achter op http://www....

Knetterik schreef:
Heel veel succes met deze micro's! Zou niks voor mij zijn, ik vind 1/72 al klein.

Je fotolijstje is een erg gaaf idee.


Is inderdaad erg klein, maar toch ook wel erg leuk...
Thanks :brouw:


Prutsel schreef:
Het idee met je fotolijstje zou ik zomaar ook eens toe kunnen gaan passen :wink: .

Ben benieuwd :brouw:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 03 okt, 2012 10:19 am
Berichten: 121
Woonplaats: Swalmen
oeps. errug klein :lol:

maar als night fighter (was eerder night intruder) laat de RAF het volgende weten

"The Hawker Hurricane IIC first flew on 6 February 1941 and entered service in the late Spring of 1941"

De IIc was dus de nachtuitvoering en (denk ik) niet aktief tijdens BoB (correct me if I'm wrong)

Fred


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
ik denk dat er al eerder nachtvluchten/intercepties waren tijdens de slag (met mkI's) maar deze zouden niet specifiek toegewezen geweest zijn... en door de piloten liefst zoveel mogelijk vermeden...

zwak je de profielering van de doeken achter de canopy nog wat af? Nu lijkt het net alsof ie vanbinnen vacuüm gezogen werd...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2015 22:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Nice !
Ik kijk ff vrolijk het trucje af, dat snap je he ? :D
Wees gerust, ik wordt geen na-aper. Heb m'n eigen ideeën over ondergrond en squadron-markering.

Jou ondergrond ziet er trouwens wel heel netjes uit !
Doet me denken aan mn eigen bijdrage aan de 24-uursbouw in Hurdegaryp :

Afbeelding

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Silenoz schreef:
....zwak je de profielering van de doeken achter de canopy nog wat af? Nu lijkt het net alsof ie vanbinnen vacuüm gezogen werd...


:lol: Drukcabine van slag.

Lekker bezig Barry, en een leuk idee met dat foto lijstje! Succes.

Gr Porta

ps de toespraak was op 4 juni 1940: http://en.wikipedia.org/wiki/We_shall_f ... he_beaches :wink:

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 9:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Silenoz schreef:
ik denk dat er al eerder nachtvluchten/intercepties waren tijdens de slag (met mkI's) maar deze zouden niet specifiek toegewezen geweest zijn... en door de piloten liefst zoveel mogelijk vermeden...

Nightfighter wel of niet....info die ik vind...spreekt elkaar tegen...de een zegt van wel en de ander weer niet...moeilijk, moeilijk, moeilijk....kijk wel wat ik doe.

Silenoz schreef:
zwak je de profielering van de doeken achter de canopy nog wat af? ...

Zal dat echt nodig zijn, zal het niet afgezwakt worden zodra er verf op zit?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2015 9:34 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Wolf73 schreef:
Zal dat echt nodig zijn, zal het niet afgezwakt worden zodra er verf op zit?

Cheerz :brouw:
Barry


Denk dat het wel meevalt allemaal, is natuurlijk afhankelijk van hoeveel laagjes je erop smeert :)
Bovendien is het zo'n typerend onderdeel aan de hurricane, dus misschien zonde om weg te poetsen.

Only one way to find out...

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement