Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2015 3:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 jan, 2014 21:26 pm
Berichten: 191
Woonplaats: tegelen NL (LB)
zal ik maar aftrappen met het eerste bericht hier ? haha..

ik heb besloten om het plastic (in ieder geval dat van de He 111) uit revell's "battle of britain gift set" niet te gebruiken ivm met de op liggende paneel lijnen. alle 4 de modellen uit deze doos hebben dat.
daarom heb ik een nieuwe doos gekocht, de "nieuwe" Heinkel He 111 1/72 van revell. deze is wel voorzien van verzonken paneel lijnen maar dit is de H-6 variant. nu ben ik er wel al achter dat de H-4 wel gevlogen heeft tijdens de BoB dit in tegenstelling tot de H-6 en dat de H-6 en H-4 de zelfde motoren hadden (jumo 211F-1)

het model uit de BoB giftset, de H-3 had Jumo 211 D-1 motoren. ik heb alleen geen flauw idee wat nou precies de uiterlijke kenmerken/verschillen zijn tussen de D-1 en F-1 motoren.
ik dacht dus dat het gewoon het eenvoudigste zou zijn om "even" uit te zoeken welke H-4 met welke markeringen gevlogen heeft tijdens de Bob en aan de hand daarvan een setje decals te regelen om die op de nieuw gekochte kit te plakken.

maar dat is dus nog niet zo eenvoudig... ik zoek me werkelijk helemaal dol ! nou weet ik ook niet zo goed waar en hoe ik dat vinden kan ( daar is de google noob weer, die kerel die bijna niks van oorlogen en vliegtuigen weet maar ze toch wil bouwen ) :lol:

wat ik wel te weten ben gekomen is dat "kampfgeschwader 27" onderdeel van "luftlotte 3" met de He 111's gevlogen heeft in die dagen.. maar met welke ??? en wat kan ik met de net genoemde informatie ?

wat ik nu eigenlijk graag zou willen weten: hoe kom ik er achter welke decals ik nodig heb ?

of doe ik gewoon veel te moeilijk en moet ik gewoon de decals uit de BoB giftset op de H-4 (H-6) plakken ?

ik hoop dat iemand een beetje de goede richting op kan helpen :wink:

alvast bedankt,
mvgr jelle :brouw:


Laatst bijgewerkt door scuba jelle op wo 18 feb, 2015 20:16 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2015 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Toets even heinkel 111 in bij wikipedia en er komt genoeg info naar voor .
Ik wil je niet ontmoedigen maar alles na de H-3 werdt pas na de BoB geproduceerd .


Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2015 13:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dus een H-4 voldoet niet aan de criteria? Kun je die niet ombouwen naar H-3 dan?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 feb, 2015 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
After the Battle of Britain, smaller scale production of the H-4s began. The H-4 was virtually identical to the He 111 P-4 with the DB 600s swapped for the Jumo 211D-1s.[48] This variant also differed from the H-3 in that it could either carry 2,000 kg (4,410 lb) of bombs internally or mount one or two external racks to carry one 1,800 kg (3,970 lb) or two 1,000 kg (2,210 lb) bombs. As these external racks blocked the internal bomb bay doors, a combination of internal and external storage was not possible. A PVR 1006L bomb rack was fitted externally and an 835 L (221 US gal) tank added. The PVR 1006L was capable of carrying a SC 1000 1,000 kg (2,210 lb) bomb. Some H-4s had their PVC racks modified to drop torpedoes.[48] Later modifications enabled the PVC 1006 to carry a 2,500 kg (5,510 lb) "Max" bomb. But 1,000 kg (2,200 lb) "Hermann" or 1,800 kg (3,970 lb) "Satans" were used more widely.[49]
(bron Wikipedia)

zoals ik het begrijp is het grootste verschil de motoren en de external bomb racks .
volgens mij , als je de decals van de H-3 op de H-4 plakt er een overtuigende (correcte) 111 staat .
Tenzij er een groot verschil is tussen de motorcowlings van de verschillende motoren
wat ik niet verwacht .

gr. Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 12:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 jan, 2014 21:26 pm
Berichten: 191
Woonplaats: tegelen NL (LB)
bedankt allemaal voor het mee denken :brouw:

ik meen toch echt op meerdere plaatsen gelezen te hebben dat er aan het einde van de BoB een aantal vroege H-4's gevlogen hebben. maar dit kan ik nu natuurlijk weer niet meer vinden.. ik moet in het vervolg echt eens dingen gaan opslaan die ik gevonden heb op het www.
of het nou zo is of niet laten we maar even in het midden, en op safe spelen en voor de H-3 uitvoering gaan.

volgens mij gaat het "ombouwen" naar een H-3 allemaal wel mee vallen gelukkig.

vanmorgen nog wat huiswerk gedaan ( valt nog niet mee met een carnavals kater ) en eindelijk iets gevonden waar ik wat mee kan. :D
via de volgende link naar een pdf-je zijn de uitlaat pijpen waar de H-3 mee vloog goed te zien. de link gaat niet over de BoB, maar een H-3 die op 21 mei 1940 nabij Groede, zeeland een crashlanding gemaakt heeft.
http://wingstovictory.nl/database/pdf/62-story.PDF

laat meneer revell nou zo aardig geweest zijn om de uitlaatpijpen die in de link te zien zijn aan de H-6 kit heeft toegevoegd. bij het plastic uit de "BoB giftset" zitten deze er vreemd genoeg niet bij.

de externe bom dragers kan ik gewoon weglaten want die hadden ze toen nog niet, dus dat is helemaal easy!

Citaat:
The front gondola gun was sometimes replaced by a 20mm cannon, used as an anti-shipping weapon.

http://www.historyofwar.org/articles/weapons_he111H.html

er waren 7 MG15's aan boord of, 6 MG15's en een 20 mm kanon in de voorkant van de gondel van de H-3.

nou ben ik al een heel eind dacht ik zo.. het enige 2 zaken die nog resten is het uitzoeken of er uiterlijk verschil is tussen de cowlings die in de H-6 kit zitten en die in werkelijkheid op de H-3's gezeten hebben.
en of de gondel enigszins het zelfde is bij beide uitvoeringen.

mvgr jelle :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 feb, 2015 12:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Misschien moet je even een PB sturen aan Juggernaut, onze Luftwaffe-expert.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 0:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 jan, 2014 21:26 pm
Berichten: 191
Woonplaats: tegelen NL (LB)
BINGO !! ...althans, dat dacht ik.. :?

vandaag ben ik bij de aviation megastore geweest, vlak bij schiphol.
zo :shock: keek ik toen ik binnenkwam en zag wat ze daar wel niet allemaal hebben, jammer dat het zo ver weg is en tegelijk ook maar goed ook.. dat zou me veel te veel geld gaan kosten als dat vlakbij geweest zou zijn :mrgreen:

daar heb ik dus o.a. dit boek gekocht
Afbeelding

en daar vond ik deze tekeningen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dit is een foto van zoals ze rondvloog 75 jaar geleden
Afbeelding

met het plastic uit deze doos...
Afbeelding

...en de decals..
Afbeelding

...uit deze doos...
Afbeelding

...in combinatie met dit update setje... (ook vanmiddag aangeschaft onder de rook en herrie van schiphol)
Afbeelding
Afbeelding

(de beschrijving die er bij zit is wel behoorlijk ruk)
Afbeelding
Afbeelding

...moet ik de bovenstaande Heinkel He-111 H-3 (de tekening uit mijn nieuwe boek) met open gewerkte motor kunnen bouwen :brouw:

..toch ???




en toen kwam ik dit tegen.. :x
Afbeelding

via deze link kan je de afbeelding op grootformaat zien
http://www.asisbiz.com/il2/He-111/KG53/pages/Artwork-Heinkel-He-111H3-Geschwader-Stab-KG53-(A1+DA)-France-1940-0A.html

hier hebben ze het dus weer over een H-2 (in de tekst op de afbeelding zelf, in de tekst bóven de foto hebben ze het wel weer over een H-3) en ook is er minder glaswerk te zien op deze afbeelding dan op die uit mijn nieuwe boek...

als ik een broek aan gehad zou hebben dan zou ie nu afgezakt zijn. ehhh....... als ik schoenen aan gehad zou hebben zou mijn moed daar in gezeten hebben bedoel ik natuurlijk. :lol:

deze heb ik ook nog gevonden om eventueel als tweede optie te dienen.
Afbeelding

maar deze is weer zwart aan de onderkant, wat volgens mij betekend dat deze snachts vloog.
vielen de nachtelijke aanvallen onder "the london blitz" (vanaf 7 sept 1940 als ik mijn huiswerk goed gedaan heb) of óók onder de BoB ?

mvgr jelle :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 8:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Lijkt mij wel, dit staat er in het introductietopic:
MichielVL48 schreef:
Deel 4: Slag om Londen, 7 september - 30 september 1940
Op 7 september vertrokken 372 bommenwerpers, geëscorteerd door 642 jachtvliegtuigen om de stad aan te vallen. Deze aanval was een groot succes, vooral omdat het havengebied zwaar werd beschadigd. De Britten hadden hun vliegtuigen over een groot aantal vliegvelden verdeeld om deze te beschermen. Toen de Luftwaffe een paar dagen later een nieuwe aanval op Londen lanceerde kostte dat hen 28 toestellen.


Je pakt wel uit met al deze upgrades! Die kit van revell (zonder spit, stuka en hurri eromheen) heb ik ook lang, lang geleden gebouwd, hij was geweldig! Ik ben benieuwd, en succes met eventueel verder onderzoek :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 feb, 2015 13:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Je bent lekker bezig, Jelle. Al je onderzoek en upgrades gaan zich zeker lonen. Mijn interesse heb je in ieder geval !
Succes !

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 feb, 2015 19:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 08 jan, 2014 21:26 pm
Berichten: 191
Woonplaats: tegelen NL (LB)
ik ben ondertussen ook wel helemaal klaar met dat "onderzoeken".. ik heb besloten dat ik de afbeelding in het boek aan ga houden om de bouw te voltooien. het lijkt wel of niemand daadwerkelijk weet hoe het allemaal precies geweest is back in the days. hoe langer ik zoek, hoe meer tegenstrijdigheden ik tegen kom. in het ene boek zeggen ze dit en in het ander boek zeggen ze dat.

alleen nog wat afbeeldingen van het interieur en de cockpit en een velletje canopy masking scoren en dan kan er begonnen worden over 11 dagen :mrgreen:

met canopy masking setjes heb ik nog geen ervaring, daarom de volgende vraag aan jullie:

welk merk is in jullie ogen het beste en kunnen jullie mij aanraden ?

mvgr jelle :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement