Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 23:44 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
https://www.militracks.nl/nl/

Naar goede gewoonte ben ik dit jaar weer naar het leukste Nederlandse evenement geweest, sorry voor de andere evenementenbedenkers, maar zo denk ik er nu eenmaal over. Ik zag er deze keer niemand van Modelbrouwers, al ben ik alleen zondag geweest. Ik had namelijk de zaterdag al helemaal volgepland. Ik vroeg me dus af of ik vandaag de hele tijd grijze lucht en onweer op mijn dak zou krijgen, maar dat draaide grotendeels anders uit. Het bleek de hele dag ongeveer 24 graden te blijven en zolang ik op het terrein vertoefde, wat van 11u30 tot 17u was, heb ik het als een prachtig zomers tripje ervaren.

Deze editie had ook weer enkele hoogtepunten, al was het spannend afwachten tijdens de weken voorafgaand aan het evenement, welke voertuigen het circuit zouden halen. Zo bleken een vrachtwagen en een van de Sturmgeschützen niet mee te doen. Op het nippertje zou wel de rijklare Panther van het museum in Saumur er geraakt zijn, ondanks een of andere motorpanne. Er was ook een statische Nashorn te zien, naast een rijdende Hetzer en een tweede Sturmgeschütz. Wat ik op zondag niet meer te pakken kreeg, was een ticket voor een Kettenkrad, maar dat werd voor mij ruimschoots gecompenseerd doordat ik op de Famo kon plaatsnemen.

Ik ga eerst deze beginpost beëindigen met een rij video's met de omschrijving erbij en dan ga ik met de foto's door.

Sd.Kfz.10



Kübelwagen



Opel Blitz, Kübelwagen



Sd.Kfz.250, Maultier



Panther



Scheuch Schlepper, Horch 108, Zündapp + sidecar, Kübelwagen



Hetzer, Breda tractor, Kübelwagen



Sd.Kfz.10, DKW motoren, Kettenkrad



Steyr 640



StuG III



Begin ritje op Famo



Einde van de rit



Sd.Kfz.7 binnen museum achteraf



Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik moet al meteen een compliment geven, het parkeren liep nu vlekkeloos. Ook het idee om alle betalingen met pinkaarten te laten gebeuren, zoals aan de voordeur duidelijk aangekondigd wordt (maar sommigen hebben blijkbaar hun ogen in hun zakken, want ik heb ook gevloek gehoord van enkele Franstaligen die al tot vooraan gevorderd waren, maar geen pinpasje gekocht hadden) heeft de wachtrijen sterk ingekort. De eerste indruk die je krijgt bij het binnenkomen is er eentje van avontuur, want je moet natuurlijk eerst de Baileybrug over geraken via het steile zandpaadje. Voor wie slecht te been is, is er ook een overgang via het circuit. Terwijl zie je al vanalles passeren.

photo 476453

photo 476454

photo 476455

photo 476456

photo 476457

Meteen kom je bij de opvallende opstelling van de restauratiegroep Phönix, die een gehavende Nashorn opgesteld hebben. Het doel van deze stand is om het publiek aan te spreken bij de restauratiepoging op dit authentieke chassis, die onlangs behoorlijk het honderd in gelopen is toen de schuur waarin dit gemechaniseerd kanon stond, uitgebrand is toen die al in een ver afgewerkte staat was.

Citaat:
photo 476569


https://www.gofundme.com/nashorn-sd-kfz-164-restoration

photo 476458

photo 476459

photo 476460

photo 476462

photo 476462

photo 476469

photo 476467

De weke delen aan de buitenkant hebben de grootste schade opgelopen maar het is ook niet duidelijk wat de brandschade aan het casco is, buiten dat het opnieuw afgewerkt moest worden. Ik leerde ook dat er een echte loop gemonteerd is, maar dat die binnenin vastgelast is, vandaar waarschijnlijk dat de luiken achteraan gesloten bleven. Een motor is er overigens ook nog niet. Dat willen ze uiteraard ook graag goed krijgen en daar kon het publiek een handje helpen, door donaties of door merchandising te kopen. Ik heb dan ook een T-shirt gekocht, al was dat ook omdat het gewoon een apart thema en een mooi ontwerp is.

photo 476554

photo 476553

Er stond ook een stand waar je grote metalen CNC-gedraaide modellen kon kopen. Het zag er indrukwekkend uit, al heb ik geen prijskaartje gezocht...

photo 476463

photo 476464

photo 476465

photo 476466

Ik ging maar meteen eens naar de opstapplaats kijken, want het was middag. Even later werd daar een opstelling gemaakt met half-tracks.

photo 476468

photo 476470

photo 476471

photo 476472

photo 476473

photo 476474

photo 476475

photo 476476

photo 476477

photo 476478

photo 476479

photo 476480

photo 476481

photo 476482

photo 476483

photo 476484

photo 476486

photo 476485

photo 476487

photo 476489

photo 476488

photo 476490

En dan waren we bij het pièce de résistance gekomen, de Panther van het museum in Saumur. Deze kon ook geen volledig toertje maken, want het circuit was hier en daar niet breed genoeg, zoals aan de tribune waar het met een trapje afgeboord is.

photo 476491

photo 476492

photo 476493

photo 476494

photo 476495

photo 476496

photo 476497

Hij werd geflankeerd door de StuG III

photo 476498

photo 476499

Er stonden ook wel wat gepantserde half-tracks, maar ik had de indruk dat die niet allemaal in goede conditie verkeerden. Zo heb ik gezien hoe er een op sleeptouw genomen werd door een werktractor van het museum.

photo 476500

photo 476501

photo 476529

photo 476530

Dan stonden de half-tracks op een rijtje.

photo 476502

photo 476503

photo 476504

Ik was er maar net op tijd bij om de Panther zijn show te zien opvoeren. Er is zoveel publiek bij, dat er eigenlijk een oplossing moet bedacht worden om zulke kolossen van verder te kunnen bekijken. Er waren grote taluds gemaakt langs de opstelplaats maar dat leek bestemd voor een museumopstelling, dus waren die met nadarhekkens afgeschermd. Dat zou ideaal geweest zijn om de show van te kunnen bekijken, nu kropen ook heel wat mensen op de helling om het te kunnen zien.

photo 476505

photo 476506

Aanschuiven voor de A-tickets waren geen sinecure. Zoals gewoonlijk was het inschepen ook weer een geanimeerde bezigheid waarbij de voorkeur voor de open voertuigen soms parten speelde. Kettenkrads (voor B-tickets) reden wel, maar na drie uur was zelfs de aanduiding ervoor van het loket gehaald

photo 476508

Ik ben dan maar eerst het museum in gedoken. De tijdelijke tentoonstelling ging ook weer over voertuigrestauratie en -techniek, met stands van verschillende verenigingen en bedrijven.

photo 476509

photo 476510

photo 476511

photo 476512

photo 476513

photo 476514

photo 476515

photo 476516

photo 476517

photo 476518

photo 476519

photo 476520

photo 476522

Buiten werd er aan een Einheitsfahrerhaus gewerkt, er lagen oude en nieuwe onderdelen.

photo 476521

photo 476523

photo 476524

photo 476525

photo 476526

Ik zag nu ook een messing geschilderde stalen huls voor de kogel van het spoorbaangeschut.

photo 476527

Verder heb ik ook in de voertuigenzaal nog wat plaatjes voor eigen interesse geschoten.

photo 476528

photo 476531

photo 476532

photo 476533

photo 476534

photo 476535

photo 476536

photo 476537

photo 476538

photo 476540

Tijdens het ritje met de Famo heb ik ook wat details gefotografeerd, nu ik er de kans toe had.

photo 476539

photo 476541

photo 476542

photo 476543

photo 476545

photo 476546

photo 476547

photo 476548

photo 476549

photo 476550

photo 476544

Bij het verlaten van het terrein krijg je nog een glimp van de afbouw van het evenement te zien.

photo 476551

Ik had naast het mooie T-shiert van Phönix ook weer wat lekkers mee naar huis genomen.

photo 476552

Ik heb voor 34 euro een Panzer I tracklink gekocht, die wil samen met een model ervan (reeds een jaar in mijn bezit) opstellen. De verkoper feliciteerde me omdat ik er eentje uitgezocht had met een serienummer er op. "Je bent duidelijk een kenner!". De ontnuchterende waarheid is dat ik gewoon de track met het minste roest er uit had gezocht, om de rest van mijn spullen niet onnodig vuil te maken.

photo 476556

photo 476557

photo 476558

photo 476559

photo 476560

Ook vond ik een boek over LKW's. Tenslotte heb ik een M35 truck op 1/35 gekocht voor 40 euro. Hier inbegrepen waren twee setjes van Hobbyfan met in totaal vijf resin bemanningsfiguren. Hierdoor is de aankoopprijs in 1 keer terugverdiend, want deze setjes gaan op Scalemates voor meer dan 20 euro. Er is ook wat moois van deze trucks te bouwen, want ze werden vaak aan gepast door de bemanning.

photo 476555

Dit zal ook mooi staan naast de M151 met de ombouw naar armoured jeep die ik nog heb. En zo is dit artikel alweer opgevuld, ik hoop dat het gesmakt heeft en ook volgend jaar tot een bezoekje kan verleiden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Prachtig verslag, Steven! En mijn grote bewondering dat je dat direct na je bezoek al zo snel online hebt geplaatst, wetende hoeveel werk het is. Super!

Een mooi evenement om te zien. En mooi om te zien dat het veel publiek trekt.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 8:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Een heel mooi verslag. :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
bedankt voor de foto's en filmpjes...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 21:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de reacties! Het plaatsen van het verslag heeft zo'n 3 uur geduurd. Het grootste werk is het uploaden van de video's naar Youtube, het plaatsen van de juiste info en tags bij de filmpjes en dan dat naar het topic vertalen. Vandaag nam het overzetten naar het Vlaamse forum nog eens een uur in, want daar heb je wel de hele URL nodig.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2019 21:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi om te lezen en te zien allemaal. Dank je voor het plaatsen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei, 2019 13:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
ook maar eens kijken op militracks lijkt me erg leuk.

Bedankt voor je verslag


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement