Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2014 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ook ik ga beginnen met een Arado Ar234C, eigenlijk is het dezelfde kit als Jan heeft, alleen dan de originele Dragon uitvoering. Helaas dus ook niet met de Revell kleuren genoemd, maar met de kleuren van italeri en gunze. Ik zal dus even her en der wat moeten gaan improviseren en omnummeren.

Arado Ar234:
De Arado Ar 234 'Blitz' was de eerste operationele straalbommenwerper ter wereld, ontworpen en geproduceerd door de Duitse vliegtuigfabrikant Arado. Het toestel was uiteraard in dienst van nazi-Duitsland tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Al in 1940 stelde de Duitse overheid een specificatie op voor een snel verkenningsvliegtuig, een eenzitter die met straalmotoren moest zijn uitgerust. De Ar 234, het ontwerp dat door Arado werd ingediend, groeide vervolgens uit tot de eerste straalbommenwerper ter wereld.

Het eerste prototype, de Ar 234V-1, maakte op 15 juni 1943 zijn eerste vlucht, spoedig gevolgd door zeven andere prototypes. De toestellen startten vanaf een los wielstel en landden op glijders. De romp was namelijk te smal om plaats te bieden aan een conventioneel landingsgestel. Op een hoogte van 60 meter werd het wielstel afgeworpen. Het was van parachutes voorzien, zodat het opnieuw kon worden gebruikt. Het derde prototype, Ar 234V-3, was uitgerust met een schietstoel en beschikte over onder de vleugels gemonteerde startraketten. Tijdens de proefvluchten met de prototypes voldeed het provisorische wielstel uitstekend, maar men besefte dat de oplossing met een los wielstel en glijders voor de operationele praktijk ongeschikt was. Het toestel zou aan de grond moeilijk manoeuvreerbaar zijn en extra kwetsbaar voor vijandelijke luchtaanvallen. Daarom werden alle productiemodellen van een conventioneel landingsgestel voorzien, dat wel in de bredere romp van de B-serie paste.

Dit eerste productiemodel, de B-2 werd aangedreven door twee Jumo 004B motoren, en werd geleverd in de zomer van 1944 en werd veel gebruikt tegen de geallieerde grondtroepen die ondertussen druk bezig waren om Europa te heroveren.
Het tweede productiemodel werd de C-3, een vier motorige bommenwerper, gewapend met een dubbele BMW003A motor aan beide vleugels. Dit in tegenstelling tot de enkele Jumo bij het B type. De cockpit werd opnieuw ontworpen en werd zo ingericht dat er een hogedruk kabine in werd geplaatst en een dubbel 20 mm kanon. Deze C-3 vloog veel sneller dan de oude B-2 en er werd dan ook gepland om hier het nieuwe productiemodel van te maken, echter gebeurde dit veel te laat en werden er slechts enkele gebouwd. Waarbij de meesten nog zonder motor waren ook ten tijde van het eind voor de oorlog.

Deze Arado was krachtig genoeg om uitgerust te worden met zware wapens, zoals de V-1 bijvoorbeeld, maar de E381, een klein bemand raket aangedreven gevechtsvliegtuigje mee te nemen onder de romp. Nou zit de E381 bij deze kit, echter is nooit aangetoond of deze mee is genomen op een testvlucht. Men heeft hem ooit de lucht in gesleept, maar waarschijnlijk nooit onder de Ar234 gehangen. Ik zal de E381 wel bouwen, ook al voldoet het ontwerp waarschijnlijk niet aan het laatste ontwerp van Arado, echter zal ik hem voor de groepsbouw achterwege laten, omdat deze, zoals eerder gezegd, nooit heeft gevlogen onder de Ar234.

De kit:
Het betreft hier de originele uitvoering van Dragon uit 1994. De kit is mooi gedetailleerd en alles ziet er strak gegoten uit. Nu heb ik geen ervaring met Dragon, maar als het zo goed past als dat het eruit ziet, heb ik er waarschijnlijk een eitje aan. We gaan het zien. Ik ga in ieder geval de uitvoering maken zoals deze op de doos staat, dus met de witte lijnen over de romp. Hoe ik dit precies ga aanbrengen moet ik nog even kijken. Misschien wel op dezelfde manier als de Italiaan, dus met een sateprikker. Of ik ga mallen maken in afplaktape, waarna ik het hele toestel ga spuiten. We zien wel ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover.

Groetjes Mark

Ff voor mezelf de handleiding naar de 1:48 uitvoering van Revell voor de benodigde kleurtjes.
http://www.super-hobby.com/products/item_name-992259.html

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 29 mei, 2014 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Leuke kit! Voor die lijnen: misschien is het een optie om met een zeer fijne naald te spuiten, of deze met een wattenstaafje aan te brengen. Bij beide technieken krijg je waarschijnlijk wel overspray, nu weer ik niet of dat een probleem is.
Verder succes met de brouw :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze.

In verband met de witte lijnen: een hele poos geleden deze eens gedaan (moet nog steeds afgewerkt worden :roll: ):

Afbeelding

Hier heb ik eerst het wit gespoten, worstjes blutack gedraaid en daarna een tweekleuren camo erover gespoten (De gebruikte kleuren zijn: Vallejo 903 (pale grey blue), Vallejo 823 (Luftwaffe cam. green), vallejo 887 (brown violet), tamiya XF-3 (geel) en gunze H70 (RLM02) )

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 16:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Heb jij die blutack zo dun kunnen draaien dan?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 17:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
ja, eerst een tijdje kneden met de hand, dan voel je dat ie kleverig wordt en beter rekt. dan draai je eerst een worstje van een mm of 3 diameter, een stukje van een cm afsnijden en verder verdunnen tot de gewenste dikte, of je model leggen in de ruwe vorm, en naderhand kan je het nog alle kanten op rollen. Heb ik ook zo gedaan met mijn t-55:

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 17:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Bijzondere manier zeg, nog maar eens over na denken, zou ook nog een optie kunnen zijn in ieder geval.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 17:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Kijk,. zo leer ik nog eens wat :lol:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 17:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
:lol:

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 30 mei, 2014 19:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
Danny (@Juggernaut) heeft bij een Japanner zoiets gedaan met Mikro-mask. Er staat ergens een verslag maar kan ik niet zo snel terugvinden, misschien even Danny pb sturen??


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 22:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
En Markie? Lukt het allemaal? Ben benieuwd hoe die wordt, want ik begin volgende maand met die van mij.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement