Bij deze wil ik even mijn deelname voorstellen; de Heinkel He-280 van Huma in 1/72.
Verhaaltje over het toestel volgt nog, maar nu eerst de kit zelf;
Edit 19-07, verhaaltje;
De Heinkel He-280 was het eerste speciaal ontworpen gevechtsvliegtuig aangedreven door een gasturbine. De He-280 was een privé ontwikkeling van Heinkel na ervaringen met 's werelds eerste gasturbine aangedreven vliegtuig, de He-178;
Het ontwerp bestond uit een geheel metalen toestel voorzien van een neuswiel onderstel en een perslucht aangedreven schietstoel. 2 noviteiten in die periode. Het eerste prototype werd voorzien van Aerodynamische dummymotoren/gewichtenvoor zweefvlucht testen. Daarna werd het voorzien van de nieuwe Heinkel HeS-8 turbo-jets. Demonstratie vluchten voor het RLM konden echter weinig waardering opbrengen. Opmerkelijk was dat het RLM vooral interesse had in de gebruikte brandstof, nl Kerosine. Makkelijker en goedkoper te maken dan de brandstoffen voor zuigermotoren.
Problemen in de ontwikkeling van motoren zorgde echter voor tegenslag. Nieuwe motoren zoals de ArgusAs-014 pulse-jet en Heinkel HeS-30 werden ingebouwd en geprobeerd, maar helaas zonder groot succes. Het derde prototype voorzien van verbeterde HeS-8 motoren voerde in 1943 een mock dogfight tegen een Fw-190 waarbij de He-280 superieur bleek te zijn. Het RLM kreeg uiteindelijk interesse en plaatste een order voor 20 prototypes.
Door vVerdere problemen in de motorontwikkeling gebood het RLM het stopzetten van de HeS-8 en HeS-30 projecten tbv een nieuw ontwerp, de HeS-011. Daarnaast moest men zich richten op het inbouwen van andere motoren zoals de Jumo 004 en BMW 003. Helaas leidde dat niet tot succesvolle ontwerpen. De Jumo 004 was te zwaar en te log, terwijl de BMW 003 ook ontwikkelingsproblemen kende.
Uiteindelijk werdt het He-280 project stopgezet ten kostte van de welbekende Messerschmitt Me-262 die voorzien van de Jumo 004 weer superieur was aan de He-280.
Doos;
3 A4tjes met beschrijving en informatie;
2 sprue's;
De komende tijd zal er hier nog niet veel gebouwd worden. Eerst moet er ruimte gemaakt worden door enkele lopende projecten af te ronden, zoals bijvoorbeeld de Bloch MB152 van de andere groepsbouw. Verder heb ik eindelijk te horen gekregen dat ik in Juni of Juli onder het mes ga vanwege een langverwachte transplantatie. Afhankelijk van het resultaat daarvan zal ik hopelijk snel daarna het bouwen weer op kunnen pakken. Maar als het tegenzit blijft het hier even rustig...
Allemaal afwachten dus.