Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:00 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
In deel 44 van de Buck Danny reeks, De Deserteur, vlucht kolonel Pavel Ivanovitch Ouchinsky met een MiG 29 naar het Land van de Vrijheid (kuch :roll: ), Amerika. Buck en zijn vrienden moeten de piloot begeleiden om zo achter de geheimen van de Russen te komen. Maar is de deserteur wel echt gedeserteerd?..
Afbeelding

Mikoyan Gurevich MiG-29 Fulcrum (Микоян МиГ-29)

In 1986 brachten MiG 29's uit de Sovjet Unie een bezoek aan Finland, en in 1988 namen de Russen deel aan de internationale luchtvaartshow te Farborough. Westerse militaire adviseurs waren diep onder de indruk van de prestaties van het toestel. Het duurde tot Duitsland's hereniging in 1989 tot 'wij' Oost Duitse MiG 29's in handen kregen - een compleet squadron - en het toestel grondig konden testen: Geen enkel Westers toestel bleek haar de baas. Alleen moderne toestellen als de Eurofighter EF2000 Typhoon of de Lockheed Martin F-22 hadden een kans als ze het tegen een MiG 29 zouden willen opnemen.

Het Westen was al vanaf 1977 op de hoogte van het feit dat onze Russische vrienden bezig waren met de ontwikkeling van de MiG 29: In november van dat jaar legde een spionage-sateliet op de Russische luchtmachtbasis Ramenskoye (nu 'Zhukovsky' genoemd, naar Nikolai Zhukoivsky, de vader van de Russische luchtvaart), 35 km zuid-oosten van Moskou, een prototype gevechtsvliegtuig op de gevoelige plaat vast. In eerste instantie werd het door Westerse inlichtingendiensten aangeduid als RAM L, later werd het toestel geïdentificeerd als de Mikoyan Gurevich MiG 29 en kreeg het de naam 'Fulcrum' (Fulcrum is de steun waarover een hefboom scharniert).

De MiG 29 was vanaf de tekentafel bedoeld als tegenhanger voor de F-16 en de F-18. In 1977 ging het eerste prototype de lucht in. Er werden negentien prototypes gemaakt. Twee daarvan verongelukten tijdens testen door een defect aan de motoren, wellicht te wijten aan het feid dat het neuswiel modder en gruis in de luchtinlaten deed verdwijnen. Na enkele jaren van ontwikkeling werden in 1983 de eerste toestellen voor actieve dienst aan de Russische Luchtmacht geleverd. Uiterlijk verschilde het Mig 29 productie-model niet veel van het prototype, het enige in het oog springende verschil is dat het neuswiel verder naar achteren zit op het definitieve model.
Het platte gestroomlijne ontwerp van de romp zorgt voor 40 procent van het liftvermogen. In combinatie met 'thrust vectoring', beweegbare straalpijpen, is het toestel, vooral op geringe hoogte, tot ongekende manoeuvres in staat.

prototype van de MiG 29
Afbeelding

prototype van de MiG 29, tentoongesteld in Manino, 40 km van Moskou, bij het Centrale Luchtmacht Museum
Afbeelding

productiemodel van de MiG 29, neuswiel zit stuk verder naar achteren
Afbeelding

Binnen de luchtmacht van de Sovjet Unie was de MiG 29 een echte 'frontline fighter'. Squadrons werden dicht langs het IJzeren Gordijn gestationeerd, mede omdat het bereik van de MiG 29 op zijn best matig was te noemen. Op die manier hoefden ze niet ver te vliegen naar het slagveld.
Het toestel werd in diverse varianten aan een waslijst landen geleverd, in willekeurige volgorde en sorry als ik iemand vergeet: Oost Duitsland, Cuba, Irak, Iran, India, Cuba, Peru, Hongarije, Bulgarije, Slowakije, Moldavië, Best Korea, Roemenië, Maleisië, Belarus, Ecuador, Syrië en het vml. Joegoslavië - nu Servië en Bosnië.

mooie opvul-foto
Afbeelding

Technische gegevens
Spanwijdte: 11,36m.
Lengte: 17,32m.
Hoogte: 4,73m.
Max. gewicht: 18.000kg.
Motor(en): 2 Tumansky RD-33 turbofans met elk 8.300 kg stuwdruk.
Lading: 8.500kg.
Bewapening: Eén zesloops 30mm Gaitling kanon.
Max. snelheid: Mach 2.3 hoog, Mach 1.06 op Zee Niveau.

Meer info: de WikiPedia pagina

Filmpje uit 2006 om te laten zien wat je met 'thrust vectoring' kan doen



Academy 1:48 schaalmodel

Hier gaat het toch om hè, op een modelbouwforum :D
Ik heb dit doosje ter beschikking voor deze groepsbouw, met een klein beetje extra in de vorm van een plaatje Photo Edged metaal en een resin schietstoel.
Afbeelding

Afbeelding

Vanwege allerlei drukte en andere bezigheden ben ikzelf benieuwd hoe lang ik erover ga doen om dit model te maken. Gisteravond heb ik een beginnetje gemaakt. Daarbij kwam ik erachter dat het PE niet bepaald nauwkeurig aansluit op het plastic, het is hier en daar net te groot. Dit betekent alles tot in den treure droogpassen en waar nodig op maat maken. Maar het is geen vervelend werk, en het wordt er wel mooier op. Daar doe je het toch voor :brouw:

Zo moet het worden. Tekening is nogal schematisch, vormen komen niet overeen met werkelijkheid
Afbeelding

Voorbereiding voor PE: Plastic bult verwijderd
Afbeelding

Metaal erop
Afbeelding

Metaal op maat maken
Afbeelding

Dry fit. De zekeringenkast achter de stoel is het kit-onderdeel, vanwege het reliëf. Er is een PE onderdeel maar dat is plat
Afbeelding

Zoals op deze foto is te zien zijn de zekeringen niet plat, vandaar de keuze voor het kit-onderdeel
Afbeelding

De roosters die aan weerszijden achter de cockpit moeten komen zijn veel te groot. Dat wordt zelf iets fabriceren...
Afbeelding

Tot zover deze openingspost! :brouw:

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op ma 19 jan, 2015 21:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 20:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Dat belooft wat met dat ijzerwerk erbij, maarre je opvulfoto zijn 2 Sukhoi Su-27 Flankers.... :wink:

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
dave the doctor schreef:
maarre je opvulfoto zijn 2 Sukhoi Su-27 Flankers.... :wink:
:oops: Oeps.. ook mooi, maar niet in dit topic. Plaatje gewijzigd, thanks for noticing.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Gaaf vliegtuig dit. Ik ga 'm zeker volgen. Succes :brouw:

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Stil hangen, achteruit vliegen..

Het had ook zomaar iets voor René kunnen zijn!

Ik weet niet zoveel van russische machines, maar deze heb ik altijd indrukwekkend gevonden. Veel plezier ermee, je bent al goed begonnen.

:brouw: Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jan, 2015 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 jan, 2008 0:06 am
Berichten: 263
De OVT variant uit het filmpje is trouwens de enige MIG 29 met thrust vectoring, normale versies hebben dat niet (wat overigens de prestaties nog indrukwekkender maakt).

Grtz.
BigBear


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 1:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
ph-adk schreef:
Stil hangen, achteruit vliegen... Het had ook zomaar iets voor René kunnen zijn!


Afbeelding
Tsja, maar laat ik het dan maar wat bij de heli's houden.

Wel een bruut filmpje trouwens. Onvoorstelbaar.

Even voor de leuk, kwam ik tegen...
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Gave foto. Ja, dit toestel heeft wel wat, zal straks mooi staan naast mijn F-14 Tompoes :D
De MiG 29 is zo gemaakt dat een ploeg arbeiders binnen een uur een motor kan vervangen en testen. Dat zie ik nog niet snel gebeuren met een F-18. Dit is zo'n toestel vanuit een typisch Russische filosofie ontworpen, en het werkt. Jammer dat Rusland nu weer bezig is onze vijand te worden.

Vanavond een en ander gedaan met op het oog weinig resultaat: Minuscule PE onderdeeltjes in elkaar geprutst. Voetpedalen met frame daarvoor, nog wat opsiering bij de zekeringenkast met restantje PE, panelen op de cockpitwanden gelijmd en waar nodig wat verstevigd met op maat gesneden plastic onderop gelijmd. 't Is dat het erop staat anders zou je af en toe denken dat het PE voor een ander model is. Maar we komen er wel en het blijft toch leuk spul. Welterusten! :brouw:

Afbeelding

Deze foto maakt wel duidelijk waarom after-market in dit geval gerechtvaardigd is: Mag je drie keer raden welke stoel er in de kit zat en welke er achteraan kwam..
Afbeelding

Beugeltje erop geplakt.
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 12:58 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Is dat het stoeltje wat bij de kit zit?! Dat meen je niet! Het stoeltje is gewoon een keukenstoel hahaha. Maar die kit heb ik ook, goed om te weten dat dit erbij zit.

Succes verder!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jan, 2015 15:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dit kon inderdaad wel eens het lelijkste kit-onderdeel zijn dat voor een stoeltje moet doorgaan dat ik ooit heb gezien. Je zou haast denken dat ze er expres zo'n lomp ding in gooien ten bate van de after-market producenten want zelfs met je ogen dicht lijkt het niet eens op het origineel.
Nou ja, ik mag ook niet klagen, ik heb er immers een mooi stoeltje bij. Ik heb dit model ooit eens via dit forum gekocht, ik weet alleen niet meer van wie, maar bedankt dat je dat PE en dat stoeltje er destijds bij hebt gekocht! :lol: :brouw:

Ik heb net René(VietnamModeling)'s topic doorgebladerd, hij heeft dezelfde MiG 29 gemaakt en daarmee meteen de lat flink hoog gelegd voor mij, klik maar op de link om te zien hoe mooi de zijne is geworden!
Hij heeft allerhande panellines en klinknagels erin geboord en gekrast, iets wat ik niet ga doen omdat ik dat nooit gedaan heb en dit model niet wil verpesten. Gelukkig begreep uit zijn topic dat dat ook niet per se hoeft, vroege versies van de MiG 29 hadden zoveel panellines niet - en de versie die ik maak is een vroege versie. Immers, het type vliegtuig is in het Buck Danny stripverhaal ook een nieuw, onbekend vliegtuig voor de Yanks dus het zal vast geen third generation MiG zijn geweest :mrgreen:

constructie die Academy voor de romp heeft bedacht..
Afbeelding

..de cockpit moet daar aan vast worden gelijmd..
Afbeelding

..dus voor de stevigheid extra lipjes erin gelijmd zodat er meer oppervlakte is voor de twee delen om aan elkaar te hechten.
Afbeelding

Als de delen zijn verlijmd hoop ik dat het geheel wat steviger is, dan kan ik de kleppen in de gaten gaan maken. Ter voorbereiding wat bekleding voor het gat gemaakt, idee van VietnamModeling gekopieerd, waar de kleppen straks aan bevestigd kunnen worden.
Wat zit er eigenlijk onder die kleppen? Weet iemand dat, of heeft iemand daar foto's van :?:

Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement