Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 mei, 2019 23:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Vorige zaterdag was ik uitgenodigd op de RC-vliegclub van collega Raymond (http://www.bmzc.be/). Op de site van de gemeente stond het gebeuren aangekondigd en kon je het adres van de club vinden, want dit is gelegen in een veld aan een aardeweg achter een KMO-zone in Bornem. Je kon zaterdag gratis kennismaken met een aantal aspecten van het RC-vliegen. Ik had ook Maarten meegenomen, die een gezonde interesse heeft voor vliegen én modelbouw. De dag was wel origineel opgevat, in de vorm van een examen met een "vliegbrevet" als resultaat. Ik kende van deze tak van de hobby maar weinig af en zo'n bezoek kon daar alleen maar verbetering in brengen.

Bij het binnenkomen kreeg je een formulier waar een checklist op stond met drie disciplines. Eerst kwam er een kleine theoretische introductie aan te pas, waar de werking van een vleugel getoond wordt.

photo 477021

Daarna betraden we een als clubhuis ingerichte wagon waarin drie flightsims geïnstalleerd waren. Deze toonden de omgeving in die buurt en maakten het mogelijk zich te gewennen aan de fijne motoriek benodigd om de controller te bedienen. Het is moeilijk om correcties aan een beweging subtiel uit te voeren. Je merkt ook dat opstijgen veel makkelijker gaat dan landen.

photo 477022

photo 477023

De derde stap was een praktijkervaring. Buiten de wagon is een kooi aangebracht om de bezoekers te beschermen tegen eventuele ongevallen op lage hoogte. De vliegtuigen waren hierbuiten uitgestald. In deze club vind je nog exemplaren met verbrandingsmotoren, wat niet meer in alle clubs toegelaten is. Sommige leden uit andere clubs kunnen dus alleen hier met hun benzinemotoren of turbines terecht. Het merendeel is dan ook elektrisch of zonder motor uitgevoerd. De controllers van de vliegtuigen zijn er op voorzien om de signalen van een tweede controller te ontvangen en zo nodig te overriden om bij een riskante situatie in te grijpen, ook al zitten er in de toestelletjes reeds beveiligingen ingebouwd die met informatie uit gyroscopen een koerscorrectie uitvoeren. De volgende toestellen hebben we buiten zien staan, ik kan de benaming van de meeste types niet meegeven.

photo 477027

photo 477024

(een Corsair)

photo 477025

photo 477026

photo 477028

photo 477029

photo 477030

photo 477031

photo 477044

photo 477045

photo 477046

(een Fokker D VII)

photo 477032

photo 477034

photo 477043

photo 477048

(een wedstrijdzweefvlieger, te herkennen aan het inschrijvingsnummer)

Ook mijn collega had een paar toestellen bij. Ze kunnen gelukkig iets compacter gemaakt worden door de vleugels te demonteren.

photo 477042

photo 477041

Ik heb ook wel wat plaatjes en video's gemaakt van toestellen in de lucht, al is mijn lens hier niet aan aangepast. Een landing van een toestel:



Een zwever wordt gelanceerd met een tractietoestel.



Het aandraaien van de propeller.



De glijder landt terug met behulp van een remsysteem.



We mogen een toestel overnemen in de lucht. Er zijn wel meerdere toestellen tegelijk aan het vliegen, dus soms is een override nodig. De examinandus doet het naar verluidt wel goed en ontvangt dan ook zijn diploma.





Dat deze hobby concentratie en ervaring vereist, werd duidelijk toen er toch een paar mishaps plaatsvonden. Gelukkig is een beschadigde prop snel vervangen in het veld en kan er thuis ook veel gerepareerd worden. Het hoogtepunt kwam later op de dag toen de Fokker de lucht in ging en er ook een paar stunttoestelletjes en een drone het luchtruim onveilig maakten.







photo 477047





Het was snel tijd om huiswaarts te keren. Ik ga wel met beide benen op de grond blijven, want het is ook weer een hobby met een hele startinvestering en je moet ook een brevet halen waar naar het schijnt ook een theorie-examen aan zal toegevoegd worden. De weidse omgeving is wel heel anders dan onze bedompte kamertjes, zo'n initiatie is wel een aanrader. Misschien volgend jaar weer...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei, 2019 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Altijd leuk zo'n event, ik herinner me die club nog die destijds hun ding deden op de oude startbaan in Deurne.
En ja, het is weer eens iets anders dan plastieken bouwdoosjes! :D
En ja... als je dan zelf ook een keertje mag proberen is de fun natuurlijk dubbel zo groot (behalve bij een crash natuurlijk ahum!) :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement