Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Zo, eindelijk tijd in die drukke proefwerkweek om een hier een topicje aan te maken. Ik zal mijn geheim niet langer voor mezelf houden: ik heb nog nooit een buck danny gelezen. Ik hoop dat jullie 't mij vergeven :mrgreen:


Dan ook maar deze samenvatting van internet geplukt. Dit is een samenvatting van 'De Jappen vallen aan'
Het is juli 1941. De net afgestudeerde ingenieur Buck Danny dwaalt door de straten van New York op zoek naar werk. Uiteindelijk vindt hij dit bij de Beauchamp Naval Corp. Het bedrijf stuurt Buck naar hun werf op Hawaii, Pearl Harbour. Terwijl hij daar is, maakt Buck de Japanse aanval op Pearl Harbour mee. De Verenigde Staten nemen deel aan de tweede wereldoorlog en Buck Danny gaat in dienst. Hij wordt ingelijfd bij een eskader bommenwerpers op een vliegdekschip in de Pacific. De commandant stuurt hem en zijn mannen op een verkenningsmissie. Samen met Fats, de schutter, en Dickie, de waarnemer, begint hij aan de tocht. Al snel komen ze in gevecht met Japanse vliegtuigen. Na een dapper gevecht stort hun toestel neer en de mannen brengen zich met hun parachute in veiligheid. Ze komen terecht op het eiland Guadalcanal. En met de hulp van een jongen, Terry Lorrimer, bereiken de drie een Japans vliegveld. De jongen hield zich schuil voor de Japanners. Het lukt ze om een toestel te stelen en te vluchten. Alleen wordt Fats bij de vlucht gedood. Buck Danny vlak voor een vlucht Buck keert terug op het vliegtuigschip de 'Yorktown' en krijgt de beschikking over een nieuw toestel. Een hellcat. Al gauw volgt een nieuwe missie. Een aanval op een Japans vliegveld. Dit is ook het moment dat Buck zijn eerste tegenstander neerschiet. De gevechten om het eiland Guadalcanal zijn ondertussen in volle hevigheid losgebarsten. Het eskader van Buck Danny neemt deel aan de gevechten. Tijdens een missie wordt Buck weer neergeschoten en ditmaal wordt hij gered door een torpedobootjager. Omdat hij zijn hellcat kwijt is, krijgt Buck ditmaal de beschikking over een helldiver-toestel. Na een verkenningmissie hebben ze de Japanse vloot gevonden en de gevechten barsten weer los. Ditmaal betalen de Japanners een hoge prijs. Hun vliegdekschip 'Ryukaku' wordt door de Amerikaanse vliegers tot zinken gebracht. Dan barst de slag om de Koraalzee in alle hevigheid los. Over en weer vallen slachtoffers. De Amerikanen komen ook niet ongeschonden uit de strijd. Het vliegdekschip 'Lexington' verdwijnt in de golven. De slag om Midway gaat beginnen.


Het album 'De jappen vallen aan' (Les japs attaquent) is het eerste uit de serie over Buck Danny. Het verscheen kort na de afloop van de tweede wereldoorlog in 1949. Het is duidelijk te merken dat dit de eerste verhalen zijn waaraan Charlier en Hubinon hebben gewerkt. De tekenstijl is nog verre van vast. Zoals al eerder opgemerkt, had Hubinon in deze fase nog wat moeite met het weergeven van de personen. Het uiterlijk wil nog wel eens iets veranderen en is zeker nog niet gedetailleerd. Ook het scenario is nog duidelijk beïnvloed door de tijd waarin het is geschreven. De avonturen van Buck Danny vinden plaats tijdens de gevechten in de Pacific, waarbij vooral Guadalcanal en de slag om de Koraalzee een grote rol spelen. De manier waarop over deze gevechten wordt bericht is redelijk typerend voor de tijdsperiode en geven vooral het Amerikaanse perspectief weer.


Maar ook in 'De zonen des hemels' komt een zero voor.
Na een korte rustperiode wordt Buck Danny teruggeroepen naar het hoofdkwartier van de luchtmacht in de Stille Oceaan. Na een lange vlucht komt hij aan in San Diego. Hier krijgt hij te horen dat hij is bevorderd tot commandant en dat hij het bevel over een groep vliegers krijgt. Buck wordt de commandant van een groep vliegers die de vliegende tijgers worden genoemd. Deze piloten steunen de Chinezen in hun strijd tegen de Japanse bezetter. De volgende dag vliegt hij naar Australië waar de rest van de vliegers al zijn. Althans op één na. Op het vliegveld ontmoet Buck de impulsieve vlieger Sonny Tuckson. Samen maken ze de reis naar Australië. Eenmaal aangekomen maken ze kennis met de rest van de groep. Naast de Amerikanen Stinson, Little, Jones en Tumbler maken ook drie Chinezen deel uit van de groep. Buck komt er al snel achter dat Tumbler niet erg is ingenomen met zijn nieuwe commandant. Wanneer ze eenmaal op zee zijn, spreekt hij Tumbler hierover aan. Deze is van mening dat Buck zijn baantje in de schoot geworpen heeft gekregen. Hij zal Buck gehoorzamen, maar verder wil hij niets met zijn commandant te maken hebben. Het beloofd een spannende reis te worden. Mist is een gevaarlijk iets, omdat het schip dan het konvooi kwijt kan raken. Buck Danny en Sonny Tuckson Maar er is een veel groter gevaar aan boord. Eén van de Chinese vliegers, Mo-Sjoeng-Joeng, is een Japanse spion. Hij seint de positie van het schip door. Het schip waar de vliegers op zitten wordt dan ook aangevallen door Japanse vliegers en tot zinken gebracht. De mannen brengen zich in veiligheid in een reddingsboot. Eenmaal op zee worden ze aangevallen door een Japans toestel, maar nu bewijst Tumbler dat hij in ieder geval moedig is. Hij schiet het toestel neer. Dankzij de radio van de Japanner kunnen de vliegers hun positie doorgeven en worden ze gered. Ondertussen heeft Sonny al wel het idee dat er een spion in hun midden is. Uiteindelijk bereikt de groep de basis van de vliegende tijgers, ondanks de valstrik die de spion had gezet. Maar bij de eerste missie dreigt het al meteen mis te gaan. Het toestel van Tumbler stort neer, maar Buck kan hem redden. Wanneer de vier toestellen weer terugvliegen, worden ze aangevallen door de japanners. Eén van de vliegers, Stinson, is zijn angst niet meer de baas en vlucht. Sonny dekt nu in zijn eentje de aftocht van zijn kameraden. Hij raakt gewond en moet zijn toestel aan de grond zetten, midden in vijandelijk gebied. Maar Buck begint een reddingsmissie zodra hij terug is. Ook Stinson, die zijn fout goed wil maken, gaat mee. Het lukt om Sonny terug te halen. Stinson maakt zijn fout goed door zich op te offeren voor zijn kameraden. En terug op de basis is de vrede getekend tussen Buck en Tumbler. Maar de avonturen bij de vliegende tijgers zijn nog lang niet over.

Het derde album van Buck Danny verscheen in 1950. Met 'De zonen des hemels' (La revanche des fils du ciel) worden de avonturen van Buck Danny voortgezet. Het is een deel dat een groot aantal veranderingen inluidt. In de eerste plaats is er natuurlijk de kennismaking met de twee personages die deel uit zullen blijven maken van de reeks, Sonny Tuckson en Jerry Tumbler. Maar het is ook het eerste album dat volledig draait om de avonturen van de vliegers zelf. In de vorige twee albums werd meer terloops een verhaal verteld over Buck Danny, terwijl ook een groot deel besteed werd aan het vertellen over de slag bij Midway. Dat is nu niet meer het geval. Ook krijgt Danny voor het eerst te maken met een spion en moet hij als commandant leiding geven aan een groep vliegers. Een rolverdeling die niet meer weg zou gaan. Dit album legt de contouren neer voor de rest van de serie.

Vanaf het derde deel van de reeks dient Buck Danny bij de 'Flying Tigers'. Deze eenheid heeft tijdens de tweede wereld daadwerkelijk bestaan. The Flying Tigers was de populaire naam van het 1st American Volunteer Group (AVG) van de Chinese luchtmacht in 1941-1942. De echte Flying Tigers De vliegende tijgers waren een groep particuliere militairen die voor de Chinese regering vlogen op contractbasis. Tegenwoordig worden deze groepen omschreven als huurlingen. De leden van de Flying Tigers hadden lucratieve contracten met de Chinese regering, met salarissen variërend van $600 voor een piloot tot $750 voor een squadron commandant. Deze salarissen waren drie keer zoveel als wat ze zouden hebben verdiend bij de Amerikaanse troepen. Het waren meestal voormalige Verenigde Staten Army (USAAF), Navy (USN) en Marine Corps (USMC) piloten en grondpersoneel. De Flying Tigers werd opgericht door Luitenant-generaal Claire Lee Chennault (6 september 1893 - 27 juli 1958) met toestemming van president Roosenvelt en het Amerikaanse oorlogsministerie (de voorloper van het ministerie van defensie). De Chinese overheid had dringend behoefte aan ervaren vliegers en dus werd oogluikend toegestaan dat er Amerikanen werden geworven om bij de Flying Tigers dienst te doen. (Wat dat betreft is er weinig veranderd in de wereld.) De groep bestond uit drie fighter squadrons met ongeveer 20 vliegtuigen per stuk. Ze werden getraind in Birma voor de Amerikaanse toetreding tot de Tweede Wereldoorlog met als missie het verdedigen van China tegen de Japanse strijdkrachten. Het logo van de Flying Tigers (de tijger mond) is één van de meest bekende uit de tweede wereldoorlog. De groep zorgde voor positieve berichten in de periode dat de Japanners overwinning op overwinning behaalden. Dit heeft zeker bijgedragen aan hun huidige bekendheid, hoewel deels gecreëerd door de toenmalige media. De Flying Tigers vlogen met de Curtis P-40.


Goed, op naar de kit!
Deze is een A6M2-K Trainer Type 11 van Hasegawa. Inderdaad, een trainer. Maar, da's geen spannend vliegtuig. Gelukkig zitten bij de kit ook de sprues en onderdelen voor de eenzitter, dat gaat 'm dan ook worden, wat betekent dat ik zelf moet gaan puzzelen met onderdelen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Clearparts eenzitter:
Afbeelding
Clearparts tweezitter:
Afbeelding
Romp eenzitter:
Afbeelding
Romp tweezitter:
Afbeelding
Nog een speciaal onderdeeltje voor de tweezitter:
Afbeelding
Rest van de sprues:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En nog een sprue met een hoop afgehakte ledematen, protheses en amputatiezooi:
Afbeelding
Ook nog maar even wat fijne details laten zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Duuuuuus een trainer maar toch niet. Wat is het type eenzitter dan? Dat weet ik ook niet, nog effe zoeken dus, wellicht is het wel gewoon de A6M2. Maar daar horen jullie later meer van. Weet u het type van deze eenzitter? Reageer dan nu op dit topic!
Nu is de vraag alleen nog welke versie het gaat worden. Wel of niet uit Buck Danny. Ook dat weet ik nog niet, mede doordat ik nog niet zo gek veel bruikbare plaatjes van zero's uit deze stripreeks heb gezien/gevonden. Ook hier geldt: weet u hier meer over? Reageer dan nu op dit topic!

Ik heb er zin in, en wens iedereen alvast veel succes met deze GB :brouw:

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Laatst bijgewerkt door FCFriso op vr 20 feb, 2015 18:02 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Citaat:
mede doordat ik nog niet zo gek veel bruikbare plaatjes van zero's uit deze stripreeks heb gezien/gevonden
Achter de schermen is inmiddels iets aan dat probleem gedaan. Niet hier en publique i.v.m. © maar via PB. Of (woorsdpeling) via tPB :mrgreen:

Mooie kit heb je, en flink uitgebreid ook, dat je er zo standaard al een één- of tweezitter van kan maken. Details zien er goed uit. Have fun d'r mee, zowel met het model als met de strips lezen! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 18:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
vanaf nu weinig tijd om je verder op weg te helpen wegens onze beurs die er zit aan te komen dit weekend
http://www.bsmc.be/
maar maandag kan ik even in mijn strips duiken

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
Hoi Friso,

Veel plezier met je Zero, ik ga m net als alle andere volgen! :brouw:

Ik denk er nu zelf sterk aan om 1 zijde zoals de strip te maken en 1 zijde zoals in het echie. Voor mij is dat alleen een andere tailcode. Misschien een idee voor jou?

Lex

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: do 11 dec, 2014 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Leuk idee ja, maar ik denk niet dat ik het ook ga doen. Het lijkt mij nogal opvallend, zo'n andere staart. Maar ik ben wel benieuwd wat jij er van gaat maken :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 1:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Even een plaatje uit de strip (uit http://www.stripsuithedenenverleden.nl/Buck%20Danny%20-%20De%20vliegtuigen.html )

Afbeelding

Heeft ook wel wat van een Hurricane...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 11:24 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Lijkt mij eerder een Tony.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 11:41 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Klopt, dat is geen Zero maar een Ki-61 Tony. De maker van de website maakt een paar fouten.

Mitsubishi A6M Zero
Afbeelding

Ki-61 Hien/Tony
Afbeelding

Je kan dus beide vliegtuigen bouwen in deze GB. Hasegawa heeft er mooie modellen van en ze zijn ruim voorradig in de diverse webshops.

Ik heb in de strips van Buck Danny geen trainerversie van de Zero gezien. Dat weet ik 100% zeker. De keuze dat je voor een normale Zero gaan is juist. Maar ik moet wel zeggen dat dit een unieke kit is die ik nog niet eerder heb gezien. Bijzondere versie. En eigenlijk raad ik je aan om deze kit mooi te bewaren en een andere kit te nemen. maar dat is mijn bescheiden mening. :wink:

Groet,
Eelco

Ps. Kijk, deze website is beter en completer als je referenties en types zoekt dan de Nederlandse. http://www.salimbeti.com/aviation/comics7.htm
Deze is trouwens ook leuk: http://www.salimbeti.com/aviation/comics11.htm


Laatst bijgewerkt door Eelcog op vr 12 dec, 2014 12:03 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 11:44 am 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
inderdaad een KI-61 Hien oftewel voor de amerikanen een tony


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Hasegawa 1:48 Zero
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Eelcog schreef:
Je kan dus beide vliegtuigen bouwen in deze GB. Hasegawa heeft er mooie modellen van en ze zijn ruim voorradig in de diverse webshops.

Ik heb in de strips van Buck Danny geen trainerversie van de Zero gezien. Dat weet ik 100% zeker. De keuze dat je voor een normale Zero gaan is juist. Maar ik moet wel zeggen dat dit een unieke kit is die ik nog niet eerder heb gezien. Bijzondere versie. En eigenlijk raad ik je aan om deze kit mooi te bewaren en een andere kit te nemen. maar dat is mijn bescheiden mening. :wink:

Groet,
Eelco

Ps. Kijk, deze website is beter en completer als je referenties en types zoekt dan de Nederlandse. http://www.salimbeti.com/aviation/comics7.htm
Deze is trouwens ook leuk: http://www.salimbeti.com/aviation/comics11.htm

Bedankt voor de beide sites :brouw: .

Ik wist niet dat ik zo'n bijzondere kit in handen had. Ik zou voor deze GB natuurlijk de trainerversie kunnen bouwen, al weet ik niet of Chris dat goed vindt. En om nou me nou ineens terug te trekken uit deze GB (nog voordat 'ie begonnen is) is ook zo wat. We hebben nog genoeg tijd om erover na te denken. Ik zag op een van je twee websites dat er ook een mosquito in zat, die is ook nog een optie.
Friso
PS. nog een fout ontdekt op stripsuithedenenverleden: bij de spitfire staat een afbeelding van een mustang volgens mij.

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement