Nou, ik zal mijn verslag maar even hier neergooien.
Mijn verhaal begint op zondag 21 mei om 5 uur 's ochtends. Waarom zo vroeg? Well, mijn ervaringen van de zaterdag hebben mij geleerd dat je echt
ruim op tijd moet zijn wil je je auto nog fatsoenlijk kwijt willen.
Om 6 uur stond een maatje van me voor de deur en rond half 7 zouden gezamelijk richting Overloon reizen.
Voordeel van de zondag is wel dat rond die tijd de wegen zo goed als leeg zijn, en we konden dan ook goed door rijden. Tegen 8 uur kwamen we ter plaatse en heb ik de auto op het parkeerterrein van het museum kunnen zetten. Punt was wel dat het museum pas om 9 uur open ging en we dus een uur mochten wachten (dit was ook volgens plan).
Het viel ons op dat de zondag een stuk rustiger was aangezien rond kwart voor 9 er wel redelijk wat mensen stonden, maar lang niet zo veel als ik van de zaterdagen gewend ben.
Toen we om 9 uur naar binnen mochten waren we ook één van de eersten die door de poort liepen en de eerste halte was de ticketstand voor de voertuigen. De tickets waar we op aasden waren niet beschikbaar (D tickets; tanks/tankjagers), en dus besloten we voor C tickets (gepantserde halftracks) te gaan. Onderweg naar de betreffende opstelplaats hebben we nog wat plaatjes geschoten van de diverse voertuigen. Hieronder volgen wat foto's ik heb ze per voertuig geplaatst, maar bij sommige voertuigen heb ik de foto's verspreid over de dag genomen.
Als eerste een nieuwe verschijning, en voor mij heel leuk omdat ik er een kitje van heb liggen; de Krupp Protze...
Toen we bij het opstelpunt stonden zou het nog een poosje duren voordat de voertuigen gingen rijden, dus we namen van de gelegenheid gebruik door even rond de StuG III D (hij was ook aardig 3D trouwens
)
Wat wel opvallend was, is dat de terugloopwielen (
de kleine wieltjes boven) aan beide zijden anders waren; links volledig staal, rechts met rubberen band.
Plaatje van de chauffeursplek:
Niet bepaald ruim, en ik moet er niet aan denken wat er gebeurde als het pantser vóór de bestuurder werd gepenetreerd...
Maar goed, we mochten intussen in de rij gaan staan voor een ritje in een gepantserde halfrups.
Het werd de Sd.Kfz. 251, en om precies te zijn deze:
Ik had het geluk dat ik zo'n beetje de beste plek in 'the house' had, recht achter het MG schild:
Er kon 8 man mee, maar we waren met maar 6, dat scheelt!
Het ritje was nogal hobbelig, en als je je niet ergens aan vasthield ging je geheid tegen de vlakte, maar het was erg gaaf!
Er was ook nog een 251 met de motorkappen open voor (kennelijk) klein onderhoud, dus daar hebben we ook nog even een plaatje in kunnen schieten:
Na het ritje zijn we even over de markt gelopen (waar het vrij rustig was). Ik heb er nog een paar bekenden gesproken en wat leuks gescoord.
Toen wilden we even het museum in duiken, maar eerst hebben we nog een foto met Bruce Crompton weten te scoren.
We hebben enkel het voertuigen deel bekeken, daarna hebben we even gegeten en zijn we weer naar buiten gegaan om meer plaatjes te schieten en al het moois te bekijken.
O.a. de Sd.Kfz. 250/7:
...de Pz.Kfw.II "Luchs":
en de Sd.Kfz.10/5 met 2cm Flak 30 erop.
Daarna zagen we dat het rustig was bij de ticketbalie, dus hebben we even snel nog een C-ticket gekocht, en deze ronde mochten we in deze Sd.Kfz.250 mee:
Deze rit was nog veel hobbeliger, maar ook erg leuk!
Als laatste zijn we nog even in het museum geweest. Er was een deel afgesloten (het oude gebouw met het herdenkingsmonument) vanwege onderhoud, maar het nieuwe was ook aardig veranderd.
De collectie schijnt tevens uitgebreid te worden. De indeling lijkt heel erg op die van het NMM op deze manier, maar het is toch even wennen... Zeker omdat ik de oude indeling erg mooi en gepast vond.
Maar goed, we hadden alles wel gezien en besloten (omdat het toch nog 1 uur en 45min rijden was) maar naar huis te gaan. Het was intussen tegen 3 uur, en zo waren we toch op tijd thuis.
Ik heb me wederom gigantisch vermaakt! En volgend jaar ben ik, als het even kan, er ook zeker weer bij!
Danny