Ik zat al in de bouwbeschrijving te kijken vandeweek, me afvragend waarom ik in vredesnaam stukken plastic voor de luchtinlaten zou willen plakken, maar nu is me dat helemaal duidelijk. Dankje Silenoz, dat was de goede zoekterm. Weer wat geleerd, met dank aan jou en
AirPowerWorld.info:
Dual-Mode Air Intakes
As can be seen in this picture of a Polish Air Force MIG-29, the main engines have dual-mode air intakes, they can be closed when the MiG-29 is manoeuvring on the ground and alternative louvered intakes opened on the upper wing surfaces, this reduces the chances of foreign bodies being ingested into the engines on poorly prepared runways.Oftewel: In de luchtinlaten aan weerszijden van de romp zitten kleppen die open en dicht kunnen. Als ze dicht staan, staan de 'lamellen' bovenop de romp open, en vice versa. Tijdens starten, landen en rijden op de grond staan de kleppen in de grote luchtinlaten dicht om te voorkomen dat er rotzooi in de motor wordt gezogen, de lucht voor de motor wordt dan via de open lamellen aangezogen.
lamellen bovenop de romp open, klep in de luchtinlaat dicht:
bron: AirPowerWorld.infoHier kan je mooi zien dat de linker motor draait terwijl de klep dicht is.
bron: Airliners.netDeze kit heb ik gekocht met extra schietstoel en PE.
Qua PE zit er één setje bijzondere F.O.D. covers bij want ze zijn tegelijk zowel in schaal 1:72 voor Hasegawa als in schaal 1:48 voor Academy volgens de beschrijving.. misschien is Hase's interpretatie van 1:72 heel erg groot uitgevallen want ze zijn toch heus 1:48
In elk geval, ik ga ze niet gebruiken, dus wie dit model ook gaat maken en er belang bij heeft.. PB even.