Vandaag had ik weer een inspanning gedaan en 8 modellen ingeschreven voor de wedstrijd van Scaleworld, het evenement van de Kempense Modelbouw K/C(?)lub. Dit kon je vanaf deze editie nu ook online rechtstreeks op Scalemates doen, dat daarvoor een samenwerking met KMK aangegaan is. Het thema van de wedstrijd was France en de locatie was weer de Thomas More campus in Geel. dat betekende voor mij weer het karretje bovenhalen, want er moesten drie vitrines van 80 centimeter mee. De twee Essexen en de nieuwe Dunkerques waren bij de Naval Vessels ingeschreven, terwijl de M1070 en de PL01 bij Militaire voertuigen in Diorama en MV 1/35 ingeschreven waren. De Viggen stond bij 1/48 vliegtuigen en heli's en mijn andere twee creaties van dit jaar, het Parthenon en de T-Rex, moesten bij de algemene figuren meedoen. Er was geen categorie varia of diorama's voor.
Anders dan vorig jaar hebben ze een heel aantal Belgische en Nederlandse clubs naar de kelderverdieping verplaatst, rond de afdeling wargaming die daar al gevestigd was. Dit zijn wel ruime onderkomens met een eigen catering voorzien aan de trap maar ze zijn alleen te bereiken via deze trap helemaal achterin, nog een stukje verder dan de wandelgangen waar ze de vorige jaren zaten. Ik merkte dat ik ze zelf daardoor minder gezien heb. Toch heb ik geprobeerd deze keer, in tegenstelling tot vorige keer, een volledig beeld te geven van wat er op de beurs tentoon gesteld werd.
Dan gaan we naar de bovengrondse bezienswaardigheden.
En toch zijn er nog steeds plekken waar ik niet alles gefotografeerd heb. Tussenin heb ik gebruik gemaakt van de prima restauratie die er aangeboden werd, een vette hambureger met alles op en verse soep, meer heeft een mens niet nodig. Ook de taart was lekker. Na de middag heb ik de wedstrijd bekeken, het was er redelijk druk maar door de open opstelling is alles altijd overzichtelijk. Slechts enkele speciale winnaars waren al bekend.
Dit was duidelijk het beste vliegtuig.
Het civiele voertuigengedeelte is door zijn doodlopende positie moeilijker te bereiken.
De clubstand van KMK leek wel op vorig jaar, maar je raakt er nooit op uitgekeken.
Over naar de prijsuitreiking.
Er werd hier ook even gefilmd, met een eerste en een tweede poging tot een mexican wave. Mijn video begint met de afkeuring van de eerste poging en dan de wave.
Er waren een paar jeugdinzendingen die veel aandacht kregen tijdens de proclamatie:
Ik werd in de klasse Naval Vessels overklast door mijn gebruikelijke collega's, het blijft daar dus bij een bronzen medaille. Door het sterk toegenomen deelnemersaantal (zo'n 150 kandidaten met meer dan 300 inzendingen (maar in het nieuws op zaterdag had men het zelfs over 500?) waren er nu ook highly commended beoordelingen toegevoegd, ik zou er zo eentje hebben voor het Parthenon maar heb niet helemaal begrepen waar je die kon downloaden of zoiets (het was een immateriële trofee). De prijs voor de mooiste stand was voor een wargaming-opstelling.
Ik bleek ook niet genomineerd voor het thema France waarvoor ik de Dunkerques had ingeschreven, uit drie kandidaten werd vervolgens de Mirage 2000 gekozen:
Het jaarlijkse erelid moest een stukje slapstick van de presentatoren ondergaan.
De best of show was de scratchbouw pikdorsmachine en daarmee was de show afgelopen. Ik zou bij thuiskomst nog wel een reparatie moeten uitvoeren, de Dunkerques en de Hancock hebben wat averij opgelopen op de lange hobbelige toegangsweg.
En aan de financiën is ook wat schade ontstaan, maar de Triebflügel en de verf zijn beide afkomstig van een investering van 5 euro in de prachtige tombola. De rest is bewust aangekocht. Dit alles is enigszins een troost voor de magere wedstrijdresultaten...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen