Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heinkel He-280 Huma 1/72
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Bij deze wil ik even mijn deelname voorstellen; de Heinkel He-280 van Huma in 1/72.

Verhaaltje over het toestel volgt nog, maar nu eerst de kit zelf;


Edit 19-07, verhaaltje;

De Heinkel He-280 was het eerste speciaal ontworpen gevechtsvliegtuig aangedreven door een gasturbine. De He-280 was een privé ontwikkeling van Heinkel na ervaringen met 's werelds eerste gasturbine aangedreven vliegtuig, de He-178;

Afbeelding

Het ontwerp bestond uit een geheel metalen toestel voorzien van een neuswiel onderstel en een perslucht aangedreven schietstoel. 2 noviteiten in die periode. Het eerste prototype werd voorzien van Aerodynamische dummymotoren/gewichtenvoor zweefvlucht testen. Daarna werd het voorzien van de nieuwe Heinkel HeS-8 turbo-jets. Demonstratie vluchten voor het RLM konden echter weinig waardering opbrengen. Opmerkelijk was dat het RLM vooral interesse had in de gebruikte brandstof, nl Kerosine. Makkelijker en goedkoper te maken dan de brandstoffen voor zuigermotoren.

Problemen in de ontwikkeling van motoren zorgde echter voor tegenslag. Nieuwe motoren zoals de ArgusAs-014 pulse-jet en Heinkel HeS-30 werden ingebouwd en geprobeerd, maar helaas zonder groot succes. Het derde prototype voorzien van verbeterde HeS-8 motoren voerde in 1943 een mock dogfight tegen een Fw-190 waarbij de He-280 superieur bleek te zijn. Het RLM kreeg uiteindelijk interesse en plaatste een order voor 20 prototypes.

Door vVerdere problemen in de motorontwikkeling gebood het RLM het stopzetten van de HeS-8 en HeS-30 projecten tbv een nieuw ontwerp, de HeS-011. Daarnaast moest men zich richten op het inbouwen van andere motoren zoals de Jumo 004 en BMW 003. Helaas leidde dat niet tot succesvolle ontwerpen. De Jumo 004 was te zwaar en te log, terwijl de BMW 003 ook ontwikkelingsproblemen kende.

Uiteindelijk werdt het He-280 project stopgezet ten kostte van de welbekende Messerschmitt Me-262 die voorzien van de Jumo 004 weer superieur was aan de He-280.



Doos;
Afbeelding

3 A4tjes met beschrijving en informatie;
Afbeelding

2 sprue's;
Afbeelding
Afbeelding


De komende tijd zal er hier nog niet veel gebouwd worden. Eerst moet er ruimte gemaakt worden door enkele lopende projecten af te ronden, zoals bijvoorbeeld de Bloch MB152 van de andere groepsbouw. Verder heb ik eindelijk te horen gekregen dat ik in Juni of Juli onder het mes ga vanwege een langverwachte transplantatie. Afhankelijk van het resultaat daarvan zal ik hopelijk snel daarna het bouwen weer op kunnen pakken. Maar als het tegenzit blijft het hier even rustig... :? Allemaal afwachten dus.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Laatst bijgewerkt door Biggles op za 19 jul, 2014 15:35 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 18:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
En ter inspiratie nog even het overzichtje van de "Zu wenig und zu spät" toestellen die al in de kast staan;


Me-328 motorloos prototype (PM), Bachem Natter en Reichenberg IV. (beiden Heller);
Afbeelding

DFS 194 (PM) en Me-163 (Heller);
Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 19:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi kitje zo te zien, interieur is wat beperkt, maar uitwendig is de boel in ieder geval gegraveerd en mooi strak.
Goed nieuws, die transplantatie, hopen dat de boel allemaal een beetje goed gaat qua afstoten en dergelijke.
Veel sterkte.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 11 mei, 2014 21:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Succes met de bouw, Biggles! Je hebt al een mooie verzameling, zie ik. Deze zal er goed bijpassen.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2014 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Nou, het is nu zeker, de Heinkel gaat voor even terug in de koelkast. Zojuist te horen gekregen dat de planning rond is. Volgende week begint de opname om vervolgens 4 Juni onder het mes te gaan. En daarna? Afwachten hoe alles gaat.

In ieder geval ga ik, zodra ik weer in staat ben daartoe, mijn best doen in deze groepsbouw.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 22 mei, 2014 20:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Je gezondheid komt nu eerst, Biggles. Heel veel sterkte!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 20 jun, 2014 21:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Hoe is het Biggles? Knap je al een beetje op?
Sterkte in ieder geval! :brouw:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De transplantatie is gelukkig wel geslaagd. Duurde bijna 2 weken voor de nier op gang kwam. Paar complicaties waardoor ik nog steeds in het ziekenhuis lig. Maar hopelijk mag ik snel naar huis.

Of ik binnenkort weer verder kan met de Heinkel durf ik echter niet te zeggen. Door bijwerkingen van de medicijnen bibber ik als een 80-jarige... :evil: Hopelijk verdwijnt dat snel.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 12:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Dat dat twee weken geduurd heeft, ik wist niet dat dat zo lang kon duren. Dus ook twee weken in spanning?
Gelukkig dat het geslaagd is! Hopelijk ben je snel weer helemaal 100 %, beterschap! :brouw:

En eeuh, elk nadeel hep z'n voordeel: Nu je zo bibbert kan je wél makkelijk rare Duitse camouflagepatronen schilderen! :mrgreen: :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 21 jun, 2014 12:43 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nem schreef:
En eeuh, elk nadeel hep z'n voordeel: Nu je zo bibbert kan je wél makkelijk rare Duitse camouflagepatronen schilderen! :mrgreen: :wink:

Echt wel, Biggles kan nu vast heel goed mottling spuiten! :lol:
Maar alle gekkigheid even op een stokje, veel sterkte met het herstel!

Weet je trouwens al (als je weer aan bouwen toekomt) welke motoren je op de Heinkel wilt zetten?


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement