INFO :In 1944 moet de onthulling van het Volksjäger project de Luftwaffe moed gegeven hebben. Mocht iemand van de geallieerden de details van het project gekend hebben zouden ze inderdaad ongerust geweest zijn.
De geplande productiecijfers alleen al waren bijzonder ambitieus : 1000 toestellen per maand. Het was de droom van Göring om een bijzonder groot aantal Volksjägers te laten besturen door Hitlerjugend die na een korte zweefvliegopleiding zouden plaatsnemen in de 800km/h snelle jagers. Het aantal piloten zou zo het grote aantal vliegtuigen kunnen bijhouden die uit de ondergrondse productiehallen rolden.
Eén deel van de plannen was alvast haalbaar : het vliegtuig zelf kon op relatief korte tijd gebouwd worden, grotendeels door gebruik te maken van niet strategische materialen en door zijn relatief eenvoudige ontwerp. De Salamander of Spatz werd in een recordtijd ontworpen : in 3 maand van de tekentafel tot prototype in de lucht. Het prototype werd echter verwoest tijdens een demonstatievlucht door een falen van het airframe. Dit was te wijten aan de verkeerd gebruikte nieuwe lijmtechnieken.
Het vertrouwen in het project bleef echter bestaan en er werden modificaties aangebracht waaronder de meest belangrijke een groter staartstuk, wing tips en spoilers waren. De prototypes werden onmiddellijk geleverd aan de trainingseenheden om “on the field” aanpassingen te doen en piloten en groundcrew te trainen. De vliegtuigen waren uitgerust met 20 of 30mm kanonnen en werden aangedreven door BMW 003 A-1; A-2 of BMW 003 E-1 of E-2 gasturbines. De turbojet was, eens ingebouwd, redelijk gestroomlijnd en door zijn montage met slechts 4 bouten, gemakkelijk te vervangen. Dit was ook nodig aangezien de levensduur van de motor bij de eerste types slechts 50 a 60 uur was. Het landingsgestel werd hydraulisch opgehaald maar werd door grote veren terug uitgestuurd. Alleen de hoofdwielen waren voorzien van remmen.
Het originele plan in gedachten om het vliegtuig te laten besturen door groentjes was ook te zien aan sommige geheugensteuntjes. Het neuswiel zat in de cockpit tussen de benen van de piloot waardoor die via een venstertje kon zien of het al dan niet opgetrokken was. Op datzelfde landingsgestel zat een mechanisme dat bediend werd als het neergelaten was. Door middel van een vlaggetje voor de cockpit kon de piloot de status zien. Het vliegtuig was ook uitgerust met een schietstoel die ontstoken werd door een 20mm cartridge, een nieuwigheid in die tijd. Dit was waarschijnlijk ook nodig omdat de luchtinlaat van de jetmotor onmiddellijk in de nabijheid stond. Het starten van de BMW 003 motor was een heel ritueel waar een 10pk 2 cilindermotor aan te pas kwam die op zijn beurt gestart moest worden door een elektrische motor of met een trekkoord. De temperatuur van de motor mocht niet hoger oplopen dan 750 graden Celsius, het toerental mocht niet hoger zijn dan 9500 rpm.
Andere varianten van de He162 Volksjäger verschilden alleen in een ander type motor, één variant (A-9) had een V-vormige staart. Er waren ook varianten (He162B) met een pulse jet motor zoals een V-1 vliegende bom maar die werden gelanceerd door een raket of katapult.
Ongeveer 116 ‘Salamanders’ werden afgewerkt maar er werden er nog veel meer ontdekt die in opbouw waren in tunnels, mijnen en grotten. 50 He162’s die toebehoorden aan JG/1 werden in Leck achtergelaten door gebrek aan brandstof en door de nabijheid van de geallieerde troepen. Geallieerde piloten hebben het vliegtuig in actie gezien maar er zijn geen gevechten gerapporteerd. Er werden na de oorlog testvluchten gehouden door R.A.F. en U.S.A.F. piloten en er zijn exemplaren bewaard gebleven voor onderzoeken en tentoonstellingen.
KIT :- He162A-2 Salamander 'Super Value Pack' - Cyber-Hobby (Dragon) - 1/48 - Kitnummer 5564
- Extra Eduard FE393 Detail Set
DOOS :SPRUE'S :EXTRA :UITVOERINGEN :Tot binnenkort voor een eerste update en succes aan de medebouwers.
Groeten,
Steven