Ik bezocht dit evenement in Glabbeek vandaag voor de eerste keer, al vermoed ik dat het soms samenvalt met een evenement van de club in Leuven, waar ik lang geleden al eens passeerde. Ik besloot om vier modellen in te schrijven in de wedstrijd. Het opstellen hiervan ging goed ondanks het wisselvallige weer en in dezelfde ruimte in Het Glazuur kon je deelnemen aan de tombola met keuze tussen altijd prijs en de vijf hoofdprijzen. Aangezien ik niet wist hoeveel er aan die tweede optie zouden deelnemen, koos ik dat eerste. Er waren al een aantal bekenden te zien, waarbij de meeste gegadigden zich in de hoofdzaal bevonden. Hier waren lange tafels geplaatst. Enkele Waalse clubs zaten op een podium.

Het was landelijk gelegen tussen de Vlaamse getuigeheuvels, want door de achterdeur leek elk moment een kudde zwart- en roodbont binnen te kunnen stappen.

Er was voor de bezoekers wel wat verkoop aanwezig, naast ook een kinderhoekje waar kleine avonturiers een eigen model konden meenemen, en een broodjesbar. Ik zag ook enkele bevriende scheepsbouwers die het volgende tentoon stelden:

Dat was al een mooi begin, maar er was nog heel wat meer:

(Deze MG was de hele dag kwijt, tot ik die merkwaardig ergens twee kamers verder op de vloer van de wedstrijd terugvond. De eigenaar was daar wel gelukkig mee).

De jurering gebeurde rond halftwee en we hebben dan afgewacht tot de deur terug openzwaaide om daar nog wat foto's te nemen. De belichting was soms wel afhankelijk van de zonnestand.

Rond half vijf begon men met in te pakken, dus waren we daar al mee begonnen, wanneer er iets afgeroepen werd (deze keer was het niet iemand die zijn broodje mocht komen ophalen). Ze waren voor vijf uur al aan de uitreiking begonnen, dus liet ik de helikopter nog maar even staan en ging kijken. Ik was net op tijd om naar de presentator te stappen, een kwalijke gewoonte van me. Hij had een eervolle vermelding van de club van KMK Geel voor mij, ik vermoed voor de USS Columbia.

Uiteindelijk ben ik daar nog vijf keer opnieuw gepasseerd. De Mosasaurus won bij zijn debuut zilver, de Columbia goud, de CH46-D goud bij de gevorderden en de Topol-M brons in masterclass.
Heel wat bekenden passeerden ook weer de revue.

En dan was het nog even afwachten, waarbij de medewerksters in de bloemetjes gezet werden. Maar toen kwam het uiteindelijk tot de uitreiking van de Best of Show en hoorde ik weer mijn naam afroepen...

Toen was het tijd om op te ruimen en huiswaarts te keren.

Ik ben toch blij dat ik dit evenement niet heb laten schieten, al vroegen sommige clubleden en handelaars wel een iets makkelijkere doorgang. Nu is het afwachten tot begin juni voor KMK Scaleworld.